Suomen kännykkämaine kasvaa USA:ssa, samoin ujojen suomalaisten
Suomen maine maailman johtavana kännykkämaana on noussut entisestään Yhdysvalloissa. Yksi maan suositummista TV-ajankohtaisohjelmista, CBS-yhtiön 60 Minutes, esitteli viime sunnuntain ohjelmassaan laajasti suomalaista kännykkäkulttuuria.
Amerikkalaisten ihmeteltäviksi tuotiin
suomalaisten matkapuhelintilastot, mm. se, että lähes 70
prosentilla suomalaista on kännykkä, samoin kuin se, että
nuorisosta lähes kaikilla on oma matkapuhelin.
Nuorten sanottiinkin olevan puhelinvallankumouksen kärjessä ja
tekstiviestit esitettiin nuorten suosituimpana
yhteydenpitomuotona.
Erilaiset puhelinten soittoäänet ovat
amerikkalaisille ihmetyksen aihe, samoin se, että nykyisin
puhelimen avulla voidaan tehdä kaikenlaisia pikkuostoksia,
kuten ostaa juomia automaatista.
Nokia sai myös melkoisen mainospalan ohjelmassa. Ohjelman
tekijä Bob Simon kysyi Nokian pääjohtajalta Jorma Ollilalta,
onko meneillään vallankumous.
- Olemme nähneet vasta ensimmäisen osan siitä, lisää on
tulossa, Ollila myhäili.
Toimittajakin totesi, että jos ohjelma vaikuttaa Nokian
mainokselta, niin sille ei voi mitään.
Tuppisuu-suomalaiset
Ohjelmassa olivat myös esillä lähes kaikki suomalaisia koskevat
kliseet. Suomen maine ainoastaan matkapuhelimen välityksellä
puhuvana tuuppisuu-kansana kasvoi.
Kännykkävillityksen väitettiin johtuvan siitä, että kasvokkain
puhuminen on suomalaisille yhä vaikeaa. Ohjelmassa myös
muistutettiin siitä, että ujot suomalaiset osaavat useita
vieraita kieliä, mutta he osaavat myös vaieta kaikilla niillä.
Saunassa ollessaan toimittaja arvaili myös, milloin ulkomaalaiset
osaavat yhdistää sanaan Suomi saunan sijasta kännykän.
Suomen asema maailman johtavana matkapuhelinmaana on
ollut esillä melko laajasti viime kuukausina myös Yhdysvaltain
lehdissä, mutta parhaaseen katseluaikaan esitetty
ajankohtaisohjelma on saanut jättiyleisön: 60 Minutes
-ohjelmalla noin 20 miljoonaa katsojaa.
Ohjelman jälkeen mm. Suomen Washingtonin suurlähetystöön
on tullut Nokiaa koskevia puhelintiedusteluja. Myös CBS-yhtiö
sanoi saaneensa jonkin verran kiinnostuneita puhelinsoittoja.
STT-MH
23.12.1999
Ulkomaat -sivulle
|