Oulun televiestinnän Interprise ensimmäinen Euroopassa

Pk-yritykset kohentavat nenäkkäin kilpailukykyään



Eurooppalaiset televiestinnän alan pienet ja keskisuuret yritykset hakevat uusia kansainvälisiä yhteyksiä alan Interprise-tapahtumassa, joka alkoi Oulussa torstaina. Telecommunications and Software Interprise Oulu -tapahtuma on televiestinnän ensimmäinen Interprise Euroopassa.


Kyseessä on eräänlainen yritysten treffipalvelu. Yritysten edustajat tapaavat kasvokkain ja yrittävät kahdenkeskisissä neuvotteluissa solmia uusia liikekumppanuus- ja kauppasuhteita kahden päivän aikana.

Neuvottelijat eivät välttämättä ole koskaan aiemmin tavanneet toisiaan. Tapaamiskumppaninsa kukin on valinnut yritysluettelon tai Interprise www-sivujen avulla.

Tapahtuman pääjärjestäjän Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jaakko Okkonen kertoo, että neuvottelujen tavoitteena on lisätä yritysten kilpailukykyä. Toiveena on saada aikaan jopa alan yhteisyrityksiä.

- Telekommunikaation toimiala on vahvassa kasvussa. Eurooppalaisille pk-yrityksille yhteistyön kehittäminen on keino pärjätä kasvussa ja samalla kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa, hän huomauttaa.

Interprise-tapahtuman neuvottelupöydissä riittää huisketta. Mukana on parisensataa osallistujaa, ja päivien aikana käydään runsaat 900 neuvottelua.

Yrityksiä on mukana useista Euroopan maista, muun muassa Ranskasta, Saksasta ja Englannista. Lisäksi neuvotteluissa on edustus USA:sta. Suomen osallistujat tulevat eri puolilta maata.

Kontaktit poikivat myöhemminkin

Oulu Technopolis Oyj osaltaan rahoittaa tapahtumaa ja on mukana osaamiskeskusohjelmallaan. Toimitusjohtaja Pertti Huuskonen sanoo, että Interprisen toteutuminen on yhtiölle iso asia.

- Tutkimukset osoittavat, että yhteistyötä tekevät ja keskenään tietoa jakavat yritykset menestyvät teknologian alalla kaikkein parhaiten.

Huuskonen uskoo, että kahden päivän aikana Oulussa solmitaan useita yrityskontakteja.
- Yleensä on niin, että kun ihmiset lähtevät liikkeelle, syntyy myös bisnestä.

Myös TE-keskuksen yritysosaston johtaja Raimo Mäntyniemi odottaa tapaamisilta hyviä tuloksia. Hänen mukaansa Interprise on oiva tilaisuus hankkia uusia yritysyhteyksiä muualta Euroopasta.
- Kontaktit ja bisnekset eivät tule välttämättä heti vaan ajan myötä, hän muistuttaa.

Jatkoseuranta vuoden kuluttua

Interprisen järjestäminen on ollut Oulun kauppakamarille valtaisia voimainponnistus. Kauppakamarin puheenjohtaja Heikki Rusila sanoo, että valmistelut veivät kolme vuotta.

Interprisen taustalla on EU:n komissio, joka on myös rahoittamassa tapahtumaa. Oulun Interprisen kokonaisbudjetti on noin 1,2 miljoonaa markkaa, josta EU maksaa kolmanneksen. Loput rahat tulevat muun muassa sponsoreilta ja osallistuvilta yrityksiltä.

EU:n komission edustajan Bodil Perssonin mukaan Interprise-tapahtumia järjestetään noin 30 vuosittain. Tapahtumien tavoitteena on erityisesti tukea pieniä ja keskisuuria yrityksiä kansainvälistyvillä markkinoilla.

- Pk-yritykset ovat merkittäviä, sillä yli 90 prosenttia EU:n alueen yrityksistä on pieniä tai keskisuuria. Lisäksi ne työllistävät yli 70 prosenttia alueen ihmisistä, Persson luettelee.

Hänen mukaansa Interprisen kaltaiset tapahtumat ovat pk-yrityksille usein ainut mahdollisuus tavata monta yritystä samaan aikaan.

Oulun Interprisen onnistumista seurataan jatkossakin. Suomalaisille osallistujille on luvassa kesäkuussa jälkihoitotilaisuus. Vuoden kuluttua saadaan kaikilta osallistujilta arvio toteutuksen onnistumisesta.

Interprise järjestetään aina yhdelle toimialella kerrallaan. Suomessakin niitä on järjestetty jo kymmenkunta EU-jäsenyysvuosien aikana. Suomessa on ollut esimerkiksi paperikonealan sekä satama- ja liikennealan Interpriseja.

STT-IA
28.5.1999


TALOUS -SIVULLE