Sähköisen kaupankäynnin uusia virtauksia



Internetin kaupallinen hyödyntäminen alkaa päästä vauhtiin. Suuret yritykset käyttävät verkkoa entistä enemmän. Huutokauppa on saavuttanut suuren suosion Yhdysvalloissa, ja sillä voi tulevaisuudessa olla vaikutuksensa jopa hintojen muodostumiseen.


Internetin kehitystä on ällistelty ja ihmelty jo vuosikymmen. Toinen toistaan viisaammat gurut ovat esitelleet hämmästyttäviä kyberavaruuksia ja hehkutelleet syntymässä olevista jättibisneksistä. Ennustuksia on tehty verkon kehityksestä ja tulevaisuuden käyttötavoista niin paljon, että jonkun niistä luulisi joskus osuvan oikeaankin.

Verkon kehitys on kuitenkin ollut varsin arvaamatonta, kuten yleensä kaikki muukin nopea teknologinen muutos. Vielä muutama vuosi sitten puhuttiin virtuaalisista verkkomyymälöistä, joista voisi ostella mitä tahansa ja jotka sampoaisivat rahaa omistajilleen läjäpäin.

Uusien kauppatapojen syntyä on ounastelu, ja hurjimmissa kuvitelmissa perinteiset jakeluverkot jälleenmyyjineen ovat olleet joutumassa romukoppaan. Todellisuus on kuitenkin ollut karu: verkkobisnekset tuottavat järjestään pelkkiä tappioita. Bisneksen pyörittäminen verkossa on yllättävän paljon työtä ja investointeja vaativaa puuhaa, ja asiakkaiden houkuttelu vaikeaa.

Sijoittajien tulevaisuuden odotukset toki ovat suuria, ja internet-yritysten osakkeiden arvot käsittämättömän korkeita. Parhaiten verkkoyrittäjät ovatkin rikastuneet osakkeillaan, ei varsinaisella bisneksen teolla.

Suuret yritykset siirtyvät verkkoon

Mutta tilanne on muuttumassa. Internetin aloitusvaiheen pioneeriyrittäjät ovat vetäneet puoleensa median huomion, mutta heidän vaikutuksensa koko verkon kehitykseen on kuitenkin kaikesta huolimatta verrattain pieni. Sen sijaan nyt mukaan ovat viimeinkin tulossa suuret jättiyritykset, jotka hitaasti mutta varmasti soveltavat verkkoa osaksi monikansallisia ja monimutkaisia toimintojaan.

Tämä kehitys tulee ilmeisesti vaikuttamaan internetin tulevaan kehitykseen suuresti. Näillä jättiläiskorporaatioilla on runsaasti rahaa ja resursseja sijoittaa verkon ja sen käyttötapojen kehitystyöhön. Saatavat kustannussäästöt ja muut hyödyt ovat niin ilmeisiä, että on ihme, miksi verkon hyödyntäminen on lähtenyt niin hitaasti liikkeelle.

Muitakin uusia, kaupallisesti kannattavia bisneksiä on alkanut syntyä verkkoon. Huutokauppa on ehkä ensi alkuun ajatellen yllättävä kaupankäynnin muoto verkossa, mutta tarkemmin ajatellen se sopii luonnostaan verkkoon.

Huutokauppa kukoistaa Yhdysvalloissa

Tuhansien tuotteiden ja palvelujen huutokauppaaminen Internetissä on helppoa ja halpaa. Ei ihme, että siitä on tullut suuri menestys.

Johtavalla huutokauppojen järjestäjällä eBayllä on jo nyt 2,4 miljoonaa tuotetta 1.627:ssä kategoriassa. Huutokauppoihin osallistuvien kuluttajien määrä on suuri, pelkästään eBay-yhteisöön kuuluu 3,8 miljoonaa jäsentä.

Eräs menestyksen salaisuuksista on Economist-lehden mukaan huutokaupan viihteellinen arvo. Yhdysvallat on tällä hetkellä täynnä huutokauppaan hurahtaneita kuluttajia, jotka jännittävät innolla huutojensa onnistumista tai epäonnistumista.

