Motocross Madness



On se uskottava, crossi on taitolaji kompuutterillakin. Microsoftin Motocross Madness on jälleen näkyvä ja kuuluva peli tutusta pajasta, mutta pelattavuus vaatiikin jo kunnon tehoa niin koneelta kuin sen käyttäjältä.


Pelissä voi crossiratojen ohella kilvoitella erityyppisillä autiomaaosuuksilla, joissa vain kääntöpaikat on merkitty. Harjoituksen, kisan tai moninpelin voi valita vapaasti, samoin tietokonevastustajien määrän.

Valintoja voi tehdä myös alussa hyvinkin moottorin suhteen ja jousitusta voi säätää portaattomasti. Hyviä asioita kaikki, jos vain pysyy pystyssä. Radalla nimittäin alkavat vaikeudet.

Vaikka pelissä voikin valita peräti viisi assistenttia, eli esimerkiksi avitettu ohjaus, niin älä luule, että ne poistaisivat ajamisen vastuun. Kuten muissakin ajopeleissä on nähty, niin realismi lisää vaikeutta. Tikkua eteen ja taakse työntämällä voi crossissa voi vastaavasti siirtää ajajan painopistettä ja tämäkös tuottaa kunnon pyllähdykset ennen kuin pääsee hommasta jyvälle.

Pyörää voi myös lennättää komeissa kanjoneissa ja höystää näyttävillä stunttitrikeillä. Erilaiset hallintavaihtoehdot tarkoittavat, että paras ajonautinto irtoaa kunnon padilla. SideWinderilla voi pelistä irrottaa vielä kunnon tärinät.

Hankaluutta ja haastetta riittää

Ajopelinä Motocross Madness sijoittuu hankalampaan päähän. Asetuksia muuttamalla pelistä voi tehdä vielä hankalamman. Satunnaiscrossarille hankinta on siis huono. Käytäntö tosin kertoo, että vaikeus yleensä palkitsee innokkaan pelaajan pitkällä aikavälillä. Ammattipelaajan kapistus siis.

Taustat ja maisemat ovat sulavaa 3D:tä, joka on parhaimmillaan isolla näytöllä ja nopeilla releillä. Ongelmaksi tulee se, että ympäristössään se alkaa näyttää liiaksi päälle liimatulta - ainakin mikäli haluaa ajaa niin, että näkee oman ajokkinsa. Heikommilla näyttötasoilla pulma korostuu.

Kovin ylös ei silti näytön asetuksia voi virittää, ellei käytössä ole tehokasta laitteistoa. Vanhalla 166:lla peli kulki siedettävästi vain alhaisimmilla asetuksilla ja tökkivästä crossista ei puolestaan tule mitään. Vääntöä kannattaa siis varata arviolta ainakin 300:n megahertzin verran. 3D-sounditkin on tarjolla niitä hamuaville.

Helpolla ei siis tästä ajokeikasta selviä. Hankintaa harkitsevan kannattaa miettiä laitteiston ohella sitä, täyttääkö itse ajajana pelin vaatimukset!

Laitevaatimuksiksi valmistaja sanoo 133 pentin + 4 megaisen 3D-kortin tai 166 + 2 megaa 3D-korttia. Suosituksista Microsoft ei monista muista pelintekijöistä poiketen kerro mitään. Pelin hinta PC-Superstoressa on tällä hetkellä 249,- mk.

Pelin ominaisuuksiin voi tutustua verkossa osoitteessa: http://www.microsoft.com/games/motocross/.

PETE PAKARINEN
23.4.1999


AJASSA -SIVULLE