Rakenna oma rattiohjain



Tietokonepelejä pelatessa näppäimistö ei aina ole se oikea vaihtoehto peliohjaimeksi. Kuitenkin se tuntuu olevan hiiren kanssa yleisohjain peliin kuin peliin.


Vauhdin hurmaa saa kokea lukemattomilla autopeleillä. Toiset niistä on tehty pelkästään kaahaukseen, toiset taas ovat täysverisiä simulaatioita, joissa kaikki säädöt, auton valinta, tieolosuhteet ja päällysteet vaikuttavat ajettavuuteen.

Oli autopeli sitten kisailua urheiluautoilla tai ralliautoilla, ajonautinto jää näppäimistöllä tai joystickilla aika paljon jälkeen rattiohjaimista.

Rattiohjaimen perimmäinen tarkoitus on antaa luonnollinen ohjaustapa autopelille. Ei kai meistä autoilijoista kukaan ohjaa omaa kulkuneuvoaan napeilla?

Rattiohjaimet kehittyvät samaan tahtiin kuin muukin tietotekniikka.

Force Feedback-ohjaimilla hintaa

Muutama vuosi sitten ei voinut edes kuvitella, miltä tuntuu pelata ohjaimella, joka potkii takaisin kun ajetaan tietä ulos tai kolaroidaan toisen kilpailijan kanssa. Nämä ns. Force Feedback-ohjaimet ovat nykyään pakollinen hankinta, jos halutaan realistinen ajotuntuma. Force Feedback-ohjaimet ovat kaksi-kolme kertaa kalliimpia kuin tavalliset rattiohjaimet.

Tavallisten ohjaimien hinnat vaihtelevat noin 300 markasta 600 markkaan ja Force-ohjaimien hinnat noin 1 000 markasta 1500 markkaan. Ohjaimia tehdään sekä polkimilla, että ilman.

Polkimilla varustettu ohjain on yleensä jonkin verran kalliimpi kuin vastaava ilman polkimia. Suosittelen kuitenkin polkimilla varustettua mallia. Tunnettuja ohjainvalmistajia ovat mm. Microsoft, Logitech ja Thrustmaster.

Ohjaimien paremmuudesta on varmaankin yhtä monta mielipidettä kuin on ohjaimen omistajiakin. Lehtien testejä kannattaa tutkia ennen ostopäätöstä ja ohjaimen jo omistavia on hyvä haastatella. Kuitenkin itselle sopiva ohjain löytyy vain kokeilemalla, mieluimmin juuri sillä pelillä, jota aikoo ohjaimen kanssa pelata.

Oma rattiohjain

Jos hinnat hirvittävät, juotoskolvi pysyy kädessä ja löytyy mielikuvitusta sekä hitusen hulluuttakin, voi rattiohjaimen tehdä myös itse.

Itse tehtyyn rattiohjaimeen voi tehdä yksilöllisiä ratkaisuja niin osien, sijoituspaikan kuin ohjaimen käyttäjänkin mukaan. Itse tehdyn ohjaimen hintahaarukka on ilmaisesta kohtuulliseen, riippuen osien ja materiaalien hinnoista. Elektroniikkaosien hinnaksi tulee muutamia kymppejä. Koko ohjaimen hinnaksi voisi muodostua 100-200 markkaa.

Ensimmäisenä ohjainta rakennettaessa kannattaa tutustua siihen, miten ohjain yleensä toimii. Rattiohjain liitetään 15-pinnisellä uros D-liittimellä joko äänikortin joystick-portiin tai tietokoneessa olevaan erilliseen, joystick-portilla varustettuun korttiin.

Potentiometrit tulkitsevat liikkeen

Kun rattia käännetään vasemmalle, pelissä auton pitäisi kääntyä myös vasemmalle. Rattiosan liike on sivusuuntaista ja poljinosan liike pystysuuntaista. Liike tulkitaan tietokoneelle potentiometreillä, jotka ovat tuttuja esim. radioiden äänensäätönappuloista.

