Julkiset palvelut tietoverkoista kaikkien ulottuville



Valtio ryhtyy edistämään sähköistä asiointia hallinnossa. Tavoitteena on julkisten palvelujen saaminen tasapuolisesti kaikkien ulottuville tietoverkkojen kautta.


Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä puolsi tiistaina hallinnon sähköisen asioinnin ja verkkopalvelujen kehittämishankkeen aloittamista.

Tavoitteena on saada julkinen hallinto siirtymään laajamittaisesti ja yhtenäisesti verkkopalvelujen aktiiviseksi tuottajaksi ja käyttäjäksi. Tarkoitus on, että julkiset palvelut tietoverkkojen kautta ovat tasapuolisesti kaikkien ulottuvilla.

Hallinnon verkkopalveluiden tuottamiselle ja käyttämiselle määritellään pelisäännöt. Pyrkimyksenä on myös, että palveluja voidaan ajallisesti käyttää mahdollisimman laajasti. Verkkopalvelujen tulee olla käytettävissä mahdollisimman vaivattomasti ja tasapuolisesti koko maassa.

Alue- ja paikallishallinto mukaan

Hanke edellyttää viranomaisten välistä laajaa yhteistyötä sähköisessä asioinnissa. Yhteistyö ulotetaan koskemaan alue- ja paikallishallintoa, myös kuntia. Hanke tukee kaikkia verkkoasiointiin liittyviä muita hankkeita, kuten esimerkiksi henkilökorttihanketta.

Hankkeen tavoitteet on asetettu istuvan hallituksen ohjelmassa. Hallitusohjelmassa todetaan mm. että "julkisen sektorin toimintaprosesseja, sähköistä asiointia ja päätöksenteon avoimuutta on kehitettävä tieto- ja viestintätekniikan tarjoamista mahdollisuuksista käsin".

Hallitusohjelma edellyttää myös, että "kansalaisten ja alueiden syrjäytymistä ehkäistään tuomalla tietoyhteiskunnan palvelut tasapuolisesti kaikkien ulottuville".

Sisäasiainministeriö asettaa hankkeen lähiaikoina. Sen toimikausi päättyy vuoden 2002 lopussa.

ILPO KIURU
30.7.1999


POLITIIKKA-SIVULLE