Autoliiton tiepalvelu ammattimaisemmaksi?



Autoliitto selvittää tiepalvelunsa kehittämistä ammattimaisempaan suuntaan. Pitkän aikavälin tavoitteena on 24 tunnin palvelu eurooppalaisen mallin mukaisesti, mikä kuitenkin edellyttää uusia rahoitusratkaisuja.


Tiepalvelun puheenjohtajan Lauri Lindroosin mukaan kattavampaan toimintaan velvoittavat eurooppalaisten autojärjestöjen keskinäiset sopimukset sekä EU:n direktiivit.

Suomi on ainoa maa, missä tiepalvelu on järjestetty harrastuspohjalta. Esimerkiksi Saksassa on työhön palkattu 1 500 henkeä ja Norjassa 30.

Lauri Lindroosin mukaan Suomessa tiepalvelun rungon muodostavat vastedeskin vapaaehtoiset tiepalvelumiehet ja -naiset. Pelkästään heidän voimiensa ja varojensa varaan ei kuitenkaan voi rakentaa ympärivuotista ja -vuorokautista systeemiä.

- Päivystämme nykyisin 129 vuorokautta vuodessa, ja tämänkin vapaaehtoistyön arvo nousee noin 10 miljoonaan markkaan.

Lindroosin mielestä Suomessa voitaisiin ryhtyä perimään asiakkailta maksuja samaan tapaan kuin Norjassa. Yli kolmasosalla autoilijoista on jo vakuutus, joka kattaisi nämä kulut.

Lindroosin mukaan laajempi päivystys edellyttäisi yhteistyötä kaupallisten hinausliikkeitten ja huoltamoitten kanssa. Yhteiskunnankin rahaa tarvittaisiin varmaan jonkin verran.

Tiepalvelu on tehnyt liikenneministeriölle esityksen asemansa virallistamisesta lailla pelkän asetuksen sijaan. Vahvempi status on katsottu tarpeelliseksi, koska EU-direktiivit määräävät nimenomaan autojärjestöt auttamaan autoilijoita pulmatilanteissa.

Kokeilu ensin

Lauri Lindroosin mielestä ammattimainen tiepalvelu voitaisiin aloittaa vaikka yhden miehen voimin pääkaupunkiseudulla.

Hän toivoo, että 24 tunnin palvelu saataisiin aikaan kolmelle-neljälle vilkkaimmalle kaupunkiseudulle viiden vuoden sisällä. Se edellyttäisi jo parinkymmenen ihmisen palkkaamista.

Tiepalvelun tulevaisuutta setvitään parhaillaan Autoliiton kehittämistyöryhmässä. Asia on esillä myös koulutuskiertueella, jolla kysellään nykyisten noin 350 harrastajan suhtautumista suunnitelmiin. Samalla etsitään pariakymmentä uutta vapaaehtoista.

Lindroos pelkää, että Autoliiton monien johtohenkilöitten yhtäaikainen vaihtuminen hidastaa uudistuksia.

STT-IA
23.4.1999


AJASSA -SIVULLE