Viikon pelidemo: Need For Speed: High Stakes



Electronic Arts julkaisee Need For Speed- sarjaan kaksi uutta peliä. Ensimmäisenä markkinoille ehti Need For Speed: High Stakes. Seuraavana on vuorossa Motor City.


High Stakes tuntuu lähinnä päivitykseltä NFS 3:een, vaikka se onkin ihan oma kokonaisuus. Ajamalla saatavat 19 autoa, NFS web-sivuilta imuroitavat lisäautot, suorituskyvyn ja tyylin muokkaaminen, vaurioiden mallintaminen ulkönäössä ja suorituskyvyssä, 3D-ohjaamo, tiukempi Hot Pursuit-moodi lain kummllakin puolella, 18 realistista rataa ja omavalintainen musiikki. Tässä muutama uusi ominaisuus, jotka on sisällytetty peliin.

Itse peli on toteutettu samalla kaavalla kuin NFS 3. Valikot ja asetukset ovat samat ja muutenkin tuntuu kuin tätä olisi pelannut aikaisemminkin.

Asennuksen jälkeen valitaan 3D-ominaisuudet. Joko ohjelmallinen 3D-kiihdytys tai Direct 3D-kiihdytys. Softapohjainen pyörii paremmin tavallisissa Pentiumeissa, joissa on 2-4 Mb 3D-näytönohjain. Grafiikka tosin kärsii huomattavan paljon. D3D-kiihdytystä kannattaa silti kokeilla, sillä maisemat ja autot ovat todella upean näköisiä. Pelaaminen 233 Penalla ja D3D:llä ei oikein suju, mutta peliympäristöstä saa näin todellisemman kuvan.

Muita asetuksia grafiikalle ja informaatiolle ruudussa on ihan riittävästi. Jos olemassa olevilla asetuksilla ei peliä saa mieleisekseen, se tuskin on pelin vika. Ohjelmallisella 3D-kiihdytyksellä peli on todella vauhdikas, hädin tuskin auto pysyy käsissä. Pelissä on sitä paljon puhuttua vauhdin hurmaa.

Kisaan lähdetään Porsche 911 Turbolla. Vastassa on kolme kilpakumppania, joista otetaan mittaa niin kaupungin kapeilla ja mutkaisilla, kuin maaseudun mäkisillä teillä. Pientareillakin voi kaahata, mutta silloin ei vauhti päätä huimaa. Pientareilla vauhti hidastuu turhaankin, joten jos sijoille aikoo päästä täytyy pysyä hyvinkin tarkasti asfaltilla.

Demossa pääsee ajamaan yhtä rataa joko päivällä tai illalla. Peli itse tuntuu arpovan kisailun ajankohdan. Yöllä ajaminen, kaikki herkut käytössä on pakko päästä kokeilemaan edes kerran, ennekuin pelistä voi muodostaa oikeudenmukaisen mielipiteen.

Realismia ja haastetta

Vaurioiden mallinnus auton korissa on toteutettu realistisesti, lasit menevät säröille ja pellit ruttaantuvat. Myös jousitus kärsii kolhuista, samoin kuin ohjaus ja moottori.

Sitä mukaan kun jousitus hajoaa, ottavat renkaat lokareihin kiinni ja kipinät sinkoilevat. Ohjaus muuttuu aliohjautuvaksi ja siitä seuraa lisää kolhuja. Ainoa, johon kolarointi ei tunnu vaikuttavan, on moottori. Vaikka yrittämällä yrittää, ei konetta saa hajalle. Edes nopeus ei tunnu hidastuvan, vaikka kaikki muu on autosta hajalla ja moottori on saanut kunnolla siipeensä.

Demon perusteella peli tuntuu olevan hyvinkin haastava. Ajoa täytyy tosissaan harjoitella, että pääsee kärkisijoille. Tästä johtuen hätäisemmät pelaajat saattavat luopua yrittämästä, mutta haastavuus lisää pelin vetovoimaa ja elinkaarta.

Tietokoneen ohjastamat kuskit eivät juuri virheitä tee, vain kerran parin päivän harjoittelun aikana yksi vastustaja käänsi ajokkinsa katolleen. Tietokone vastustajilla tuntuu olevan myös vähän liiankin tehokkaat rassit alla, kiinnisaaminen on todella tiukassa.

Laitteistovaatimukset: P200 MHz, 32 Mb RAM, DirextX 6.1. Jotta pelistä saisi kaikki irti, P2 266, 64 Mb RAM, DirectX 6.1 ja Glide- tai D3D rajapintaa tukeva, vähintään 4 Mb 3D-näytönohjain olisi suositeltava.

Kaikesta huolimatta demosta jäi hyvä maku suuhun ja jos pidät NFS 3:sta, tuskin tulet pettymään High Stakesiin. Suosittelen lämpimästi kaikille autopeleistä pitäville.

MIKA KULMALA
25.6.1999


AJASSA -SIVULLE