Vesiturvallisuuskampanja hakee viisautta vesille



Viranomaiset ja veneilyjärjestöt aloittivat keskiviikkona tämän kesän vesiturvallisuuskampanjan. Otsikolla Viisaasti vesillä -kampanja suunnataan tällä kertaa erityisesti suurimmalle riskiryhmälle, aktiivi-iässä oleville miehille.


Turvallisen vesielämän aakkosia taotaan jukolanjussien jukuripäihin tv-mainoksin, lehti-ilmoituksin ja julistein. Kampanjalla on myös kaksi radiomainosta ja Internet-sivut www.fma.fi/veneily/kampanja ja www.suh.fi/kampanja.

Tärkeä rooli on myös Rantapatrulli-kiertueella, joka vierailee noin 40 paikkakunnalla opettamassa veden varasta selviytymistä. Pelastautumisnäytökset järjestetään yhteistyössä poliisin ja pelastuslaitosten kanssa.

Tämänvuotisessa kampanjassa korostetaan erityisesti uimataidon tärkeyttä, viisasta viinan käyttöä ja oikeiden varusteiden tärkeyttä veneellä liikuttaessa.

Parisataa hukkuu joka vuosi - usein sepalus auki

Järki ja varovaisuus ovat veneilijälle hyviä varusteita, mutta lisäksi tarvitaan mm. pelastusliivit, ankkuri, äyskäri tai ämpäri sekä sammutin, jos moottorista löytyy yli 34 hevosvoimaa.

Suomessa hukkuu edelleen 150-200 ihmistä vuosittain. Heistä noin puolet on päihtyneitä - veneestä hukkuneista vieläkin useampi - ja suurin osa on keski-ikäisiä miehiä.

Viime kesänä hukkui koleista säistä huolimatta 97 suomalaista. Kauniina kesinä hukkumisluvuilla on tapana nousta.

Viisaasti vesillä -kampanjassa ovat mukana Merenkulkulaitos, liikenneministeriö, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden edistämisen keskus, Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto ja Vakuutusyhtiöiden keskusliitto.

Invalidiliitto muistuttaa uimahyppyjen vaaroista

Invalidiliitto muistuttaa jo kymmenettä kesää siitä, että veteen hypätään jalat edellä ja pidetään samalla nenästä kiinni. Uimakauden aurinkoisia avajaisia vietettiin torstaina Helsingin Uimastadionilla Tiedä mihin hyppäät -kampanjan merkeissä.

Joka kesä 2-6 suomalaista halvaantuu vaikeasti varomattoman uimahypyn seurauksena. Lievempiä onnettomuuksia sattuu vuosittain sadoille ellei tuhansille uimareille.

Viime kesänä neliraajahalvaantumiseen johtaneita sukellusonnettomuuksia sattui kaksi. Molemmat vammautuneista olivat nuoria miehiä.

- Vaikka Tiedä mihin hyppäät -kampanja on hyvin tunnettu, ehkäisevän tiedotuksen vaikutusta on vaikea mitata. Pääosin onnettomuuksien vähyydestä voidaan kiittää viime kesän kylmää säätä, toteaa Käpylän kuntoutuskeskuksen ylilääkäri Hannu Alaranta.

- Ilman kampanjaa vakavia onnettomuuksia saattaisi tosin sattua paljon enemmänkin, Alaranta toteaa.

Tuttu rantakin tarkistettava

Invalidiliiton mukaan kaksi kolmasosaa vakavista sukellustapaturmista sattuu tutussa rannassa.

Pelastuslaitosten sukeltajat ovat vuosien varrella tutkineet yleisiä uimarantoja. Laiturien ja hyppytelineiden läheisyydestä onkin löytynyt esimerkiksi polkupyöriä, roskakoreja ja muita romuja, jotka voivat olla veteen sukeltavalle kohtalokkaita.

Invalidiliitto muistuttaakin, että edes tuttuun rantaan ei pidä sukeltaa tarkistamatta ensin veden syvyyttä ja sitä, mitä veden pinnan alle on mahdollisesti talven aikana kulkeutunut.

Invalidiliitto rahoittaa kampanjansa myymällä värikkäitä julisteita ja pupuja. Kampanjan tuotto käytetään vammaistyön tukemiseen.

STT-IA
4.6.1999


AJASSA -SIVULLE