Ministeriö selvittää säästöjen vaikutuksen

"Itsenäisestä opiskelusta" tuli vapaa-aikaa



Opetusministeriö aikoo selvittää, onko ammattikoulutuksessa käytetty liikaa oppilaiden itsenäistä opiskelua säästökeinona. Hallitusneuvos Timo Lankisen mukaan selvitys alkaa jo toukokuussa.


Itsenäiset työtavat tulivat ammattiopetukseen alun perin pedagogisista syistä. Opiskelijoiden haluttiin oppivan kantamaan vastuuta työskentelystään.

Itsenäinen opiskelu kuitenkin säästää myös selvää rahaa. Eri aloilta ja eri puolilta maata on pitkään tullut tietoa rajuistakin opetustuntien vähennyksistä, joiden väitetään johtuvan juuri säästösyistä.

Opetushallituksen maanantaina julkistaman selvityksen mukaan sähkö- ja metallialan koulutus on käytännössä lyhentynyt itsenäisten opiskelutapojen tultua käyttöön.

- Monet opiskelevat vain oppilaitoksen ilmoittaman ja opettajan lähiopetukseen käyttämän ajan. Tämä merkitsee opiskelijoiden vapaa-ajan lisääntymistä. Opettajien mielestä opetustuntien väheneminen on laskenut koulutuksen tasoa, todetaan opetushallituksen tiedotteessa.

Ongelma on tuttu Opettajien ammattijärjestössä OAJ:ssa. Järjestön tietojen mukaan opetus on paikoin vähentynyt vuosikymmenen alun 35:stä viikkotunnista jopa 24-25 tuntiin, mikä on saattanut merkitä nelipäiväiseen opetusviikkoon siirtymistä. Vasta peruskoulunsa päättäneet ammattioppilaat eivät välttämättä kykene näin laajaan omatoimisuuteen.

"Hälyttävä tieto"

Metalli- ja sähköalan tiedot ovat hallitusneuvos Lankisen mukaan hälyttäviä. Vastaavasta ei ministeriössä sentään ole aiemmin kuultu, ja Lankinen toivookin, että kyse on poikkeustapauksista.

Periaatteessa ammatillisen toisen asteen koulutuksen laadusta aiotaan huolehtia ns. näyttötutkintojen avulla. Lankisen johdolla on valmisteltu kaikkiin ammattitutkintoihin liitettäviä näyttöjä opiskelijan käytännön taidoista. Uudistus kirjattiin myös hallitusohjelmaan.

Tulevat näytöt ovat kuitenkin hidas tie opetuksen laadun valvontaan. Jos ministeriön selvityksessä havaitaan vakavia puutteita, asiaan on puututtava nopeammin keinoin, sanoo Lankinen.

Mahdollista lukiossakin?

OAJ:hin samantapaisia säästöuutisia on kantautunut myös lukiopuolelta.

Opetushallituksen lukiopalveluista vastaava johtaja Pentti Takala ei kuitenkaan ole kuullut, että kunnat olisivat alkaneet tarkoituksella säästää lukion tuntimääristä itsenäisen opiskelun avulla.

Takala toteaa tämän kuitenkin olevan periaatteessa mahdollista, koska itsenäinen opiskelu on hyväksytty säännöksissä. Sen avulla oppilaat pystyvät suorittamaan esimerkiksi ajallisesti päällekkäin meneviä kursseja.

Kyse on myös kasvatuksesta: mikä on sen hienompaa kuin se, että oppilas kykenee itse huolehtimaan opiskelustaan, muistuttaa Takala.

Säästökeinoksi itsenäisyys ei kuitenkaan kelpaa.
- Aika onnetonta, jos se siihen menee, kommentoi Takala.

STT-IA
30.4.1999


POLITIIKKA -SIVULLE