Tietoliikenne- ja energia-alan yrityksillä toimivimmat palvelusivut



Tietoliikenne- ja energia-alan yrityksillä on toimivimmat palvelusivut. Tämä käy ilmi Oulun yliopistossa tehdystä varsin laajasta selvityksestä Suomen yritysten Internet-palveluiden tasosta. Voiton yritysten välisessä kisassa veivät tasapistein Nokia ja Radiolinja.


Tietojenkäsittelyopin laitoksen professorin Harri Oinas-Kukkosen ja tutkija Teemu Nurmisen tutkimuksessa selvitettiin 250 suurimman suomalaisyrityksen webbipaikkojen palvelevuutta.

Tutkimuksen aineisto kerättiin viime syksynä, jolloin 76,4 prosenttia yrityksistä oli webissä. Sivujen sisältöä tutkittaessa keskityttiin niiden toimivuuteen ja palvelevuuteen, ei niinkään taiteelliseen vaikutelmaan, tutkijat kertovat.

Tietoliikenne- ja energia-alan yritykset veivät kisassa seitsemän ensimmäistä sijaa. Tampereen Puhelin, Helsingin Puhelin, Neste, Sonera ja Imatran Voima seurasivat Nokiaa ja Radiolinjaa. Näiden jälkeen kärkikymmenikköön rynnistivät myös MTV3, Finnair ja Canon.

Asiakaspalvelu ontuu liian usein

Kaikkiaan suomalaisia sivuja arvioidessaan tutkijat huomasivat, että asiakaspalvelu ontuu aivan liian usein, ja tietoverkon luonnetta kaksisuuntaisena viestimenä ei ole ymmärretty kovinkaan hyvin.

Myös sivujen vuorovaikutteisuudessa oli yleensä pahoja puutteita. Parhaatkin saivat vain 55-57 pistettä maksimimäärästä 100.

Oinas-Kukkonen arvioi, että yhdistämällä osa-alueittain tämän hetken parhaat suomalaiset sivut saattaisivat päästä hieman yli 80 pisteen.

Jäljessä Yhdysvalloista

Suomalaisia tutkimustuloksia vertailtiin myös Yhdysvaltain 500 suurimman yrityksen webbipaikkojen palvelevuuteen kahta vuotta aiemmin.

Parin vuoden tasoituksesta huolimatta suomalaiset sivut olivat monessa suhteessa jäljessä. Esimerkiksi verkkokauppa on edelleen vähäistä ja asiakaspalvelu reilusti jäljessä.

Ehkä parhaalla tasolla amerikkalaisiin verrattuna suomalaisyritykset olivat tutkijoiden mielestä yleisessä sisällössä kuten yritysesittelyssä.

Yllätyksen tuotti se, että avoimia työpaikkoja oli esillä joka kolmannessa yrityksessä, osalla jopa hakukaavakkeineen.
- Internetistä näyttää siis muodostuvan merkittävä työnvälittäjä, tutkimuksen tekijät arvioivat.

STT-IA
23.4.1999


TALOUS -SIVULLE