Esitteisiin tuhlaantuu kymmeniä miljoonia markkoja

Suomalaiset matkailuyritykset löytyvät tietopankista



Suomalainen lomakohde löytyy nykyään näppärästi vaikkapa Internetistä. Matkailun edistämiskeskus MEK on kehittänyt kansainvälisen Promis-matkailun tietopankin, joka yhdistää suomalaiset matkailuyritykset MEK:n ulkomaantoimistoihin.


Tiedon saavat matkanjärjestäjät ja Internetin välityksellä myös turistit niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Tietopankin päätarkoituksena on parantaa ja nopeuttaa palveluja. Yksi tähtäin on myös päästä eroon turhista matkaesitteistä.

- Nykyään tuhlataan kymmeniä miljoonia markkoja esitteisiin, jotka joutuvat suoraan hyllyyn ja sieltä roskiin. Valitettavasti hirveän suuri osa esitteistä on lisäksi ammattitaidottomasti laadittuja, projektipäällikkö Kati Kemppainen Pohjois-Pohjanmaan liitosta huomauttaa.

Matkailusta maailmassa ja Suomessa keskusteltiin Pohjois-Pohjanmaan matkailuparlamentissa Kempeleessä tiistaina.

Viikko typistyi yhdeksi päiväksi

MEK:n tietopankista löytyy kaikki, mitä matkailija tai matkanjärjestäjä tarvitsee. Kemppaisen mukaan sinne on koottu esimerkiksi valmiit pakettimatkat, retket ja tapahtumat.

MEK on kehitellyt ja ylläpitänyt tietopankkia viitisen vuotta, ja nykyään se kattaa koko Suomen. Kiitosta on tullut kosolti myös ulkomailta, sillä ulkomaisen matkanjärjestäjän tiedonsaanti on järjestelmän myötä nopeutunut huomattavasti.

- Jos vaikkapa MEK:n Lontoon toimistoon tulee kysely joulumatkoista, toimistossa etsitään tietopankista joulutuotteet ja ne tulostetaan. Tieto lähtee saman tien matkanjärjestäjälle, Kemppainen havainnollistaa.

Hänen mukaansa ennen tiedonhankintaan kului vähintään viikko, jopa kaksi viikkoa.

- Meitä suomalaisia on moitittu siitä, että tietoa tullut hirveän hitaasti ja huonosti. Me emme ole osanneet vastata kirjeisiin ja siinä mielessä sähköinen tiedonvälitys sopii suomalaiseen temperamenttiin paremmin, Kemppainen naurahtaa.

Kotisivut lähes kaikilla yrityksellä

Jos yksittäinen ihminen suunnittelee lomareissua, hän pääsee tietoihin käsiksi Internetin kautta.
- Promis-tiedostosta on linkki yrittäjän kotisivulle, Näin matkailija saa yksityiskohtaista tietoa nimenomaan yrityksestä eikä vain yhdestä tuotteesta, Kemppainen kehuu.

Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla matkailun alueorganisaatio maakuntaliitossa on syöttänyt omien matkailuyritystensä tietoja Promisiin lähes kolme vuotta. Nyt työtä halutaan hajauttaa koko maakuntaan, jotta tietopankista löytyvien tuotteiden määrä entisestään kasvaisi.

- Pohjois-Pohjanmaalla rakennetaan parhaillaan tiedontuottajaverkostoa, johon tulee kaikki maakunnan matkailukeskukset, Kemppainen toteaa.

Verkoston kautta vientikelpoiset tuotteet ovat reaaliajassa sekä MEK:n ulkomaantoimistojen että Internet-linkin välityksellä myös loppukuluttajien päätteellä.

Jokainen tuotetieto sisältää myös tiedot varausosoitteesta ja tarjoaa linkin palvelun mahdolliseen www-varauspalveluun.
- Promis moninkertaistaa yksittäisen matkailuyrittäjän ja alueen mahdollisuudet tehdä itsenään ja tuotteitaan tunnetuksi.

Kemppaisen mukaan matkailuyritysten omat kotisivut ovat yleistyneet nopeasti. Kotisivu on lähes jokaisella pikkuyritykselläkin, joka haluaa päästä eteenpäin.

Online Travel Guide löytyy osoitteesta http://www.mek.fi.

STT-IA
28.5.1999


TALOUS -SIVULLE