EU:ssa kiistaa, mistä otetaan Kosovo-rahat
Kosovon jälleenrakentamisen rahoittamisesta on kehkeytynyt Euroopan unionin ensi vuoden budjetin suurin kiista. EU:n parlamentti ei hyväksy sitä, että rahat Kosovo-apuun otettaisiin leikkaamalla muista ulkosuhteisiin liittyvistä menoista kuten kehitysyhteistyöstä.
Poliittiset ryhmät laidasta laitaan tuomitsivat jäsenmaiden
hallituksia edustavan neuvoston ehdotuksen, kun EU:n
parlamentti aloitti unionin budjetin ensimmäisen käsittelyn
tiistaina Strasbourgissa.
EU aikoo tukea Kosovon jälleenrakennusta ensi vuonna 500
miljoonalla eurolla eli noin kolmella miljardilla markalla.
Neuvoston ehdotuksessa siitä 300 miljoonaa rahoitettaisiin
leikkaamalla muista ns. ulkoisista menoista kautta linjan 10
prosenttia.
Taustalla on parlamentin, neuvoston ja komission toukokuussa
tekemä sopimus vuosien 2000-2006 budjettiraameista, missä
tavoitteena oli jarruttaa unionin menojen paisumista vuosi
vuodelta.
Parlamentin budjettivaliokunnan mielestä Kosovo-apuun on
löydettävä uutta rahaa ja budjetin menojen kokonaismäärää
pitää voida nostaa. Valiokunta vetoaa siihen, että Kosovon
jälleenrakennuksen hinta ei ollut tiedossa, kun sopimus
budjettiraameista keväällä tehtiin.
Parlamentissa tehtyä lisälaskua kasvattavat Kosovo-avun
lisäksi tuki Turkin maajäristyksen uhreille, Itä-Timorin
avustaminen sekä Marokon kanssa sovitun kalastusjärjestelyn
rahoittaminen.
Kiista ei ole suuren suuri, vain 0,9 prosenttia EU:n budjetista.
- Enemmän se on poliittinen kuin talouspoliittinen, arvioi asian
käsittelyyn budjettivaliokunnassa osallistunut Kyösti Virrankoski
(kesk.).
EU:n parlamentti äänestää noin 92 miljardin euron eli noin 550
miljardin markan budjettiesityksestä ensimmäisen kerran
torstaina. Sen jälkeen kiista-asioista aloitetaan sovittelu
neuvoston kanssa.
Siimes torjui menojen lisäämisen
Neuvoston edustajana parlamentille vastannut toinen
valtiovarainministeri Suvi-Anne Siimes ei lämmennyt
parlamentin aikeille. Siimeksen mielestä ei käy, että sovittuja
menoraameja aletaan rikkoa heti, kun ensimmäinen tilaisuus
tulee.
Siimes kehotti parlamenttia odottamaan siihen, kunnes
lopulliset arviot avun tarpeesta Kosovossa on saatu ensi
vuoden kuluessa.
Parlamentti oli Siimeksen mielestä suotta
huolissaan köyhimpien maiden avusta, koska niiden rahoitus
hoidetaan erillisen Euroopan kehitysrahaston kautta.
Budjettikomissaari Michaele Schreyder oli sitä mieltä, että
lisämenot voitaisiin rahoittaa osittain karsimalla muita menoja,
käyttämällä eräänlaista vararahastoa ja osittain myös
tarkistamalla budjettiraamia.
Ensi vuodelle tehty budjettiehdotus on edellistä hieman
pienempi. Tämä johtuu erityisesti aluepolitiikan määrärahojen
leikkauksesta. Leikkausta perustellaan sillä, että niitä on joka
vuosi jäänyt huomattavia määriä käyttämättä. Budjettivaliokunta on riitauttanut myös tämän leikkauksen.
Virrankosken mukaan Suomessa jäi viime vuonna käyttämättä
puolet eli noin miljardi markkaa saatavilla olleista EU:n
rakennerahoista.
Osin tämä johtuu hänen mukaansa asioiden
hitaasta käsittelystä, jossa monet tahot ja yhteistyöryhmät
ovat mukana, ja osin kansallisen vastarahoituksen
puuttumisesta.
Konsultti selvittämään parlamentin hallintoa
Budjettivaliokunnan toisena raportin laatijana Virrankoski ajoi
uudenlaista johtamis- ja toimintakulttuuria EU:n toimielimiin.
Tavoitteena on mm. tulosvastuullinen johtaminen sekä
virkamiesten henkilökohtaisen vastuun selkiyttäminen. EU:n
parlamentin hallinnon tehokkuutta aiotaan selvittää
ulkopuolisen asiantuntijan avulla.
Parlamentin käsittelyn jäljiltä budjetissa on myös päänavaus
eurooppalaiseen puoluetukeen. EU:n komissiota vaaditaan
antamaan asiasta esitys.
Uusi tuki tuskin toteutuu ainakaan
lähitulevaisuudessa, sillä se vaatii jäsenmaiden hyväksymisen
ja sillä taholla hankkeella on jyrkkiä vastustajia.
STT-IA
26.10.1999
Politiikka -sivulle
|