Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Tutkija korostaa kaupan merkitystä kuluttajan ekovalinnoissa



Kulutusyhteiskunnassamme kuluttaja tekee jatkuvasti ympäristön kannalta keskeisiä valintoja, mutta käytännössä valintojen tekemiseen tarvitaan myös kaupan apua, arvioi tutkija Päivi Timonen Kuluttajatutkimuskeskuksesta.


Kun asiakkaiden ekoryntäys antaa vielä odottaa itseään, kauppa voi itse valikoimallaan ja mainonnallaan ohjata ostajaa ympäristöä säästävään suuntaan sekä käyttää vaikutusvaltaansa valmistajiin päin.

Tutkijan mukaan kaupan ympäristöaktiivisuus hakee kuitenkin vasta muotoaan.


Arvot eivät näy arjessa

Valitakseen ostoksensa viisaasti kuluttajan pitäisi vertailla lukemattomia eri yksityiskohtia. Apua saa ympäristömerkeistä, jotka perustuvat luottamukseen: merkin kriteerien uskotaan ottavan huomioon ostajalle tärkeät näkökohdat.

Merkityt tuotteet eivät kuitenkaan mene kaupaksi yhtä hyvin kuin esimerkiksi kuluttajakyselyjen perusteella voisi odottaa.

- Kauppiailta löytyy monista tuoteryhmistä tarinoita epäonnistuneista vihreistä tuotteista, joiden kanssa he ovat joutuneet pulaan, totesi Timonen tiistaina Suomen luonnonsuojeluliiton sekä eduskunnan luonto- ja ympäristöryhmän seminaarissa Helsingissä.

- Kaupan sisäänostajien mukaan harvat kuluttajat ovat valmiita tekemään ympäristöä huomioonottavia ratkaisuja arkisissa valinnoissaan.


Mainonnalla voisi ohjata

Syytä saattaa kuitenkin yhtä hyvin löytyä asiantuntemattomista myyjistä kuin piheistä kuluttajista. Jos myyjä osaa kertoa tuotteesta ja tuoda esiin sen edut, kauppakin voi käydä paremmin.

Timosen mukaan myös koko kaupan tai kaupparyhmän oma ympäristöohjelma ja profiloituminen ympäristöystävälliseksi voi auttaa asiaa.

Hän kyselee myös, miksi asiakkaiden houkuttelussa keskitytään miltei pelkkään hintaan.
- Kaupan näkemys siitä, että ostoksia tehdään pelkän hinnan perusteella, näkyy mainonnassa, hän huomauttaa.

Tutkija painottaa, että juuri arkisissa valinnoissa tehdään isoja ympäristölinjauksia. Hänen mukaansa ympäristökeskustelu onkin siirtymässä otsonikadon ja hiilidioksidipäästöjen kaltaisista aiheista yhteiskunnalliseksi, erityisesti kuluttajien ja tuotteiden suhteen tarkasteluksi.

STT-IA
26.11.1999


Kotimaa -sivulle