Viikon pelidemo: Tomb Raider 3



Tämän viikon pelidemossa, Tomb Raiderissa, on seikkalua ja räiskintää.


Eidos Interaktiven Tomb Raider 3 on seikkailun ja räiskinnän yhdistelmä. Siinä missä naispuolisella sankarittarella, Lara Croftilla, kolutaan luolia tai etsitään reittiä eteenpäin, niin siinä samassa myös listitään pahiksia ja luonnon omia tappajia.

Tomb Raider ykkönen herätti aikamoisen seksistisen keskustelun johtuen Laran topin täytteistä. Neitonen kun on kuin Pamela Anderson kertaa kaksi. Oli asialla vaikutusta tai ei, Tomb Raider 1 ja 2 pärjäsivät arvosteluissa hyvin ympäri maailman ja toivat seikkailupeleihin kolmiulotteisen grafiikan.

Tomb Raider 3 jatkaa samalla linjalla edellisten osien kanssa 3D-toimintaseikkailuna. Pelirunko on toimiva ja pelin ytimenä on kaunis grafiikka. Ammuskelu on pelissä sivuasia, eikä aseita tarvitse käyttää kuin satunnaisesti. Pelin pääpaino on seikkailussa ja etenkin kiipeilyssä.

Laran liikkeet ovat luonnolliset ja hän voi juosta, kävellä, kiivetä, kyykistyä kontilleen sekä lasketella kengillä pitkin kallionluiskia.

Peli alkaa kallionkielekkeeltä ja tarkoituksena on mennä alas tutkimaan ikivanhaa kaupunkia. Reitin varrella on terävillä seipäillä varustettuja, koko kulkureitin levyisiä sudenkuoppia, joihin osuessaan Lara siirtyy kerrasta enkelikuoroon.

Pelin tiimellyksessä grafiikka näyttää mukavalta, mutta kasvillisuuden virkaa kentän ympärillä hoitaa neliöistä kasattu seinä, josta paistaa laattojen rajat ilkeästi rikkoen muuten tyylikkään ympäristön.

Välillä kielekkeiden rajat hukkuvat alempana oleviin tasanteisiin, joten saa olla tarkkana että löytää oikean reitin kulkea tai kiivetä. Raunioille päästyään pelaaja kohtaa pikkutarkan grafiikan, jolla on tehty mm. Kaupungin muurit. Edes läheltä katsottuna ei grafiikka pikselöidy.

Käynnistettäessä peliä se kysyy asetuksia grafiikalle ja äänille. Resoluutio vaihtoehtoja on runsaasti, joista penan ja 3D- kortin omistaja löytää kyllä mieleisensä.

Jotain napisemisen aihettakin löytyy. Uidessa Lara ei yhtäkkiä pystykään uimaan pidemmälle vaikka vettä riittää, sillä krooli tyssää kuin seinään ilman järkevää syytä, ja suunta on sen jälkeen takaisin sinne mistä tulitkin. Jos vain happi riittää.

Ohjaus on ensin alkuun oudon tuntuinen, sillä kuvakulma muuttuu usein, mutta seuraa Laran tekemisiä hyvin tarkkaan.

Laitteistovaatimukset: 3D- kortilla P133 Mhz, ilman 3D- korttia P166 Mhz MMX, 16 Mb RAM, Win 9x, Directx-6.0. Suositus: P200 Mhz, 32 Mb RAM, Direct 3D yhteensopiva 3D- kortti.

MIKA KULMALA
22.1.1999


AJASSA -SIVULLE