Saapumisaika Maarianhaminaan kello 04.00 - Kaikkea se verovapaan myynnin loppuminen teettääkin

Suomi ei lämpene verovapaan kaupan jatkamiselle



Suomi vastustaa Ranskan tekemää ehdotusta keskustella vielä kertaalleen verovapaan kaupan jatkamista Kölnin huippukokouksessa 3.-4. kesäkuuta.


Ranskan valtiovarainministeri Dominique Strauss-Kahn teki asiasta esityksen Britannian tuella tiistaina pidetyssä valtionvarainministerien kokouksessa. Suomalaisen EU-virkamiehen mukaan esitystä vastusti puolisen tusinaa jäsenmaista, niiden joukossa Suomi, Tanska, Hollanti ja Italia.

Käytännössä tämä merkitsee sitä, että verovapaa myynti lento- ja laivaliikenteessä päättyy 1. heinäkuuta suunnitelmien mukaan. Päinvastainen päätös vaatisi täyden yksimielisyyden 15 jäsenmaan kesken.

Painostus verovapaan myynnin puolesta jatkui myös tiistaina Brysselissä, EU:n komission tuntumaan oli ripustettu seitsemän metriä korkea plakaatti, jossa varoitettiin päätöksen seurauksista työttömyydelle.

Kölnin huippukokouksessa EU-maiden johtajien on määrä hyväksyä laaja työllistämissuunnitelma Euroopalle. Verovapaan kaupan puolestapuhujat pitivät ironisena sitä, että samaan aikaan tuhotaan kukoistava ala, joka työllistää 140 000 ihmistä EU-maissa.

Suomea päätös ei koske yhtä lailla kuin muita EU-maita, sillä Ahvenanmaan ja Viron kautta kulkeva lauttaliikenne voi harjoittaa edelleen verovapaata myyntiä.

Vain ihme pelastaa

Veroton myynti loppuu kiihkeästä taistelusta huolimatta Euroopan unionin sisäisestä liikenteestä heinäkuun alussa, ellei ihme tapahdu.

Suomalainenkin matkailija joutuu kesällä miettimään lentokentän ja laivan viinahyllyllä mihin oikein oli matkalla, ja myydäänkö tätä tuotetta nyt sitten koneessa vai ei.

Finnair Cateringin johtajan Kari Palomäen mielestä kotimainen lakiehdotus tekee lentokoneessa myytyjen tuotteiden valmisteveron tilittämisestä niin hankalaa, ettei siihen ryhdytä. Niinpä alkoholin ja tupakan myynti loppuu Finnairin koneissa unionin sisällä lennettäessä.

Muiden kuin valmisteveron alaisten tuotteiden myynti koneissa jatkuu, ja esimerkiksi kosmetiikan ja makeisten hinnat pyritään pitämään entisellään niin koneessa kuin lentokentällä. Finnair ja Ilmailulaitos lupaavat kärsiä arvonlisäveron ja makeisveron omissa nahoissaan.

Myyntikielto vai kaksi hintaa?

Helsinki-Vantaalla on kaksi verovapaata myymälää, joista toista pitää Ilmailulaitos ja toista Finnair. Jos ja kun verovapaus nyt menee, unionin sisäisille matkalaisille todetaan tiskillä, ettei maihinnousukortti oikeuta verovapaisiin ostoksiin.

Kummatkin verovapaan myymälän pitäjät haluaisivat jatkaa alkoholin myyntiä EU:n sisäisille matkustajille palvelusyistä, vaikkapa sitten verollisena. Tämä tarkoittaisi käytännössä kaksia hintoja alkoholille ja tupakalle, matkakohteesta riippuen.

- Vielä on epäselvää, voidaanko alkoholia myydä verollisena, koska Suomessa on alkoholin myynnissä monopoli, toteaa Ilmailulaitoksen kaupallinen päällikkö Olli Rousi.

Alko väittää monopolin liittyvän veroihin, kun taas Ilmailulaitoksen ja Finnairin mielestä lentokenttä myyntipaikkana takaa oikeuden myydä alkoholia, vaikka sitten verollisena.

