Tänä vuonna 125 miljoonaa lasta ei pääse kouluun



Noin 125 miljoonaa ala-asteikäistä lasta, joista suurin osa tyttöjä, ei pääse kouluun tänä vuonna. Lisäksi koulunsa päättävistä lapsista noin 150 miljoonalla ei ole kunnollista luku- ja kirjoitustaitoa.


Kansainvälisen Oxfam-avustusjärjestön mukaan valtioiden tulisi maksaa ylimääräiset noin kahdeksan miljardia dollaria, noin 43 miljardia markkaa, kymmenen vuoden ajan, jotta jokainen maailman lapsi saisi koulutuksen. Kaksi kolmesta koulutuksesta paitsi jäävistä lapsista on tyttöjä.

Vuoteen 2015 mennessä kolme neljäsosaa kouluttamattomista lapsista asuu Saharan eteläpuolisella alueella Afrikassa. Raportin mukaan alue on maailmassa ainoa, missä kouluttamattomien lasten osuus on kasvussa.

Tämänhetkisen suunnan jatkuessa kansainvälisen yhteisön tavoitetta saada jokaiselle lapselle peruskoulutus vuoteen 2015 mennessä ei tulla saavuttamaan.

- Vaikka yhdeksän vuotta sitten 155 maata lupasi taata peruskoulutuksen jokaiselle lapselle, köyhyyskierre ja lukutaidottomuus ovat liian monen lapsen kohtalona yhä.

- Poliittisen tahdon ja 43 miljardin markan vuosittaisen lisämaksun avulla voimme pitää lupauksemme, sanoo Oxfamin puheenjohtaja Raymond Offenheiser.

Luokassa jopa 200 oppilasta

Rouva Mwabugwa, ala-asteen opettaja Tansaniassa, kertoo kuinka hänen aloittaessaan opetustyönsä 1970-luvulla oppilaita oli luokassa 45. Nykyisin luokassa voi olla 180 tai jopa 200 oppilasta.

- Emme voi edes laskea kaikkia oppilaita. Tunnit ovat kuin julkisia kokouksia. Emme opeta, me pidämme puheita joukoille, rouva Mwabugwa sanoo.

Raportin mukaan globaalit koulutuserot ovat valtavia. Nykyisin mosambikilaisen lapsen voi olettaa käyvän koulua hyvällä onnella kaksi tai kolme vuotta. Viisivuotias eurooppalainen tai pohjoisamerikkalainen lapsi käy koulua keskimäärin 17 vuotta.

Erot ovat valtavia myös maaseudun ja kaupunkien lasten koulutuksessa. Nigeriassa 90 prosenttia pääkaupunkiseudun lapsista käy koulua, kun taas maaseudulla koulua käy vain 20 prosenttia lapsista.

Saharan eteläpuolisten Afrikan maiden lapset saavat kaikkien vähiten koulutusta, 40 prosenttia vähemmän kuin kehitysmaan lapset keskimäärin. Etiopiassa vain yksi kymmenestä tytöstä oppii lukemaan ja kirjoittamaan. Maassa järjestetäänkin vähiten maailmassa koulutusta lapsille.

Muita huonosti koulutusta tarjoavia kehitysmaita ovat Nigeria, Bhutan, Haiti ja Angola. Parhaiten koulutusta lapsille on tarjolla Bahrainissa, Singaporessa, Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, Mauritiuksessa ja Kuubassa.

Raportin mukaan joissakin maissa lapset saavat koulutusta paljon enemmän kuin voisi olettaa niiden keskimääräisen tulotason perusteella. Raportti viittaa Kuubaan, Kiinaan ja Sri Lankaan.

Oxfamin esittämässä "yksityiskohtaisessa globaalissa toimintasuunnitelmassa" tilanteen parantamiseksi ehdotetaan suurempaa lainojen anteeksiantoa ja taloudellista apua köyhille maille.

Järjestö kuuluttaa myös muutoksia Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) toimintaan koulutusmäärärahojen ylläpitämiseksi taloudellisten kriisien aikana, ja ehdottaa myös kehitysmaille itselleen entistä suurempia investointeja koulutukseen ja muutoksia muihin kansallisiin toimiin.

STT-IA
26.3.1999


ULKOMAAT -SIVULLE