Nuortenlehdet ja tietotekniikka lisäsivät irtomyyntiään eniten

Lehtien irtomyynti kasvussa



Sanomalehtien ja aikakauslehtien irtomyynti Suomessa kasvoi kokonaisuudessaan viime vuonna yli 5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja kappalemääräinenkin myynti lisääntyi 3,6 prosenttia.


Viime vuonna lehtiä myytiin irtonumeroina noin 1,24 miljardilla markalla. Irtonumeromyynnistä lähes puolet oli sanomalehtien myyntiä. Loput jakautuivat yleis- ja erikoisaikakauslehtien kesken.

Kappalemääräinen irtonumeroiden kokonaismyynti nousi vuoden 1998 aikana yli 134 miljoonaan lehteen. Edellisvuonna kappalemääräinen kokonaismyynti oli vielä alle 130 miljoonan kappaleen.

Voimakkainta irtomyynnin kasvu oli nuortenlehdillä ja tietotekniikkalehdillä. Iltapäivälehtien myynti on niin ikään kasvussa ja aamulehtien irtomyynti hillittyä.

Rautakirjan Lehtipiste, joka vastaa noin 98 prosentista lehtien irtomyynnistä, on julkaissut tilastonsa lehtimyynnistä ja muutoksista suomalaisten lukutottumuksista. Kehityksestä on julkaistu tilastoja koko tämän vuosikymmenen.

Alkuvuosi 1999 näyttää irtomyynnin valossa edellisvuotta rauhallisemmalta. Lehtien irtomyynti on kasvanut vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana reilut kaksi prosenttia, mutta kappalemäärältään myynti on viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden hieman laskenut.

Iltapäivälehtien myynti kasvaa

Iltapäivälehtien myynti vastaa yli 90 prosenttia sanomalehtien irtonumeromyynnistä. Ryhmä on kasvanut voimakkaasti 1960-luvun lopusta lähtien.
- Tämän vuosikymmenen alussa kasvu hidastui, mutta nyt näyttää taas siltä, että iltapäivälehtien myynti kasvaa, arvioi Lehtipisteen markkinointijohtaja Maylis Karjalainen.

Viime vuonna iltapäivälehtien irtomyynti kasvoi parin prosenttiyksikön verran. Tämän lehtiryhmän myynnistä lähes sata prosenttia on irtomyyntiä.

Aamulehtien irtonumeromyynti oli viime vuonna vähäistä ja vaihteli lehtikohtaisesti. Aamulehdistä myydään vain muutama prosentti irtonumeroina, loput kuluttaja tilaa. Aamulehtien myynti laski kappalemyyntinä, kun taas markkamääräinen myynti nousi.

Lähes 1 200 aikakauslehteä

Lehtipisteen valikoimissa oli viime vuonna lähes 1 200 aikakauslehteä, joista reilu kolmannes oli kotimaisia.

Aikakauslehtiä myytiin yli 650 miljoonalla markalla. Lehtiryhmän myynti kasvoi edellisestä vuodesta noin seitsemän prosenttia. Tämän vuoden ensimmäisinä kuukausina myynti kuitenkin kääntyi lievään laskuun.

Aikakauslehdissä erikoisaikakauslehtien osuus kasvoi, kun taas yleisaikakauslehdet menettivät osuuttaan.

Ulkomaisten aikakauslehtien valikoimissa vaihtuvuus oli erittäin suurta. Lähes kolmannes niiden valikoimasta vaihtui viime vuoden aikana.

Nuortenlehdillä raju lisäys

Nuortenlehtien markkamääräinen irtomyynti kasvoi viime vuonna huikeat 54 prosenttia. Markkinoille tuli kaksi uutta nuorten lehteä.

- Syynä kasvuun ovat olleet paitsi nuorten käytössä olevan rahamäärän lisääntyminen, myös suosikkibändien ja solistien tarjonta sekä megaleffat, joiden musiikki on noussut hittilistoille, kertoi markkinointijohtaja Karjalainen.

Sarjakuvalehdet ovat Suomessa tämän vuosikymmenen selvinneet hyvin verrattuna kansainväliseen suuntaukseen, mutta silti kappalemääräinen myynti on kymmenessä vuodessa pudonnut noin puoleen.

- Lapsia ja nuoria kiinnostivat viime vuonna erityisesti keräilykortit, joiden myynti kasvoi huikeasti. Niitä myytiin vuoden aikana yli kaksi kertaa enemmän kuin edellisvuonna. Viime vuonna myytiin 3,8 miljoonaa keräilykuvaa ja joiden markkamääräinen myynti nousi kuluttajahinnoin 26,4 miljoonaan markkaan.

Myös tietotekniikka menestyi

Menestyjiä olivat myös tietotekniikkalehdet, joiden irtomyynti nousi lähes 50 prosenttia. Vuosikymmenen alussa alan lehdet tuotiin ulkomailta.

Viime vuonna markkinoille tuli jo peräti viisi uutta kotimaisen kustantajan tietotekniikkalehteä. Vuoden aikana markkinoilta poistui 20 ja tilalle tuotiin 16 ulkomaista tietotekniikka-alan lehteä.

Naistenlehtien tämän vuoden myyntiluvut osoittavat irtomyynnissä pienoista kasvua ja jatkossa on odotettavissa, että niiden myynti kääntyy pitkästä aikaa nousuun.

Terveys ja kauneudenhoitolehtien myynti putosi viime vuonna hiukan, mutta tämän vuoden ensimmäiset irtomyynnin tilastot kertovat taas ryhmän uudesta noususta.

Naistenlehtien ryhmässä irtomyynnissä on odotettavissa piristymistä. Alkuvuoden myyntiluvut osoittavat jo kasvua, ja on odotettavissa, että niiden myynti kääntyy pitkästä aikaa nousuun.

Auto- ja venelehdissä löytyy eniten tarjontaa

Suurimman erikoisaikakauslehtien ryhmän muodostavat auto-, vene- ja moottorilehdet, joita on myynnissä lähes 124 lehteä. Ryhmän myynti on viime vuosina hieman kasvanut autojen ja veneiden lisääntyneen menekin myötä.

Miehille ryhdyttiin viime vuosina tarjoamaan uutena tuoteryhmänä trendilehtiä, jotka käsittelevät mm. urheilua, muotia, ajankohtaisia ihmisiä ja asioita. Tuleva vuosi osoittaa, vakiintuuko niiden asema Suomessa, kuten muualla Euroopassa on tapahtunut.

Esimerkiksi Britanniassa tässä ryhmässä ilmestyvä For Him Magazine eli FHM on maan laajalevikkisin aikakauslehti tv-ohjelmalehtien jälkeen.

Asumislehtien irtomyynti väheni ja puutarhalehtien kasvoi. Ristikot kiinnostavat edelleen ja ilmoituslehdet ovat vakiinnuttaneet asemansa kilpailussa verkkolehtien kanssa.

STT-IA
23.4.1999


TALOUS -SIVULLE