Venekauppa käy vilkkaana



Talouden nousukausi on vetänyt myös venekaupan kasvuun. 1980-luvulla mainetta saaneet muskeliveneet eivät silti juuri houkuttele.


Kysytyimpiä ovat perinteiset mökkiveneet. Myös käytettyjen veneiden kauppa käy kuumana. Kysyntä on kasvanut niin paljon, että aina sopivaa venettä ei löydy käden käänteessä.

- Venemyynnin lisäksi myös moottorikauppa on selvästi piristynyt, kertoo Venealan keskusliiton Finnboatin toimitusjohtaja Jouko Huju.

Hän arvioi, että tänä vuonna Suomessa myydään noin 16 000 vesikulkuneuvoa. Suurin osa näistä on pieniä soutu- tai avomoottoriveneitä.

Kysytyin hintaluokka on 30 000-60 000 markkaa. Silloin puhutaan perinteisestä 4-4,5 metrin mökkiveneestä. Toki myös parin tonnin halpoja soutuveneitä ostetaan runsaasti.

Yli puolen miljoonan markan purjeveneitä tai suuria matkaveneitä menee kaupaksi vajaat parisataa vuodessa.

Lamavuodet olivat synkkiä veneiden valmistajille, mutta niiden jälkeen on kauppa käynyt paremmin. Vuodesta 1993 yritysten liikevaihto on kasvanut 90 prosenttia. Tämän vuoden kasvuksi Suomen markkinoilla arvioidaan 10 prosenttia.

Hyväkuntoisista käytetyistä on pulaa

- Kun ihmiset tänä päivänä astuvat venekauppaan, he ovat miettineet hyvin tarkkaan, mitä tarvitsevat. Nykyisin ostetaan isompiakin veneitä. Perinteisistä mökkiveneistä siirrytään 1-1,5 metriä pidempään luokkaan, jossa on hyttiä, tuulilasia ja muuta suojaa perheelle.

Erityisen innokkaasti kysellään vähän käytettyjä veneitä. Varsinkin Helsingin seudulla näistä on ollut pulaa. Karkeasti voi arvioida, että käytettyjen veneiden kauppa vastaa markkamääräisesti uusien myyntiä.

- Viime aikoina on kysytty erityisesti hyviä käytettyjä retkiveneitä, niin myös uusia avoveneitä ja pulpettiveneitä, joita voidaan käyttää uisteluun ja kalastukseen, toteaa venekauppias ja entinen veneenrakentaja Jaakko Pälviranta Tampereelta.

- Kaupaksi menevät myös käytetyt hardtop-veneet, joita voi käyttää sekä retkeilyyn että uisteluun. Niissä on etukajuutta ja pituutta 5-6 metriä. Myös käytettyjä dieselretkiveneitä kysellään.

Moottoreissa yleistyvät nelitahtiset, jotka saastuttavat vähemmän eivätkä käytä niin paljon bensaa kuin kaksitahtimoottorit.

Vienti vetää

Lama vaikutti paitsi kotimaiseen venetuotantoon, myös tuontiin. Kun kymmenisen vuotta sitten veneitä tuotiin 400 miljoonalla markalla, kahdessa vuodessa tuonti putosi 30 miljoonaan. Tästä tuonnin arvo on vasta kaksinkertaistunut.

Monet suomalaiset valmistajat piti hengissä vienti, joka vetää yhä paremmin. Viime vuonna viennin arvo oli yli 500 miljoonaa. Päämarkkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Saksa. Myös valuuttakurssit ovat antaneet potkua viennille ja hillinneet tuontia.

Vaikea lama-aika kaatoi silti kymmenkunta firmaa. Nykyisin Suomessa on 70-80 venevalmistajaa ja sen lisäksi useita kymmeniä yhden yrittäjän pajoja. Veneiden ystäville on luvassa ohjelmaa 19.-22. elokuuta, kun Finnboat järjestää Lauttasaaressa Helsingin Uivan venenäyttelyn. Esillä on noin 120 venettä.

Lue myös: Venekaupoilla netissä

STT-IKK
30.7.1999


TALOUS-SIVULLE