Katusurffaukseen taas uusi vekotin: Kickboard on uuden ajan potkulauta



Lautailusukupolvi saa katusurffaukseen alleen tänä keväänä jälleen uudenlaisen vempaimen. Kickboard on uuden ajan potkulauta, joka yhdistää skeittityyppisen lautaosan ja suoran ohjaussauvan.


Valmistajiensa mukaan kickboard - suomeksi pikemminkin potkulauta? - sopii kulkuvälineeksi tavalliselle mattimeikäläiselle. Sen käyttäjän ei siis tarvitse olla asvalttiviidakkojen tasapainotaituri.

- Kickboardin etu on se, että sillä matkaamisen voi vaihtaa kätevästi ja nopeasti kävelyksi. Laudan kokoaminen, tai purkaminen takaisin kainalossa kannettavaksi, kestää vain viisi sekuntia, muistuttaa maahantuojan Delta Skaten Ismo Hulmi.

Hänen mukaansa potkulaudan kantaminen ei rasita: se painaa vain pari-kolme kiloa. Kickboardilla potkutteluun ei tarvita erityisiä varusteita kuten tietynlaisia kenkiä.

Hulmin mukaan tämä tekee siitä sopivan työ- tai koulumatkoille, kauppareissuille tai kaupungilla hengailuun. Laudan ohjausvarsi on kokoon taitettava, joten vermeen saa kasaan kainaloon sopivaksi.

- Kickboard kainalossa pääsee myös ratikoihin ja busseihin, mikä ei rullaluistimet jalassa onnistu, Hulmi lisää.

Huhtikuussa Suomeen saapuva, ensimmäinen kickboard-malli on tarkoitettu koville alustoille kuten asvaltille ja betonille. Maaseudun hiekkateille uutuusvempain ei siis sovellu.

Helppo opetella

Ismo Hulmi toteaa, että kickboardin käyttö on helppo opetella. Se ei vaadi käyttäjältään aiempaa kokemusta lautailusta tai vastaavista lajeista.
- Katusurffauksen oppii kokematonkin lyhyessä ajassa, viidessä minuutissa.

Kickboardin lauta on melko lähellä maan pintaa; kaatumisvaara on oleellisesti pienempi kuin skeittailussa. Ohjaussauvan ohella turvallisuutta lisää takapyörän päällä oleva jarru, jota painetaan takimmaisella jalalla.

Kickboard-lauta niin ikään kallistuu ohjaussauvan taivutuksen mukaisesti. Tämä mahdollistaa terävämmätkin käännökset.

Keskeltä taipuvat rullaluistimet

Katuviiletyksen vanhemmilla sektoreilla uusinta uutta edustavat Rebound-rullaluistimet. Niissä sovelletaan ns. klop-systeemiä, jossa nelipyöräinen luistin taipuu keskeltä, päkiän alta.

Uudistus tekee käännökset entistä terävämmiksi, minkä lisäksi potkut voi vielä loppuun asti toisin kuin vanhemmissa malleissa. Uudistus lisäksi minimoi luistelun aiheuttaman tärinän.

Klop-systeemi perustuu luistimen alla olevalle kiskolle. Kiskon voi myös lukita, jolloin Rebound-luistin kilpailee rullaluistinten viisipyörämallien kanssa nopeudessa.

STT-IA
26.3.1999


AJASSA -SIVULLE