Kun ratti on suorassa potentiometrin arvo on puolet "potikan" koko säätöarvosta. Kun ratti käännetään, "potikan" arvo suurenee tai pienenee. Vastaavasti käy, kun polkimia käytetään. Tällä tavoin saadaan ohjaimen käyttö suoraan siirrettyä pelin ohjaamisen.

Kun rattia käännetään tai poljinta painetaan hieman, auto kääntyy, kiihdyttää tai hidastaa pelissä lievästi. Vastaavasti taas ratin kääntäminen tai polkimen painaminen ääriasentoon saa auton kääntymään, kiihdyttämään tai hidastamaan rajummin.

Vaihteita varten täytyy olla painikkeet. Painettaessa ylös- tai alaspäin vaihtavaa kytkintä kone saa arvon ja tulkkaa pelille, että nyt täytyy vaihtaa. Vaihteistoksi kelpaa tavalliset palauttavat painonapit.

Koko ohjaimen voisi toteuttaa painonapeilla, mutta se toimisi samoin kuin näppäimistö, eli ohjaimelta lähtee vain on/off -tieto ilman väliarvoja. Tämä on sama kuin kaasu olisi joko täysin pohjassa tai kaasua ei käytettäisi ollenkaan.

Sijoituspaikka huomioon koteloa suunnitellessa

Sähköpuoli ohjaimessa on niin helppo toteuttaa, että "potikat" kannattaa ottaa mukaan. Ainoa hankalampi työvaihe on juottaa johdot D-liittimeen niin, etteivät eri johtimet ole kiinni toisissaan. Jos johtimet koskettavat toisiaan, on vaarana että ainakin joystick-portti palaa kortista. Ennen tietokoneeseen liittämistä kannattaakin tarkistaa, mieluimmin yleismittarilla, kaikki juotokset ja osien asennukset.

Hankalinta on saada osat kiinnitettyä ohjaimen koteloon. Koteloa suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon ohjaimen sijoituspaikka. Sijoituspaikka määrää yleensä myös ohjaimen mallin.

Jos ohjainta käytettään pöydällä, on koteloitu, pöytään tukevasti kiinnitetty malli paras. Suoraan pöydälle, monitorin eteen sijoitetun ohjaimen kotelon täytyy olla niin matala, ettei ohjain peitä ruutua.

Myös kiinnitys tärkeä

Myös kunnon kiinnitys itse pöytään kannattaa suunnitella jo alkuvaiheessa. Jos ohjain liikkuu ohjatessa mukana, se saattaa hyvinkin pian olla koristeena hyllyllä. Pöydälle sijoitettu ohjain vaatii erillisen poljinosan, joka kytketään rattiosaan välikaapelilla.

Jos taas ohjain sijoitetaan lattialle, sille tehdään tukeva teline, johon voidaan liittää myös poljinosa suoraan. Lattialle sijoitettava malli on helppo siirtää pois tieltä, kun ohjainta ei käytetä.

Potentiometrit ovat todella helposti särkyviä, eivätkä kestä vääntöä. Muista rakentaa ohjaimeen stopparit, jotka pysäyttävät liikkeen ennen "potikan" ääripäitä. Kannattaa mieluummin liioitella topparien materiaalivahvuuksissa, sillä taistelun tuoksinassa ohjain on todella kovilla.

Seuraavassa on linkki Kokkolan Länsipuiston yläasteen web-sivulle, jolla on selitetty rattiohjaimen vaatimat osat ja liitännät, sekä muita hyviä ohjeita rakenteluun.

Itse tehtyyn ohjaimeen voidaan lisätä pieniä yksityiskohtia kuten ratin kaltevuuden ja korkeuden säätö tai polkimien sivusuunnan säätö. Nämä kuitenkin lisäävät ohjaimen monimutkaisuutta ja pidentävät rakenteluaikaa. Kaikki riippuu halutuista ominaisuuksista ja toteutustapoja on loputtomasti.

Kaiken vaivannäön kuitenkin kuittaa se, kun ensimmäistä kertaa otetaan miehestä mittaa omatekoisella rattiohjaimella.

MIKA KULMALA
30.7.1999


AJASSA -SIVULLE