Huutokaupalla on etunsa verrattuna tavallisiin, kiinteitä hintoja noudattaviin verkkomyymälöihin. Verkkomyymälää käyttävä asiakas saa toki säästöä siitä, että kauppamatkoihin ei kulu rahaa, ja hintojen vertailukin on helpompaa, mutta muutoin hän on samalla tavalla myyjän hinnoittelun armoilla kuin tavallisessakin kaupassa.

Sen sijaan huutokaupassa tavaran hinta on aina juuri oikea, sen hetkisen kysynnän ja tarjonnan määrämä, ja markkinoiden syventyessä on kasvaa mahdollisuus edullisiin ostoksiin. Koska esimerkiksi eBayssä kaikki kauppaan liittyvä tieto huudoista ja tarjouksista on saatavilla, saavat sekä ostajat että myyjät arvokasta tietoa tuotteista ja markkinoista.

Kaikille ei huutokauppa sovi

Tietenkin huutokaupassa on vaaransa: ostajat voivat salaa sähköpostin välityksellä liittoutua ja pudottaa (tai nostaa) yhteistoiminnallaan hintoja. Toisaalta taas petolliset tai epäluotettavat myyjät on helppo paljastaa ostajien keskusteluryhmissä, mikä mukavasti lisää kaupanteon turvallisuutta.

Huutokauppoja on verkossa jo monenlaisia, myös yritysten välisiä. Toiminta on laajentunut nopeasti ja suosio kasvaa vauhdilla. Kokemattomien asiakkaiden on syytä varoa, etteivät tee tyhmiä huutoja. Sen sijaan kokeneet verkkoveijarit tekevät huutokaupassa usein kelpo kauppoja.

Kiinteiden hintojen myymälöille ei toki tarvitse ennustaa vielä loppua, sillä huutokauppa ei sovi kaikille tuotteille ja huutokauppaan osallistuminen on aikaavievää puuhaa. Parhaiten huutokauppaan sopivat tuotteet, joiden oikeasta hinnasta ei ole täyttä selvyyttä, kuten esimerkiksi taideteokset.

Voisivatko Internet-huutokaupat vaikuttaa yleisesti hinnoitteluun?

Jos huutokauppa laajenee yleiseksi kaupankäyntitavaksi verkossa, niin sillä voi Economistin mielestä olla vaikutuksensa hintojen yleiseen määräytymistapaan.

Hinnat määräytyvät perinteisesti lähinnä kahdella tavalla: kahdenkeskisellä sopimuksella tai myyjän asettamalla kiinteällä hinnoittelulla. Nämä tavat ovat taloudellisesti ajatellen molemmat kelvollisia, mutta niissä on heikkouksia.

Kahdenkeskisiä neuvotteluja ei ehkä aina käydä kaupanteon kannalta parhaiden mahdollisten henkilöiden kesken. Kiinteiden hintojen ongelma taas on se, että myyjän on vaikea saada riittävästi tietoa ostajien maksuvalmiudesta, sillä ostaja ei voi tehdä muuta kuin joko hylätä tai hyväksyä tarjouksen.

Helposti käy niin, että tavarat kyllä tuli myytyä, mutta liian halvalla. Huutokaupassa hinnat sen sijaan liikkuvat vikkelästi kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Huutokauppa ei kuitenkaan takaa sitä, että hinnat yleisesti laskisivat. Economistin lainaaman Harvard Business Schoolin tutkijan mukaan käytettyjen tavaroiden hinnat pyrkivät syvenevien markkinoiden ansioista nousemaan. Uusien tuotteiden hinnat taas pyrkivät laskemaan, osaksi johtuen käytettyjen tavaroiden kasvaneen kaupan aiheuttamasta kilpailusta.

HEIKKI JANTUNEN
30.7.1999

Linkkejä:
Verkossa toimivien huutokauppojen luettelo Yahoossa


TALOUS -SIVULLE