Viikon varrelta - kotimaan talousuutisia lyhyesti


Olvi ostaa puolet liettualaispanimosta

Olvi Oyj allekirjoitti torstaina aiesopimuksen, jonka mukaan Olvin virolainen tytäryhtiö AS A. Le Coq ostaa 49,9 prosenttia liettualaisen AB Ragutis -panimon osakekannasta.

Olvin pörssitiedotteen mukaan kaupan kokonaishinta on 34,3 miljoonaa markkaa. Sopimuksen mukaan lopullinen osakekauppa on määrä tehdä elokuun loppuun mennessä.

Osakkeiden myyjä on tsekkiläinen Plzensky Prazdroj -panimoyhtiö. AB Ragutis on Kaunasissa toimiva panimoyhtiö, joka yksityistettiin 1994. Vuonna 1998 sen liikevaihto oli 49 miljoonaa markkaa.

Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat yhdessä paikassa Kaunasissa. Tsekkiyhtiö tuli sen osakkaaksi vuonna 1997, jonka jälkeen panimoa on uudistettu.

Ylöjärven paikallislehdet yhdistyivät

Ylöjärven kaksi paikallislehteä ovat yhdistyneet yrityskaupan myötä. Uusi lehti, Ylöjärven Uutiset, ilmestyi ensimmäisen kerran keskiviikkona.

Ylöjärven Sanomien ja Ylöjärven Seudun julkaisuoikeudet osti Lempäälän-Vesilahden Sanomat Oy, joka on aiemmin hankkinut haltuunsa kaksi muuta pirkanmaalaista paikallislehteä. Lehtiyhtiön toimitusjohtaja Olli Sirén johtaa myös Ylöjärvelle perustettua tytäryhtiötä.

Tilaajia Ylöjärven paikallislehdillä on ollut yhteensä noin 7 000. Sirén arvelee, että muutama sata heistä on tilannut molempia. Tampereen kupeessa sijaitsevalla Ylöjärvellä on hieman alle 9 000 kotitaloutta, joten Sirénin mukaan realistinen levikkitavoite on noin 8 000.

Ylöjärven Uutisia tehdään aluksi kahden hengen toimituksen ja muutaman avustajan voimin. Päätoimittajana toimii Ylöjärven Seudussa työskennellyt Matti Pulkkinen.

Vuodesta 1934 ilmestynyt Ylöjärven Sanomat ja vuonna 1997 perustettu Ylöjärven Seutu ovat kilpailleet kiivaasti keskenään.

Kari Kivelä Uutislehti 100:n päätoimittajaksi

Janton Oyj:n julkaiseman Uutislehti 100:n vt. päätoimittajaksi on nimitetty elokuun alusta lukien lehden toimitusjohtaja Kari Kivelä. Samalla lehden toimituspäälliköksi on nimitetty sen uutispäällikkö Ismo Uusitupa.

Janton Oyj:n varatoimitusjohtajan Kai Öhmanin mukaan nimityksillä on haluttu vauhdittaa Uutislehti 100:n kehitystyötä sekä vahvistaa lehden toimitusta Uutislehti 100:n päätoimittajan Mikko Heinon siirryttyä syksyllä aloittavan Metro-lehden palvelukseen.

Elintarvikealan pienyritys voi lisätä myyntiään myymäläpromootioiden avulla

Maatalouden taloudellisessa tutkimuslaitoksessa on testattu myymäläpromootiota eli julisteiden, tuote-esitteiden ja tuote-esittelyjen toimivuutta elintarvikealan pienyritysten markkinointivälineenä.

Kokeiden mukaan tällaisilla kampanjoilla voidaan selvästi lisätä yritysten tunnettuutta ja nostaa myynnin tasoa myös pitkällä aikavälillä. Tutkimus tehtiin pääasiassa pääkaupunkiseudun myymälöissä.

Promootio päivittäistavaramyymälässä -tutkimus on julkaistu laitoksen selvityksenä 6/99. Siinä havaittiin, että tuotteita ostaneiden osuus kasvoi kaupoissa esitekampanjan aikana. Yhteensä 5-25 prosenttia asiakkaista muisti esitteen kuukauden kuluttua kampanjan lopettamisesta.

Esitteen muistaneiden osuus oli kolmessa myymälässä selvästi suurempi kuin yrityksen nimen tunnettuus. Tuote-esittely kuvan avulla lisäsi myyntiä enemmän kuin perinteinen maistatusesittely.

- Sitä vastoin myymälän sisälle asetetut julisteet vaikuttivat yrityksen nimen tunnettuuden ja myynnin lisääntymiseen vähiten, mainitsee tutkimuslaitos.

Kun yrityksen nimi laitettiin selvästi esille esittelytelineeseen, se lisäsi tutkimuksen mukaan tunnettuutta 22-25 prosenttiyksikköä. Vastaavasti ilman telinettä suoritetun tuote-esittelyn vaikutus tunnettuuteen oli erittäin pieni, vain kaksi prosenttiyksikköä.

Koonnut: IKK
23.7.1999


TALOUS -SIVULLE