Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Grand Theft Auto 2



Pahat pojat ovat palanneet joukolla herättämään kauhua kaupunkiin.


DMA Designin jatko-osa GTA:lle on astunut 3D-aikaan. Paremmalla grafiikalla ja erittäin onnistuneilla valojen, varjojen ja heijastusten kokonaisuudella on saatu aikaan näyttävä peli.

Grand Theft Auto 2 jatkaa vanhan hyvän kaavan mukaan. Pelaaja on pikkurikollinen, joka hakee arvostusta alamaailmassa. Ottamalla vastaan tehtäviä rikollisliigojen pomoilta, pelaaja kipuaa arvoasteikossa yhä ylemmäs ja samalla ansaitsee hieman tuohtakin.

Erona edelliseen peliin on se, että nyt mukana on kaikkiaan seitsemän liiga. Pelaaja saa kaikilta liigoilta tehtäviä, joiden tehtävä ei välttämättä miellytä toista liigaa. Mutta minkäs teet, kun iso pamppu puhuu.

Tehtävät suoritetaan saman lailla kuin edellisessä osassa. Hölkätään määrätyn puhelimen luo ja kuunnellaan tehtävä. Sen jälkeen aletaan tekemään sitä.

Suorituspaikka on yleensä sen verran kaukana, että jalkaisin sinne ei ehdi. Siispä mennään keskelle katua seisomaan ja toivotaan, että kohti tuleva auto ei aja päälle vaan pysähtyy.

Autoilijat eivät välttämättä pysähdy niin kuin edellisessä pelissä, vaan voivat ajaa surutta pelaajan yli. Tämä tuo pientä uhkapelin henkeä. Kaapataan auto ja lähdetään seuraamaan nuolta.

Kun päämäärä häämöttää, nuoli erkanee ja näyttää kohteen. Sen jälkeen ruudun alareunassa annetaan lisäohjeita.

Myös aseita voi käyttää kulkuvälineen hankintaan ja niitä löytää pitkin kaupunkia. Tosin ammuskelu konepistoolilla kiinnittää myös poliisin huomion, eikä mene Kauaakaan, kun poliisit ovat jo piirittämässä pelaajaa.

Jos vielä erehtyy ampumaan poliisin tai ajamaan virkavallan yli, niin siitä soppa syntyy. Tämän jälkeen ei pelaaja saa hetkenkään rauhaa, sillä poliiseja on heti puolitusinaa puskurissa ja tiesulkuja pitkin kylää.

Autotkaan eivät kestä ikuisesti ja kaikki kolhut sekä törmäilyt vahingoittavat ajoneuvoa. Autot syttyvät tuleen ja valtaavat kolhujen myötä lisää elintilaa. Jos pelaaja ei pysty vaihtamaan ajokkia, se loppujen lopuksi räjähtää pelaaja mukana.

Myös poliisit ampuvat pelaajaa sekä autoa ja näin huonontavat sen kuntoa entisestään. Kaikista kolhuista muiden autojen kanssa ja viattomien jalankulkijoiden lahtaamisesta palkitaan kahisevalla. Mallikasta…?

Tehtäviin on annettu aikaraja, joten ikuisuuksia ei kaupungilla voi haikailla. Demossa on kuuden minuutin aikaraja ja siinä ajassa kyllä ehtii suorittamaan annetut tehtävät.

Valojen ja heijastusten lisäksi voidaan niin kävellen, kuin autolla liikkua myös eri tasoissa. Rappusia ja luiskia pitkin pääsee ajelemaan vaikka virkavaltaa pakoon. Myös erilaiset esineet ja tehtävän annossa käytettävät puhelimet saattavat sijaita talojen katoilla yms. kummallisissa paikoissa.

Demossa ei resoluutiota voi vaihtaa, se on kiinteä 640x480. 3D-kortteja tuetaan, mutta Atin Rage Pron, Permedia 2:n tai Nvidia Riva 128:n omistajan kannattaa katsoa README.TXT-tiedostosta ohjeita oman näytönohjaimen asetuksille. Näiden korttien kanssa pelaaminen saattaa aiheuttaa ongelmia.

Grafiikka on erittäin pikkutarkkaa ja 3D-efektit sopivat peliin. Ainoa haitta on se, että hurjastellessa kuvakulma seilaa vauhdin mukaan. Ainakin nopealla koneella tulee rauhaton olo, kun kamera loittonee vauhdin kasvaessa ja yht`äkkiä lähenee kun auto pysähtyy.

Muuten pelin grafiikka on onnistunutta ja räjähdykset tulevat suoraan syliin.

Äänet ovat ensimmäisen osan luokkaa, kaupungin häly on koko ajan taustalla, sekä yksityiskohdat kuten sireenit, jalankulkijoiden kiljahdukset ja autojen äänet. Musiikkia demossa ei ole.

Laitteistovaatimukset: P200 Mhz, Win 95/98, DirectX 6.1, Direct3D-yhteensopiva 4 Mb näytönohjain, DirectSound -yhteensopiva äänikortti.

GTA 2:n grafiikkaa ja pelituntumaa on hiottu sitten edellisen osan. Edellistä osaa pelanneet pääsevät peliin sisälle heti, eikä tämän osan myötä ensikosketuksen alamaailmaan saaneetkaan joudu hampaat irvessä peliä opettelemaan. Kaikin puolin hyvin toteutettu kriminaalipeli.

MIKA KULMALA
26.11.1999


Ajassa -sivulle