Amazon.comin lukijatietojen julkistaminen kuohuttaa USA:ssa



Maailman suurin Internet-kirjakauppa Amazon.com on raivostuttanut amerikkalaiset julkistamalla verkkosivuillaan tarkkoja tietoja lukijoidensa mieltymyksistä.


Yritys pystyy selvittämään tiettyjen yritysten, alueitten tai yliopistojen suosikkikirjat, eikä käytä tietoa vain omiin markkinointitarkoituksiinsa.

Tietojen julkistaminen "bestseller-listoina" on kuumentanut muutenkin kiivaana käyvää keskustelua tietosuojasta Internetissä.

Ulkopuolisista on tietysti hausta saada selville, että Microsoftin työntekijöiden keskuudessa luetuin kirja on vapaasti käännettynä Microsoft-paperit - salainen tapaus Bill Gatesia vastaan, tai että puolijohdeyhtiö National Semiconductorin henkilökunta suosii kirjaa 101 Nights of Grrreat Sex eli "101 yötä mmmahtavaa seksiä".

Maan kirjakauppayhdistys vertaa tilannetta kuitenkin George Orwellin kirjaan 1984, jossa "isoveli" valvoo ihmisten ajatuksia.

Amazon pitää uutta palveluaan vain hupina, koska se ei paljasta tarkkoja henkilötietoja. Alan seuraajat taas pohtivat kyseessä olevan vain uusi taso tiedon hyödyntämisessä Internetissä.

Kuten suurin osa muistakaan Internet-yhtiöistä, Amazonkaan ei tee voittoa varsinaisella tuotteellaan eli kirjojen myymisellä.

Amazon reagoi kohuun nopeasti, ja nyt sen asiakkaat voivat estää tietojensa käyttämisen lähettämällä sähköpostia yhtiölle. Yrityksetkin voivat pyytää omia työntekijöitään koskevan listan poistamista julkisuudesta.

STT-IA
3.9.1999


TALOUS -SIVULLE