Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Millennium-matkojen kysyntä ollut odotettua vaisumpaa



Viime keväästä lähtien matkatoimistot ovat näkyvästi hyödyntäneet vuosituhannen vaihdetta lomamatkojen markkinoinnissa.


Alkuinnostuksen jälkeen näiden millennium-matkojen kysyntä näyttää kuitenkin hiipuneen. Etenkään Kanarian matkojen myyminen ei ole sujunut odotetulla tavalla.

Tiedotuspäällikkö Anu Mattila Fritidsresorista kertoo, että millennium-matkojen myynti on hidastunut syksyllä selvästi.

- Myynti lähti toukokuussa hirveän hyvin käyntiin. Silloin aiheesta myös kirjoiteltiin paljon. Ilmeisesti ihmiset ovat jääneet siihen käsitykseen, että matkat on myyty loppuun, vaikka tilanne ei olekaan tämä.

Kaukomatkakohteista on Mattilan mukaan myyty jo 80-90 prosenttia. Suosittuja ovat olleet esimerkiksi Thaimaa, Egypti ja Dominikaaninen tasavalta. Sen sijaan Kanaria, joka on aina ollut vuodenvaihteen suosituin matkakohde, on myyty vasta 65-70-prosenttisesti.

Myös Aurinkomatkoista kerrotaan, että Kanarialla on vuosituhannen vaihteessa vielä hyvin tilaa.

- Toisaalta kaukomatkat esimerkiksi Thaimaahan ja Vietnamiin myytiin nopeasti loppuun. Samoin tietyt kaupunkikohteet kuten Rooma, Pariisi ja Lontoo, kertoo johtaja Jukka Salama Aurinkomatkoista.


Millennium-potilla useita jakajia

Matkailuala on sesonkibisnestä. Uusivuosi on perinteisesti ollut yksi suosituimmista - ja kalleimmista - matkustamisen ajankohdista. Vuosituhannen vaihde on nostanut matkojen hintoja entisestään.

Sanomalehtien matkailusivuja selaillessa tulee siihen johtopäätökseen, että lomamatka samaan kohteeseen ja samaan hotelliin voi vuodenvaihteessa maksaa jopa kaksi kertaa enemmän kuin vaikkapa marraskuussa.

Matkatoimistojen hinnoitteluissa on tosin suuria eroja. Salaman mukaan Kanarian matkan hintaan tuleva millennium-lisä on Aurinkomatkoilla normaaliin vuodenvaihteeseen verrattuna 500-800 markkaa.

- Tuo summa ei kuitenkaan ole kokonaisuudessaan meille tulevaa ylimääräistä katetta. Esimerkiksi hotellit ovat nostaneet millennium-hintojaan lisäämällä ohjelmaan pakollisia gaalaillallisia.

Mattila puolestaan arvioi, että Fritidsresorilla tavallisen uudenvuoden keskihintoihin tulee millennium-lisää 10-20 prosenttia.

- Laskimme tosin juuri Kanarian matkojen hintoja, joten ne eivät enää välttämättä poikkea paljon normaalista vuodenvaihteesta, Mattila täsmentää.


Kuluttajaliitossa odotellaan

Kuluttajaliitto ei ole aktiivisesti seurannut millennium-matkojen markkinointia. Liiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mukaan millennium-lisässä ei sinänsä ole kuluttajansuojalain kannalta mitään arveluttavaa.

- Onhan se selvää, että suosituimmat viikot ovat myös kalleimpia, oli kysymyksessä sitten joulu, hiihtoloma tai millennium. Kyllähän maitolitrastakin voi pyyttää vaikka 10 000 markkaa. Se on sitten omaa typeryyttä mennä ostamaan sellaista.

Sarion mukaan ongelma syntyy vasta silloin, jos markkinointi on jollakin tapaa harhaanjohtavaa.

- Jos vaikka annetaan ymmärtää, että lapset saavat enemmän alennusta kuin mitä he tosiasiassa saavat. Tai on se yleinen ongelma, että luvataan enemmän kuin mitä pystytään järjestämään.

Sarion mukaan millennium-matkassa ei pitäisi kuluttajansuojan näkökulmasta olla sen suurempia riskejä kuin muissakaan matkoissa.

- Mahdollisia millennium-ongelmia ei voi rajata pois kuluttajavakuutusten ehdoista. En myöskään ole kuullut, että yksikään matkatoimisto olisi kieltäytynyt myymästä matkavakuutusta millennium-matkalle.

Sario kuitenkin muistuttaa, että joissakin eteläisen Euroopan maissa sähkönjakelun ja vesihuollon ongelmat ovat enemmän kuin todennäköisiä vuoden vaihtuessa.

Kaikesta huolimatta Kuluttajaliittoon ei juurikaan ole tullut kyselyitä millennium-matkoista.
- Matkat ovat tyypillisesti sellainen tuote, mistä kysellään vasta jälkikäteen, tietää Sario.

STT-IA
22.10.1999


Kotimaa -sivulle