Suomi tarjoaa mallia yhteistyökyvystä
Valtiotyönantajille rakennetaan EU-tason etujärjestöä
Suomalaista hallintotapaa ja työmarkkinaosapuolten yhteistyötä pyritään nostamaan malliksi EU:n jäsenmaiden julkisen sektorin työmarkkinarakenteita uudistettaessa. Samalla kun virkamiesten asemaa työntekijöinä selkiytetään, Euroopan kirjavaa ja byrokraattista hallintotapaa halutaan parantaa.
EU-tason
säädökset koskevat virkamiehiä eri maissa eri
tavoin, ja rajanveto yksityisen sektorin
työntekijöihin on usein hämärä.
Suomi on ottanut itselleen aktiivisen roolin
pyrittäessä luomaan EU-tasolle yhteinen
valtiotyönantajia edustava järjestö. EU:n
kattojärjestöjä on työnantajapuolella olemassa
vain yksityisen sektorin teollisuus- ja
palvelualoilla.
Uutta neuvotteluyhteistyötä - eli ns. sosiaalista
vuoropuhelua - kehiteltiin tiistaina
Finlandia-talossa, jonne EU:n komission,
jäsenmaiden valtiotyönantajien sekä
ammattiliittojen johtajat olivat kokoontuneet.
Valtiovarainministeriön järjestämä konferenssi on
osa Suomen virallista EU:n
puheenjohtajuusohjelmaa. Mukana järjestelyissä
ovat Valtion työmarkkinalaitoksen ohella
palkansaajapuolen pääsopijajärjestöt STTK-J,
Akava JS ja Valtion yhteistyöjärjestö VTY.
Hanke on lähtenyt etenemään jo Itävallan ja
Saksan EU-puheenjohtajakaudella, mutta nyt
pysyvien yhteistyörakenteiden luominen on
kokouksen aiheena ensimmäistä kertaa. Jatkossa
kokouksia järjestetään säännöllisesti, ja edistystä
haetaan konkreettisiin, rajattuihin ongelmiin.
Virkamiehille halutaan
normaalit työsuhteet
Valtion työmarkkinajohtaja Teuvo Metsäpelto
katsoo valtiotyönantajien tarvitsevan EU-tason
työnantajajärjestöä.
- EU:n komissio valmistelee työlainsäädäntöä,
joka koskee myös valtiotyönantajia, minkä vuoksi
niiden ääni on saatava kuulumaan päätöksiä
tehtäessä.
Asiassa aktiivinen ay-liike haluaa saada
työnantajasta EU-tasolle kunnollisen
neuvotteluosapuolen.
Kymmentä miljoonaa jäsentä edustavan Euroopan
julkisten alojen ammattiliittojen
yhteistyöjärjestön EPSU:n saksalainen
puheenjohtaja Herbert Mai perustelee tavoitetta
sillä, että julkinen sektori on jäänyt jälkeen
yksityisestä, eikä kaikilla ammattiliitoilla ei ole
edes neuvotteluoikeuksia.
- Tavoitteena on myös saada julkinen sektori
lähemmäksi kansalaisia, Mai sanoo.
Hän kehuu Suomen hallitusta, joka on ollut
hankkeessa aktiivinen.
Myös STTK-J:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää
katsoo suomalaisen työmarkkinayhteistyön olevan
hyvä malli muillekin mm. osapuolten hyvien
neuvotteluyhteyksien vuoksi.
- Lisäksi Suomessa julkisen sektorin muutokset
ovat olleet 1990-luvulla suuria. Liikelaitostaminen
on siirtänyt valtiolta 35 000 työpaikkaa, ja rajat
julkisen ja yksityisen sektorin välillä ovat
hälvenneet.
Mäenpää perustelee EU-tason yhteistyön
lisäämistä mm. monien ammattialojen
muutoksilla. Tulli-, rajavalvonta-, poliisi-, sotilas-,
vero-, ja työvoimahallinto sekä sosiaali- ja
terveydenhuolto ovat kansainvälistyneet kovaa
vauhtia.
Lipposelle evästyksiä
huippukokoukseen
EPSU:n johto kävi tiistaina hoputtamassa myös
pääministeri Paavo Lipposta (sd.) vauhdittamaan
EU:n Helsingin huippukokouksessa vahvistettavien
työllisyyspoliittisten suuntaviivojen laatimista.
EPSU:n mielestä julkisten palvelujen roolin
työllisyyden vahvistajana on oltava korostetusti
esillä, kun Euroopan unioni päättää omasta
työllisyyspolitiikastaan vuodelle 2000.
Järjestö viestitti Lipposelle, ettei se ole
tyytyväinen EU:n lainsäädännön
työllisyysvaikutuksiin julkisella sektorilla.
Etenkin
kilpailulainsäädäntö ja julkisten hankintojen koko
normisto heikentävät EPSU:n mukaan julkisen
sektorin työntekijöiden asemaa ja asettavat
heidät eriarvoiseen asemaan yksityiseen sektoriin
verrattuna.
EPSU katsoo, että myös palvelusektorin kasvu on
yksi ratkaisu eurooppalaiseen
työllisyysongelmaan. Sen mukaan EU:n
työllisyyttä voitaisiin parantaa myös aluekehitys
ja ympäristöstandardien avulla. EU:n sosiaali- ja
rakennerahastojen tukia tulisi myöntää
aikaisempaa enemmän työllisyysperustein.
Samalla ammattiliitot esittivät Lipposelle, että
julkiset palvelut kirjattaisiin oikeudellisesti
sitovina EU-kansalaisten perusoikeuksiin samoin
kuin oikeus koulutukseen, terveydenhoitoon,
asuntoon ja esimerkiksi puhtaaseen veteen.
STT-IA
2.11.1999
Politiikka -sivulle
|