Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Amerikkalaisten nettishoppailun odotetaan kaksinkertaistuvan loppuvuonna



Marras-joulukuuhun ajoittuva amerikkalaisten joulu- ja muu lomakausi saattaa yllyttää ihmiset kokeilemaan verkko-ostosten tekoa enemmän kuin kertaakaan aiemmin.


Internet-kaupankäyntiin erikoistunut yhdysvaltalainen Jupiter Communications -tutkimustoimisto arvioi, että marras-joulukuussa nettiostoksiin uppoaa amerikkalaisilta kuusi miljardia dollaria eli kaksi kertaa enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan.

Viisi miljardia käytetään tavaroiden hankkimiseen ja miljardi dollaria hupenee matkailupalveluihin.

Verkkokauppialla onkin Jupiterin mukaan nyt mahdollisuus näyttää kyntensä, sillä vuoteen 2003 mennessä online-shoppailun odotetaan yltävän 78 miljardiin dollariin.

Jupiter arvioi, että kymmenen miljoonaa amerikkalaista kokeilee nettiostoksia loppuvuoden aikana. Moni heistä on liikkeellä verkkokaupassa ensimmäistä kertaa. Jos ostoksilla käynnistä jää miellyttävä vaikutelma, he palaavat verkko-ostoksille myöhemminkin.

Jos sivun lataus tökkii, asiakaspalvelu kangertelee tai laskutus ontuu, verkkoshoppailija ei tunne armoa, vaan etsii paremmin toimivat palvelut, sivut ja tuotteet, luettelee Jupiter.

Jupiter haastatteli viime vuoden lopulla 2 100 online-shoppailijaa heti joulu- ja vuodenvaihteen sesongin jälkeen.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että heidän tyytyväisyytensä verkko-ostosten tekoon oli laskenut vuoden lopulla 74 prosenttiin, kun se vielä vuoden alkupuoliskolla oli 88 prosenttia.

STT-IA
24.9.1999


Talous -sivulle