Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomen kännykkämaine kasvaa USA:ssa, samoin ujojen suomalaisten



Suomen maine maailman johtavana kännykkämaana on noussut entisestään Yhdysvalloissa. Yksi maan suositummista TV-ajankohtaisohjelmista, CBS-yhtiön 60 Minutes, esitteli viime sunnuntain ohjelmassaan laajasti suomalaista kännykkäkulttuuria.


Amerikkalaisten ihmeteltäviksi tuotiin suomalaisten matkapuhelintilastot, mm. se, että lähes 70 prosentilla suomalaista on kännykkä, samoin kuin se, että nuorisosta lähes kaikilla on oma matkapuhelin.

Nuorten sanottiinkin olevan puhelinvallankumouksen kärjessä ja tekstiviestit esitettiin nuorten suosituimpana yhteydenpitomuotona.

Erilaiset puhelinten soittoäänet ovat amerikkalaisille ihmetyksen aihe, samoin se, että nykyisin puhelimen avulla voidaan tehdä kaikenlaisia pikkuostoksia, kuten ostaa juomia automaatista.

Nokia sai myös melkoisen mainospalan ohjelmassa. Ohjelman tekijä Bob Simon kysyi Nokian pääjohtajalta Jorma Ollilalta, onko meneillään vallankumous.
- Olemme nähneet vasta ensimmäisen osan siitä, lisää on tulossa, Ollila myhäili.

Toimittajakin totesi, että jos ohjelma vaikuttaa Nokian mainokselta, niin sille ei voi mitään.


Tuppisuu-suomalaiset

Ohjelmassa olivat myös esillä lähes kaikki suomalaisia koskevat kliseet. Suomen maine ainoastaan matkapuhelimen välityksellä puhuvana tuuppisuu-kansana kasvoi.

Kännykkävillityksen väitettiin johtuvan siitä, että kasvokkain puhuminen on suomalaisille yhä vaikeaa. Ohjelmassa myös muistutettiin siitä, että ujot suomalaiset osaavat useita vieraita kieliä, mutta he osaavat myös vaieta kaikilla niillä.

Saunassa ollessaan toimittaja arvaili myös, milloin ulkomaalaiset osaavat yhdistää sanaan Suomi saunan sijasta kännykän.

Suomen asema maailman johtavana matkapuhelinmaana on ollut esillä melko laajasti viime kuukausina myös Yhdysvaltain lehdissä, mutta parhaaseen katseluaikaan esitetty ajankohtaisohjelma on saanut jättiyleisön: 60 Minutes -ohjelmalla noin 20 miljoonaa katsojaa.

Ohjelman jälkeen mm. Suomen Washingtonin suurlähetystöön on tullut Nokiaa koskevia puhelintiedusteluja. Myös CBS-yhtiö sanoi saaneensa jonkin verran kiinnostuneita puhelinsoittoja.

STT-MH
23.12.1999


Ulkomaat -sivulle