S- ja K-ryhmä kasvattivat markkinaosuuttaan

Päivittäiskauppa keskittyy suuryksikköihin



Keskolaiset K-kaupat ja SOK-laiset S-kaupat kasvattivat viime vuonna hieman päivittäistavarakaupan markkinaosuuttaan muiden kaupan ryhmien kustannuksella.


Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi Kehittyvä Kauppa -lehden markkinakatsauksen mukaan viime vuonna 3,7 prosenttia suuremmaksi kuin vuotta aiemmin. Myynnin arvo nousi 56 010 miljoonaan markkaan.

Markkinaosuuskilpailussa menestyi viime vuonna parhaiten S-ryhmä, jonka päivittäistavarakaupan markkinaosuus kasvoi 1,3 prosenttiyksikköä ja nousi 26,3 prosenttiin. S-kauppojen myynti kasvoi 8,9 prosenttia eli nopeimmin kaupan eri ryhmistä.

Myynnin arvo kohosi 14 729 miljoonaan markkaan. Suurimman kaupan ryhmän K-kauppojen päivittäisvarakaupan myynti kasvoi viime vuonna 4,2 prosenttia vuotta aiemmasta. K-ryhmän myynnin arvo nousi 21 427 miljoonaan markkaan.

Keskolaisten markkinaosuus vahvistui viime vuonna prosentin kymmenyksen ja nousi 38,2 prosenttiin.

Päivittäistavarakaupan keskittyminen suuriin super- ja hypermarketteihin jatkui edelleen viime vuonna.

Supermarkettien myynnin arvo kasvoi viime vuonna 1 227 miljoonaa markkaa ja hypermarkettien 882 miljoona markkaa, kun koko myynnin arvo kasvoi 1 999 miljoonaa markkaa. Lähikauppojen myynti supistui 233 miljoonaa markkaa.

Yli sadan miljoonan markan vuosimyyntiin yltävien suurmyymälöiden ryhmään nousi viime vuonna 17 uutta kauppaa. Näiden jättien kautta kulki 19 prosenttia koko päivittäistavarakaupan myynnistä, 3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin.

Viime vuoden lopussa päivittäisvarakaupassa toimi 4 678 myymälää. Myyntipisteiden määrä oli kolmanneksen pienempi kuin vuosikymmenen alussa. Päivittäistavarakaupassa toimi vuoden 1990 lopussa yhteensä 6 697 myymälää.

K-ryhmällä oli viime vuoden lopussa 1 316 myymälää ja S-ryhmällä 596 myymälää, kun niillä vuosikymmenen alussa oli 2 100 ja 760 myymälää. Kaupan keskittyminen suuryksikköihin näkyi toimipaikkojen määrän laskun jatkumisena sekä päivittäistavarakaupassa että tavaratalokaupassa. Pienten myymälöiden poistuma oli 152 myymälää. Niiden myynti supistui 1,6 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan myyntipisteiden nettomääräinen poistuma oli 136 myymälää.

K- ja S-ryhmillä 64,5 % markkinoista

Kahden suuren ryhmän osuus päivittäistavarakaupan myynnistä nousi viime vuonna 64,5 prosenttiin. Tradekalla ja Elannolla oli päivittäistavarakaupassa 12,2 prosentin ja Spar-ryhmällä 10,5 prosentin markkinaosuus.

Muut päivittäistavarakaupan ryhmät menettivät viime vuonna hieman markkinaosuutta.

Spar-ryhmän markkinaosuus laski 0,8 prosenttiyksikköä ja Tradekan ja Elannon 0,2 prosenttiyksikköä. Spar-ryhmän myynnin arvo supistui 3,6 prosenttia 5 861 miljoonaan markkaan. Tradekan ja Elannon myynti nousi 6 836 miljoonaan markkaan, missä kasvua oli 1,7 prosenttia.

Wihurin päivittäistavarakaupan markkinaosuus laski viime vuonna 0,3 prosenttiyksikköä 4,7 prosenttiin. Stockmannin päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 2,9 prosenttia ja muiden yksityisten kauppojen yhteensä 5,2 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan kasvu jäi viime vuonna selvästi koko vähittäiskaupan kasvua hitaammaksi. Lukuisille vähittäiskaupan erikoisaloille viime vuosi olikin myynnin kasvulla mitattuna erinomainen.

Vähittäiskauppa kasvoi nopeasti

Koko vähittäiskaupan myynti kasvoi 6,0 prosenttia vuotta aiempaan verrattuna ja nousi 141 141 miljoonaan markkaan. Asemiaan menetti vain postimyynti, joka supistui viime vuonna 9,4 prosenttia ja oli arvoltaan 2 469 miljoonaa markkaa.

Tavaratalokaupan myynti kasvoi viime vuonna 6,9 prosenttia. Se nousi 23 602 miljoonaan markkaan.

Erikoiskaupan aloista nopeimmin eli 15,9 prosenttia kasvoi tietokonekauppojen myynti, jonka arvo kohosi 3 595 miljoonaan markkaan. Urheilu- ja venekaupan myynti nousi 3 801 miljoonaan markkaan eli 10,0 prosenttia suuremmaksi kuin vuotta aiemmin.

Sisustuskauppojen myynti kasvoi viime vuonna 5 781 miljoonaan markkaan eli 9,7 prosenttia suuremmaksi kuin vuotta aiemmin. Rauta- ja maalikauppojen myynti kasvoi viime vuonna 8,0 prosenttia 9 627 miljoonaan markkaan.

Kodinkone, sähkö- ja musiikkikauppojen myynnin arvo kasvoi 6,8 prosenttia 5 687 miljoonaan markkaan. Tekstiili- ja vaatekaupan myynti nousi 8 089 miljoonaan markkaan. Se kasvoi 5,5 prosenttia edellisvuodesta.

Myynti kasvoi reippaasti myös apteekeissa ja kemikalioissa, kirja- ja paperikaupoissa ja optisen alan kaupoissa. Niiden myynti kasvoi 7,4 prosenttia, 9,3 prosenttia ja 6,7 prosenttia vuotta aiemmasta. Alkon myynnin kasvu jäi 0,7 prosenttiin. Sen myynti oli 2 462 miljoonaa markkaa.

Vähittäiskaupan voimakkaan kasvun tukemana alan toimipaikkojen ja työntekijöiden määrä kasvoi viime vuonna. Vuoden lopussa vähittäiskaupalla oli 29 660 toimipaikkaa ja 94 450 työntekijää.

STT-IA
4.6.1999


TALOUS -SIVULLE