Hassi: EU-maiden ympäristöministereiltä tukea EU:n energiaverolle



EU-maissa sukkuloinut ympäristöministeri Satu Hassi (vihr.) kertoo saaneensa tukea EU:n laajuiselle energiaverohankkeelle, joka kuuluu ympäristöasioiden ykköstavoitteisiin Suomen heinäkuussa alkavalla puheenjohtajuuskaudella.


- Olen iloisesti yllättynyt siitä, että tähän asti tapaamani ympäristöministerit ovat pitäneet energiaveroa keskeisimpänä keinona siinä, miten ympäristötavoitteet toteutetaan energiapolitiikassa, kertoi Hassi maanantaina Lissabonissa.

Energiaverolla pyrittäisiin vaikuttamaan kasvihuoneilmiötä voimistaviin hiilidioksidipäästöihin.

Hassi kiertää EU-maiden pääkaupungeissa esittelemässä Suomen puheenjohtajuuskauden ohjelmaa ympäristö- ja kehitysyhteistyöministereille. Maantaina oli vuorossa Lissabon, josta hän jatkoi Bonniin.

Kierros alkoi toukokuun lopulla Lontoosta, ja kesäkuun puolella Hassi on käynyt Tukholmassa, Pariisissa ja Dublinissa. Hassin kierros EU-maissa päättyy ennen juhannusta.

Britannian ympäristöministeritapaamisen jälkeen ministeriö tiedotti, että Hassi sai "erittäin vahvan tuen" Britannialta Suomen tärkeinä pitämille asioille.

Hassin mielestä Britannian kansallinen energiaveroesitys on liikahdus EU-laajuisen veron suuntaan, vaikka Britannian ympäristöministeri Michael Meacher ei suoranaisesti luvannutkaan Britannian tukea EU:n laajuiselle verolle.

Britannian hallituksen uusimpaan budjettiesitykseen sisältyy Hassin mukaan merkittävä teollisuuteen kohdistuva energiavero.

Teollisuus saa veroon alennuksia tai palautuksia energiasäästötoimien perusteella. Hassi arvioi, että EU:n jäsenmaista Espanja vastustaa tiukasti energiaveroa. Espanja on vierailulistalla vuorossa viimeisten joukossa.

Hassin mielestä veron säätäminen on periaatteellisena askeleena tärkeä, sillä siten EU voi näyttää kansainvälistä esimerkkiä. Veron markkamääräisellä tasolla ei ole hänen mielestään vaikutusta Suomeen.

- Jos EU:lle saadaan energiavero, Suomen energiaveroa voidaan nostaa ainakin saman verran. Kilpailuero muihin maihin voitaisiin pitää vakiona, Hassi kertoi hahmotelleensa.

Energiaa paljon käyttävässä kotimaisessa teollisuudessa ollaan kuitenkin sitä mieltä, että Suomen energiaverotus pitää laskea samalle tasolle EU:n mahdollisen veron kanssa.

Suomen energiaverotus koostuu sähkön käyttäjiin kohdistuvasta sähköverosta ja polttoaineverosta, jota peritään polttoaineen hiilidioksidipitoisuuden mukaan.

Pohjoinen ulottuvuus ja Tacis-varat

Pohjoinen ulottuvuus kuuluu myös ympäristösanastoon Suomen puheenjohtajuuskaudella. Hassin mukaan pohjoinen ulottuvuus konkretisoituu EU:ssa parhaillaan uusittavassa ns.Tacis-asetuksessa, joka ohjaa EU:n rahoitusta Venäjälle.

Uuden asetusehdotuksen mukaan kohdemaa saa itse valita kolme ensisijaista kohdetta, joihin se aikoo Tacis-varoja käyttää. Vanhassa asetuksessa on sen sijaan määritelty valmiiksi kuusi kohtaa, joista ympäristö on yksi.

Hassin mukaan Suomessa pelätään uuden asetusehdotuksen johtavan siihen, ettei Venäjä valitse ympäristöä kolmen ensisijaisen kohteen joukkoon.

Pohjoinen ulottuvuus konkretisoituu jossain määrin ympäristötavoitteeksi myös Kölnin huippukokouksen loppuasiakirjan Venäjä-strategiassa.

Siinä kaavaillaan, että pohjoista ulottuvuutta käsittelevän ulkoministerikokouksen jälkeen EU tekee toimintasuunnitelman, joka tähtää Venäjän ydinturvallisuuden lisäämiseen ja saastumisesta johtuvien riskien pienentämiseen. Kokous pidetään Helsingissä marraskuussa.

GMO-direktiivi ja romuautot

Suomelle selviää vasta myöhemmin kesällä pidettävän ympäristöneuvoston jälkeen, mitä lainsäädäntöhankkeita Suomelle jää perinnöksi Saksan puheenjohtajuuskaudelta.

Hassin mielestä kesken olevista hankkeista visaisin on geeniteknisesti muunneltujen organismien käyttöä ja myyntiä koskeva direktiivi, jonka käsittelyä EU:n parlamentti on kiirehtinyt. Hassin mielestä pääongelmana on löytää järjestelmä, joka pystyy minimoimaan ennalta arvaamattomat riskit.

Saksalle on osoittautunut hankalaksi myös romuajoneuvodirektiivin eteenpäin vieminen. Saksan autoteollisuus on noussut vastustamaan direktiiviä, joka toisi autojen valmistajille takautuvan vastuun loppuun käytetyistä autoista.

Hassin mukaan direktiivin sisällöstä on kuitenkin päästy poliittisella tasolla yksimielisyyteen EU:n sisällä.

STT-IA
7.6.1999


POLITIIKKA -SIVULLE