Kymmenessä minuutissa ulos ja sisään

Verovapauden poistuminen näkyy lauttaliikenteessä reittimuutoksina. Sekä Vikingin että Siljan Helsingistä Tukholmaan purjehtivat laivat alkavat kesällä poiketa Maarianhaminassa. Aikataulu ei ole kovin miellyttävä, sillä Ahvenanmaan-matkailijan on oltava lähtökuopissa neljän aikaan aamulla.

Aikaa laivasta poistumiseen tai kyytiin nousemiseen on varattu Vikingillä ruhtinaalliset kymmenen minuuttia ja Siljalla noin varttitunti, joten pieni nukahtaminen voi lisätä matkakilometrejä yllättävästi.

Tauko on juuri niin pitkä, että matkustajat ja rahti ehtivät siirtyä laivasta ulos ja sisään. Mitään minuuttirajoituksia ei säännöksissä ole, eikä matka-aika pikapysähdyksestä paljon pitene. Viking on pidentänyt Helsingin ja Tukholman väliä 20 minuuttia, Silja ei lainkaan.

Siljan Helsingin-laivat poikkeavat Maarianhaminassa 5. kesäkuuta alkaen, Vikingin heinäkuun alusta. Kaikki Turusta Tukholmaan matkaavat laivat pysähtyvät puolestaan Långnäsin uudessa laiturissa heinäkuun 1. alkaen.

Matkakohde vaikuttaa alkoholinostoon myös laivalla. Suomen ja Ahvenanmaan välisessä liikenteessä saa säädösten mukaan ostaa olutta laivalta vain kaksi litraa, jotta välille ei syntyisi viinarallia.

Jos Maarianhaminassa kävijä ostaa kaljansa maista, hän saa tuoda ohrajuomaa Suomeen normaalien sääntöjen mukaiset 15 litraa. Ahvenanmaalla poikkeaminen ei vaikuta Tukholmaan-menijöiden osto-oikeuteen.

Merenkurkun liikenne julkiseksi palveluksi

Verovapaan myynnin loppuminen muuttaa Merenkurkun liikenteen luonnetta suuresti. Verovapaa myynti muodostaa tällä hetkellä 66 prosenttia Merenkurkun lauttaliikenteen kokonaistuotosta, joten liikennöinti ei myynnin loputtua enää kannata.

Suomen ja Ruotsin valtiot ovatkin sopineet tukipaketista, jolla liikenne muutetaan julkiseksi palveluksi. Tarjouskilpailu uudesta yrittäjästä loppuu 28.6. ja uusi yrittäjä alkaa näillä näkymin liikennöidä Vaasa-Uumaja-väliä syyskuun alussa.

Valtiot maksavat linjalle tukea yhteensä 40 miljoonaa markkaa kahdessa vuodessa. Jos verovapaa myynti saa jatkoaikaa, tukia ei tietenkään tipu.

Toivo elää yhä

Verottomasta myynnistä hyötyvät yritykset ovat taistelleet raivoisasti säilyttääkseen verovapauden, tai ainakin saadakseen sille jatkoaikaa. Alan lobbarit vetoavat työllisyysnäkökohtiin, sillä arvioista riippuen Euroopan lauttaliikenteestä katoaa tuhansia työpaikkoja.

Kun Euroopan unionikin on nyt alkanut puhua työllisyydestä, toivo sykkii jälleen varustamo- ja lentoalan pamppujen sydämissä.

Sekä Ilmailulaitos, Finnair että Silja Line toivovat, että Kölnin huippukokouksessa kesäkuun alussa päätetään antaa verovapaalle myynnille jatkoaikaa, niin kuin esimerkiksi Britannia, Ranska ja Saksa haluavat.

Viking Line taas lähtee aluepäällikkö Heikki Dahlbomin mukaan siitä, että aiempi päätös lopettamisesta jää voimaan.

STT-IA
28.5.1999


TALOUS -SIVULLE