Kolmanneksella pk-yrityksistä www-sivut



Suomalaiset pk-yritykset kuuluvat sähköpostin ja Internetin käyttäjinä Euroopan kärkikaartiin, mutta vain kolmanneksella yrityksistä on omat www-sivut.


Tulokset ilmenevät European Business Surveyn tekemästä tutkimuksesta, jossa kartoitettiin eurooppalaisten pk-yritysten liiketoimintaan liittyviä odotuksia sekä edellytyksiä.

Suomalaisista pk-yrityksistä 94 prosenttia käyttää sähköpostia ja 88 prosenttia etsii tietoja Internetistä. Vastaavat keskimääräiset eurooppalaiset luvut ovat 85 ja 84 prosenttia.

Suomalaisia innokkaampia sähköpostin käyttäjiä ovat ainoastaan hollantilaisfirmat yhtä prosenttiyksikköä isommalla luvulla. Ruotsalaiset ja norjalaiset yltävät tasoihin suomalaisten kanssa.

Omat www-sivut on hankkinut 34 prosenttia suomalaisyrityksistä, mutta 41 prosenttia aikoo hankkia omat sivut seuraavan vuoden aikana.

Ruotsi edellä

Eniten www-sivuja on ruotsalaisilla pk-yrityksillä (58 pros.) ja seuraavina tulevat Britannia, Tanska ja Hollanti. Eurooppalaisista yrityksistä keskimäärin 31 prosenttia oli hankkinut omat www-sivut.

Internet myyntikanavana ei ole vielä tavoittanut suomalaisyrityksiä, jotka jäävät alle eurooppalaisen keskiarvon.

Internetiä hyödyntää myynnissään keskimäärin 61 prosenttia pk-yrityksistä, mutta Suomessa asia on tuttu 55 prosentille. Hollanti ja Norja pitävät hallussaan kärkisijoja kun taas Turkki ja Portugali jäävät vielä Suomenkin alapuolelle.

Pk-yrityksiin erikoistunut Grant Thornton International tilintarkastustoimistojen ketju teetti tutkimuksen loka-marraskuussa 20 Euroopan maassa. Suomessa vastausprosentti oli 27.

STT-IA
26.3.1999


TALOUS -SIVULLE