Kokeile moninpeliä



Kyllästyttääkö yksinpeli? Eikö suosikkipeli enää kiinnosta? Oletko ylivoimainen tietokonetta vastaan? Mikset kokeile moninpeliä?


Lähes jokaisesta pelistä löytyy moninpelimahdollisuus. Moninpeli, tai yleisemmin käytetty verkkopeli on pelistä riippuen kahdesta jopa 32:lle pelaajalle. Erikseen peleille pyhitetyissä pelipalvelimissa on mahdollisuus jopa satojen pelaajien mukana oloon yhtä aikaa.

Eri moninpelimuotoja on jaetturuutu (Split Screen), nollamodeemikaapeli (null modem), modeemi (Modem), lähiverkko (Local Area Network; LAN) ja Internet.

Jaetullaruudulla voidaan pelata, jos peli sitä tukee. Jaetullaruudulla voi pelata kaksi pelaajaa yhtä aikaa samalla koneella. Näppäimistöllä pelattaessa saattaa tulla ahdasta.

Verkko pystyyn nollamodeemikaapelilla

Helpoin verkon pystytystapa on nollamodeemikaapeli. Kaapelin pelikuntoon saaminen on helpompaa Windowsissa kuin DOSissa, mutta ei ylivoimaisen vaikeaa kummassakaan. Pelaajamäärä kuitenkin rajoittuu vain kahteen.

Nollamodeemikaapelin tiedonsiirtonopeus ei ole kovinkaan hyvä, mutta useimpiin peleihin riittävä. Nollamodeemikaapeli kytketään joko sarja- tai rinnakkaisporttiin. Windows 95/98 tukee kumpaakin porttia.

Kaapelia tuskin kannattaa alkaa rakentamaan itse, sillä kaapelit maksavat pituudesta riippuen muutaman kympin. Kummankin kaapeliin kytkettävistä koneista täytyy olla läsnä samassa paikassa, kaapelin ulottuvilla.

Nollamodeemikaapeli asennetaan kuin modeemi, eli Ohjauspaneelista valitaan Modeemit, sen jälkeen Lisää. Laitetaan ruksi kohtaan "Älä tunnista modeemia. Valitse modeemi luettelosta". Tämän jälkeen valitaan luettelosta joko Rinnakkais- tai Sarjakaapeli.

Huomaa, että sarjakaapeli tulee tietoliikenneporttiin (COM 1-COM 2). Tarkista, että valitsemasi COM-portti on vapaa, ennen asennusta. Rinnakkaiskaapeli kytketään kirjoitinporttiin.

Modeemipeliin mahtuu kaksi

Modeemipelituki löytyy käytännössä kaikista peleistä. Modeemipelissä voi pelata vain kaksi pelaajaa. Pelaajat valitsevat kumpi soittaa siihen numeroon, mihin toisen pelaajan modeemi on kytketty. Peli täytyy olla kummallakin käynnissä ja usein valittaessa modeemipeli valikosta, peli kysyy suoraan numeroa mihin soitetaan.

Mitä nopeampi modeemi, sitä rivakammin tieto pelin tapahtumista siirtyy pelaajalta toiselle. Tehoa vaativa peli saattaa hitaalla modeemilla katkaista yhteyden liian suuren verkkoviiveen takia.

Verkkoviive saattaa ilmestä silloin, kun pelitapahtuma muuttuu ja kone lähettää modeemin välityksellä tiedon tapahtuneesta toiselle koneelle. Lähettänyt kone odottaa toiselta kuittausta tiedon saapumisesta. Jos tieto (kulkee paketeissa) ei saavu toiselle koneelle tarpeeksi nopeasti tai ei saavu ollenkaan, lähettänyt kone odottaa turhaan kuittausta.

Jos vain osa paketeista pääsee perille, saattaa nopeatempoisessa pelissä pelitilanne olla jo aivan eri kuin mihin vastaanottanut kone oli ennen paketin saapumista jäänyt ja peli hyppii.

Suora modeemiyhteys toimii yleensä hyvin ja pelit saa toimimaan vaivatta. Yleisempi syy pelin toimimattomuuteen on pelin tai koneen asetuksissa kuin verkkoviiveessä suoralla modeemiyhteydellä.

Lähiverkkopelissä jopa 32 osanottajaa

Lähiverkkopelissä voi pelata useampi pelaaja, pelistä riippuen jopa 32 pelaajaa yhtä aikaa. Useimmat pelit tukevat neljästä kuuteentoista pelaajaa.

Lähiverkko tulee maksamaan yhtä konetta kohden suurinpiirtein saman verran kuin kunnon modeemi. Kannattaa sijoittaa heti kunnon merkkivalmistajan (esim. 3com) verkkokortteihin.

