Tietokoneet ovat eteviä, mutta niin ovat ihmisetkin



Tietokoneet ovat uskomattoman tehokkaita joillakin aloilla, kun taas joillakin aloilla ihmiset ovat etevämpiä. Näin vastaa kysymykseen ihmisen ja tietokoneen paremmuudesta amerikkalainen Murray Campbell, joka oli yksi Deep Blue -supertietokoneen keskeisiä kehittäjiä.


Tohtori Campbell oli keskiviikkona myöhästyneellä luentovierailulla Suomessa - hänen piti luennoida jo Tieteen päivillä tammikuussa, mutta vierailu peruuntui sairastumisen vuoksi.

IBM:n kehittämä Deep Blue -tietokone voitti 1997 maailman parhaan shakinpelaajan Garri Kasparovin suurta julkisuutta saaneessa kuuden pelin ottelussa pistein 3,5-2,5.

Shakkipeli on Campbellin mukaan tekoälyn tutkimuksessa samanlainen hyvä tutkimuskohde kuin banaanikärpänen perinnöllisyystutkimuksessa.

Tietokoneasiantuntijat ovat tutkineet shakkia jo yli 50 vuoden ajan. Kehittelyn tuloksena oli Deep Bluen kaltainen supertietokone, joka pystyy tutkimaan 200 miljoonaa asemaa sekunnissa.

Kun Kasparov pystyy tutkimaan vain muutaman aseman sekunnissa, voisi luulla ettei hänellä olisi mitään mahdollisuuksia tietokonetta vastaan. Kasparov pystyy lisäksi intuitioon, tohtori Campbell tähdentää.

Kasparov "tietää" oikean ratkaisun, kun supertietokone joutuu laskemaan ja arvioimaan kaikki mahdollisuudet.

Campbell ei usko, että shakki on erityisasemassa esimerkiksi sellaiseen korttipeliin nähden kuin bridge. Myös bridge-ohjelmat voivat olla yhtä hyviä kuin shakki-ohjelmat ihmisiä vastaan, jos bridge-ohjelmien kehittelyyn uhrataan yhtä paljon huomiota kuin shakkiohjelmiin.

Campbell itse ei ole valmis sanomaan, että tietokoneet ovat "älykkäitä" suurista ansioistaan huolimatta.

Tietokoneen ja ihmisen välisten eroavaisuuksien ilmentämiseksi tohtori Campbell näyttää pilakuvaa, jossa Deep Blue laskee siirtovariaatioita, kun taas Kasparov suunnittelee Deep Bluen sähköjohdon irrottamista.

Kasparovin suunnitelma pilapiirroksessa on inhimillisesti katsoen erittäin käyttökelpoinen, mutta täysin tietokoneen ulottumattomissa.

Virhe antoi väärän kuvan

Kasparov saattoi Campbellin mukaan saada väärän käsityksen Deep Bluen kyvyistä vuoden 1997 ottelun ensimmäisessä pelissä. Deep Blue teki silloin tietokonevirheen, bugin, vuoksi satunnaissiirron, joka johti tappioon.

Kasparov ja hänen taustatiiminsä uskoivat Campbellin mukaan ehkä, että satunnaissiirron syynä oli se, että Deep Blue laski niin pitkälle, että piti tilannetta toivottomana ja teki siksi minkä tahansa siirron.

Ehkä siksi Kasparov luovutti ottelun toisen pelin asemassa, joka jälkianalyysien mukaan oli itse asiassa tasapeli, Campbell puntaroi. Kasparov ehkä harkitsi tasapeliin johtavaa jatkoa, mutta ei yrittänyt sitä, koska uskoi Deep Bluen ottaneen sen huomioon.

Deep Bluen kehittelyssä käytettyä teknologiaa IBM nimittää "tehotietojenkäsittelyksi". Sen avulla pysytään simuloimaan mm. mutkikkaita bioteknisiä ja lääketieteellisiä tapahtumia.

Campbellilta kysyttiin keskiviikkona, olisiko supertietokoneista apua esimerkiksi Kosovon kriisin kaltaisten tapahtumien arvioinnissa. Onko Pentagonissa ehkä käynnissä tietokoneita, jotka yrittävät voittaa pelaajan nimeltä Slobodan Milosevic?

- Tällainen taitaa olla kaukana tämänhetkisten tietokoneiden kykyjen ulottumattomissa. Shakissa tunnetaan mahdolliset ratkaisut, kunkin siirron seuraukset, Campbell toteaa.

Kosovon kriisin kaltaisissa tilanteissa "ei tiedetä mitkä siirrot ovat mahdollisia tai mikä on siirtojen seuraus"

Entä kuinka hyvä shakin pelaaja tohtori Murray on itse?
- Olen hyvä kerhopelaaja. Vahvuuslukuni on 2 100 shakkipelissä käytetyllä skaalalla, joka vaihtelee aloittelijoiden noin 1 000:sta Kasparovin yli 2 800:aan.

STT-IA
23.4.1999


AJASSA -SIVULLE