EU:n puolustusulottuvuus muotoutuu
Helsingin huippukokous panee alulle EU:n itsenäisen toimintakyvyn kriisinhallinnan ja rauhanturvaamisen alueella.
EU-maiden on määrä asettaa yhteinen tavoite jonka mukaan
unionin pitäisi pystyä vuonna 2003 lähettämään noin 50 000
sotilaan joukko 60 päivän varoitusajalla. Joukko pystyisi
hoitamaan myös vaativia kriisinhallintatehtäviä.
Helsingissä perustetaan vain väliaikaisia elimiä, lopullinen
rakenne pitäisi vahvistaa vuoden kuluttua Pariisin
huippukokouksessa.
Innokkaita kehittäjiä ovat Ranska, Saksa,
Italia ja Britannia, jotka tarjoavat Helsingin kokoukselle
yhteistä aloitettaan sotilaallisesta toimintakyvystä ja
päätöksenteosta.
Helsingissä siirrytään joka tapauksessa käytännön päätöksiin.
Vuosien ajan on käyty pelkästään keskustelua siitä, millaiseen
sotilaalliseen toimintakykyyn EU:n pitäisi pyrkiä.
Ensi vuonna ratkeaa myös lakkautettavan Länsi-Euroopan
unioni WEU:n saattohoito, kun siltä siirretään Petersbergin
tehtävät EU:n hoidettaviksi.
Ilmapiiri on Euroopassa kääntynyt asteittain suotuisammaksi
yhteisen sotilaallisen toimintakyvyn kehittämiselle.
Kun EU
neuvotteli Maastrichtin sopimuksesta vuonna 1991, sovittiin
unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan luomisesta,
mutta yhteinen puolustuspolitiikka jätettiin tulevaisuuden
mahdollisuudeksi.
Keskustelu silti jatkui. Jugoslavian hajoaminen osoitti, ettei
EU:sta ollut omalla takapihallaan juuri muuhun kuin
julkilausumien antajaksi. Vasta NATO:n IFOR-operaation voimin
saatiin Bosnian taistelut loppumaan ja Daytonin
rauhansopimusta voitiin pitää yllä.
NATO:a ja sen voimavaroja tarvitaan lainaksi jatkossakin, sillä
EU-mailta puuttuu muun muassa kuljetus- ja tiedustelukykyä.
NATO:on kuuluvat ja EU:n ulkopuoliset eurooppalaiset maat
pääsevät tätä kautta mukaan EU:n johtamiin operaatioihin.
Yhdysvallat on ollut huolissaan ja vaatinut, että ensin
kysytään aina NATOn valmiutta lähteä operaatioihin, ennen kuin
EU lähtee toimimaan itsenäisesti. Eurooppalaiset NATO-maat
ovat rauhoitelleet kumppaniaan ja vakuuttaneet, ettei NATO:a
ole tarkoitus syrjäyttää.
Petersbergin tehtävät EU:lle
EU:n peruskirjoja uudistettiin edellisen kerran Amsterdamin
sopimuksessa. Kesäkuussa 1997 hyväksyttiin uusi sopimus,
johon tuli mukaan Suomen ja Ruotsin yhdessä kehittämä
ehdotus EU:n kriisinhallintakyvystä.
EU:lle kirjattiin
mahdollisuus käyttää WEU:ta välineenä Petersbergin
tehtävssin eli rauhanturva-, pelastus- sekä
kriisinhallintatehtäviin.
Päätöksiin saisivat osallistua kaikki EU-maat, myös Suomen ja
Ruotsin kaltaiset sotilaallisesti liittoutumattomat jäsenet jotka
ovat WEU:n tarkkailijoita.
Yhteinen puolustus kulki tosin edelleen mukana Amsterdamin
sopimustekstissä. Päätös pitäisi tehdä EU:n huippukokouksessa
ja ratifioida kussakin jäsenmaassa sen perustuslain mukaan,
joten yksikin maa riittää estämään päätöksen.
Ei turvatakuita unioniin
Amsterdamin sopimus loi myös mahdollisuuden joustavaan
integraatioon; sen myötä halukkaat EU-maat voivat muiden
luvan saatuaan keskenään kehittää yhteistyötä, johon kaikki
eivät osallistu.
Periaatteessa olisi siis mahdollista ottaa EU:n
perussopimukseen mukaan WEU:n artikla 5, jossa kirjataan
liiton jäsenten välinen keskinäinen turvallisuustakuu.
Suomi, Ruotsi, Itävalta, Irlanti ja WEU:n ulkopuolinen NATO-maa
Tanska voisivat siten pysyä keskinäisen puolustusvelvoitteen
ulkopuolella.
Tällaista saatetaan esittää ensi vuoden aikana,
mutta on hyvin epätodennäköistä että liittoumattomat maat
suostuvat siihen, että unioniin syntyy sotilaallinen sisäpiiri.
Suomi ja muut näkevät mieluiten ratkaisun, jossa EU ottaa
itselleen vain WEU:n Petersbergin tehtävät ja voimavarat ja
viides artikla hyllytetään symboliseksi muistoksi jäsenten
välisestä yhteistyöstä.
STT-IA
6.12.1999
Politiikka -sivulle
|