Laitinen arvioi demareiden vaalikuluiksi 15-20 miljoonaa



SDP:n puoluesihteeri Kari Laitinen arvioi, että sosialidemokraateilta kuluu vaalikampanjointiin kaikkiaan 15-20 miljoonaa markkaa. Puolueen osuus kuluista on 2,4 miljoonaa markkaa, mistä noin puolet käytetään tv-mainontaan.


SDP julkisti keskiviikkona kaksi 35 sekunnin tv-mainostaan ja radiomainoksiin tarkoitetun laulunpätkän. Tv-mainoksissa kuvataan suomalaisen perusperheen arkea ja juhlaa ja luodaan mielikuvaa turvallisesta elämästä.

SDP:n vaalitunnus on samaa maata: Elämässä mukana -yhdessä, turvallisesti. Mainokset pyörivät MTV3:n suosituimpien ohjelmien mainoskatkoissa maaliskuun alkupäivistä lähtien. Nelosen mainosaikaa SDP ei ole ostanut.

Puoluesihteeri Laitisen mukaan SDP:n piirijärjestöt käyttävät vaalikampanjointiin hieman yli kolme miljoonaa markkaa. Yksittäiset ehdokkaat käyttävät kaksin-kolminkertaisesti sen, mitä puolue ja piirijärjestöt yhteensä. Näin päästään 15-20 miljoonan markan kokonaissummaan.

SDP on Laitisen mukaan varautunut eduskuntavaalien kuluihin parin-kolmen vuoden ajan. Puolueen budjetista 400 000 markkaa vuodessa tulee ammattiyhdistysliikkeeltä.

SDP:n kampanjavastaavan järjestösihteeri Markku J. Jääskeläisen mukaan piirijärjestöt eivät juuri saa tukea ammattiyhdistysliikkeeltä. Sen sijaan yksittäiset ehdokkaat saavat tukea ay-väeltä.

Laitisen budjetti ainakin 70 000 mk

SDP:n 229 eduskuntavaaliehdokasta käyttävät puoluesihteeri Laitisen arvion mukaan vaaleihin 10 000-200 000 markkaa, ehdokkaasta riippuen.

Laitinen itse pyrkii eduskuntaan Hämeen vaalipiiristä vähintään 70 000 markan budjetilla. Laitinen pohtii edelleen oman vaalilehden julkaisemista. Se kaksinkertaistaisi vaalibudjetin, mutta rahoittaisi itsensä ilmoitustuloilla.

SDP:n ehdokkaat käyvät eri osissa maata erityyppisiä kampanjoita. Kampanjavastaava Jääskeläisen mukaan Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla suositaan alueellista tv-mainontaa, koska sanomalehtiä on vaalipiirin alueella useita.

Esimerkiksi puoluesihteeri Laitinen luottaa kuitenkin perinteiseen lehtimainontaan, eikä aio lanseerata omia tv- tai radiomainoksia.

SDP:n tv-mainokset on käsikirjoittanut ja ohjannut Tommi Pietiläinen Storyfilmistä. Radiomainoksen on säveltänyt ja sen esittää Make Lentonen, joka oli toinen muutaman vuoden takaisen CatCat-duon euroviisuiskelmän Bye bye babyn säveltäjistä.

STT-IA
22.1.1999


POLITIIKKA -SIVULLE