Koneet voidaan yhdistää verkkoon kahdella eri verkkotyypillä. Kotikäytössä on suositumpi koaksiaalikaapelia käyttävä ethernetverkko (ohut ethernet). Ethernetverkossa koneet yhdistetään matomaisesti kaikki peräkkäin.

Yhden koneen verkottamiseen tarvitaan ethernet-verkkokortti, kortin ajurit, T-liitin ja kaapeli. T-liitin on nimensä mukaisesti T-mallinen. Liittimessä on kolme samanlaista liitäntää: yksi tulevalle johdolle (tai terminaattorille), yksi verkkokortin vastaavaan liittimeen ja yksi lähtevälle johdolle (tai terminaattorille).

Verkon kumpaankin päähän tarvitaan vielä ns. Terminaattori. Terminaattori on vastus, joka osaa kertoa verkkokorteille, että verkko loppuu tähän. Jos terminaattoreita ei ole, verkko ei ole ns. suljettu eikä toimi.

Ethernet verkon maksimipituus on 180 metriä ja koneita voi olla yhteensä kolmekymmentä. Ethernet-verkkokortteilla on 10 ja 100 megabitin (Mbit/s) siirtonopeus.

Parikaapeliverkko vaatii keskittimen

Toinen verkkotyyppi on parikaapeliverkko. Parikaapeliverkossa käytetään parikaapelia, tavallisen puhelijohdon näköistä johtoa.

Parikaapeli kulkee erikseen verkon joka koneesta keskittimeen (hub). Keskitintä ei tarvita, jos verkkoon tulee vain kaksi konetta. Kahden koneen verkossa käytetään erikoisvalmisteista parikaapelia, jossa on tietyt johdot kytketty ristiiin.

Parikaapeliverkossa koneet voidaan ottaa irti verkosta ilman uudelleenkytkentää ja muut koneet toimivat koko ajan. Parikaapeliverkon hintaa nostaa keskittimen noin 500-1 000 markan hinta. Parikaapeliverkkoa käytetään lähinnä työverkoissa. Myös parikaapeliverkon siirtonopeus voi olla 10 tai 100 megabittiä.

Verkkokortit voivat olla ns. Combo-kortteja, eli ne saattavat tukea sekä ethernet-verkkoa, että parikaapeliverkkoa.

Muitakin verkkotyyppejä on olemassa (Token Ring, paksu ethernet). Nämä eivät kuitenkaan ole kotiverkkoa suunnittelevalle parhaita mahdollisia.

Pelaajan paratiisi - Internet

Internet on pelaajan paratiisi. Pelipalvelinten kautta sadat ihmisvastustajat ovat valmiina ottamaan miehestä (henkilöstä) mittaa. Adapterina oman koneen ja internetin välillä toimii - yllätys, yllätys - modeemi.

Alkuun muistutus verkkoviiveestä.

Tunnetusti ainakin lahden toisella puolella toimivat palvelimet ovat aika ajoin tukkoisia, joten nettipelaamisessa tarvitaan hermoja.

Netissä pelaaminen jaetaan karkeasti kahteen ryhmään: ilmaiset palvelimet ja maksulliset. Uuden pelin testaaminen pelipalvelimella on yleensä ilmaista, saahan pelintekijä käyttäjiltä kullan arvoista palautetta. Toisaalta ilmaiset palvelimet houkuttelevat pelaajia ja palvelimet kuormittuvat valtavista pelaajamääristä johtuen, eikä peliä välttämättä voida jatkaa, tai edes aloittaa. Kannattaa kuitenkin kokeilla eri palvelimia, maksullisiakin.

Ennen nettipelin aloittamista kannattaa käydä pelin web-sivuilla katsomassa ja päivittämässä peli uusimpaan versioon, tai hakea oma kopio mahdollisesti vaadittavasta nettipelilaajennuksesta. Nykyään nettipelimahdollisuus on kiitettävän monessa pelissä valmiina. Harjoittelemalla oppii myös nettipelaamisen, ja hyvät käytöstavat ovat itsestään selvyys.

Yleisinä ohjeina nollamodeemi-, modeemi- ja lähiverkkopelimuodoille:
Tarkista, että kaikilla pelaajilla on sama versio pelistä (uusin päivitys). Tarkista, että kaikki pelaajat käyttävät samaa protokollaa (ipx/spx, tcp/ip, NetBeui). Jos mahdollista, käyttäkää kaikki uusia ja saman merkkisiä verkkokortteja. Ennen pelisession aloittamista tarkistakaa verkon toimivuus.

Kaikille verkkopelimuodoille yhteistä on tiivis tunnelma, vaikka vastustaja olisikin toisella puolella maailmaa. Onhan silti vastassa ihmispelaaja. Suosittelen kaikkia kokeilemaan verkkopelaamista, vaikka Windowsin Hertalla (MSHearts).

MIKA KULMALA
23.7.1999


AJASSA -SIVULLE