Viikon pelidemo: Commandos - Beyond the Call of Duty



Strategiapelit jyräävät jälleen. Tuskin tavallinen pulliainen on pelannut Commandos: Behind Enemy Linesin (VU 47/98) tehtävät läpi, kun pelin jatko-osa ilmestyy markkinoille.


Commandos: Beyond the Call of Duty on tehtäväromppu suosittuun Eidos Interactiven reaaliaikastrategiapeliin. Tehtäväromppun nimellä kulkeva jatko-osa on kokenut aika railakkaan muutoksen. Peliin on tehty joitain muutoksia, enemmän tai vähemmän näkyviä.

Sama vanha meno jatkuu uusilla mausteilla. Commandosissa on tarkoitus suorittaa jokin tehtävä määrätyllä iskujoukolla.

Commandosin tehtävärompusta repäistyssä demossa joudutaan ensin vapauttamaan vangittu kommandokaveri Spy. Hänen vankikoppinsa on tietenkin aivan toisella puolen kenttää kuin muut ryhmän jäsenet.

Ryhmään kuuluu vakoojan lisäksi vihreiden barettien edustaja (Green Beret), sala-ampuja (Sniper), sekä ajaja (Driver). Kaverusten välissä on muureja, piikkilankaa ja rutosti saksalaisia.

Onnistunutta vapautusta ei ehditä juhlimaan, sillä samantien ryhdytään kaappaamaan vihollisen eversti von Belowta. Vapaudenriiston jälkeen hänet pyritään kuljettamaan kentällä näkyvään tankkiin, ohi vihulaisen alati tarkkailevan katseen. Tankilla huristellaan kaapatun everstin ja oman tiimin kanssa linjojen taakse.

Homma ei hoidu ihan käden käänteessä, sillä pelin vaikustasoa on korotettu roimasti. Varovaisesti arvioiden saksalaisten sotilaiden määrä on kaksinkertaistettu verrattuna edellisen pelin demotehtäviin. Myös kentät ovat laajempia vaikeuttaen tehtävien suoritusta.

Muuten peli on rungoltaan samanlainen ja kaikki muutokset yhdessä antavat paremman vastuksen peliin. Näin mielenkiinto säilyy kauemmin.

Vinkkinä annettakoon, että eversti on aika heikkohermoinen sotilashenkilö. Ammuntaa kannattaa välttää porteilla mahdollisimman pitkään, sillä jos lyijyä on liikaa ilmassa, eversti ottaa Kubelwagenin alleen ja poistuu takaoikealle. Siihen päättyy myös tehtävän suoritus.

Eikä muutokset jää pelkkään miesvahvuuksien lisäämiseen ja kenttien laajennuksiin. Ensimmäisessä Commandos -saagassa täytyi kaikkien miesten selviytyä hengissä tehtävän loppuun saakka.

Tehtävärompun tehtäviä voidaan kuitenkin jatkaa, vaikka miehiä menettäisiin. Muutos on erittäin hyvä, ellei täydellinen. Mikäpä sen turhempaa kuin viimeinen elossa oleva sakemanni riistää kommandolta hengen juuri kun luulet saavasi tehtävän läpi.

Pelitilanteet tiuhaan tallentamalla ei koko tehtävää jouduta aloittamaan alusta, mutta eräänlaista pioneerihenkeä ylläpitäen voidaan tehtävät suorittaa ilman välitallennuksia.

Myös itse kommandot ovat joutuneet uudelleen koulutettaviksi. Green Beret kantaa nyt mukanaan veitsen, pistoolin ja lähettimen lisäksi kiveä ja käsirautoja. Hän voi myös poimia kuolleen vihollisen taskuista mukaansa tupakka-askin. Tupakka-askilla pitäisi saada vihulaisten huomio kääntymään toisaalle.

Kiven voi nakata pusikkoon vartijoiden hämäämiseksi. Käsiraudoilla voidaan vangita ääneti vartijat, sekä siirtää heidät kantamalla piiloon häiritsemästä tehtävän suoritusta. Käsirautojen lukumäärää ei ole rajoitettu.

Sniper omistaa myös pistoolin, kiven sekä kuusi luotia kiikaritähtäimellä varustettuun kivääriin. Kiväärillä voi ampua, jos kiikaritähtäin ei muutu punaiseksi. Hänkin voi poimia mukaansa tupakka-askin.

Driver on kaikkien kommandojen äiti. Hänen muassaan kulkee niin kivi, pistooli, kivääri kuin sukelluskonekivääri. Konekivääriin on vain kaksikymmentä sarjalaukausta, joka rajoittaa vapaata harvennusta. Kiväärin ammusmääriä ei kuitenkaan ole rajoitettu. Liiveistä löytyy tupakka-askille sopiva tasku. Kuskilla on mukana myös ensiapupakkaus, jossa on ihmelääkettä kuuden ruiskun verran.

Spyn varusteita ei valitettavasti päässyt tonkimaan liian tiukan vartioinnin johdosta.

Tehtäväromppu sisältää kahdeksan uutta tehtävää, uusia toimintatapoja (salamurhat, sabotaasit, kidnappaukset), tehtäviä ympäri maailmaa sekä uusia aseita, rakennuksia ja ajoneuvoja.

Laitekokoonpanoksi kelpaa P133, 32 Mb RAM, Win 95/98, 1 Mb SVGA- näytönohjain sekä DirectX.

Commandos: Beyond the Call of Duty on pakkohankinta vihollislinjojen takamaat kiertäneille ja reaalistrategiapelejä paljon pelaaville. Myös muutkin voivat kokeilla, miltä tuntuu suorittaa salaisia tehtäviä maansa puolesta...

Katso myös Commandos: Behind Enemy Lines Verkkouutisten arkistosta.

MIKA KULMALA
30.4.1999


AJASSA -SIVULLE