Virtuaalivirastoa kokeillaan Kuusamossa

Syyttäjän, poliisin ja ulosoton uutiset Internetistä



Millaisia rötöksiä kuusamolaiset ovat tehneet? Jos moinen kysymys sattuu putkahtamaan mieleen, paikkakunnan käräjäoikeuden päätöksiin pääsee tutustumaan Internetin sivuilla.


Mikäli tuomiot eivät kiinnosta, Internet-seikkailija voi tyydyttää tiedonjanoaan tutkailemalla Kuusamon kihlakunnan verkkopalvelusta vaikkapa pakkohuutokauppoja tai muita ajankohtaisia kuulumisia.

Kuusamon kihlakunnan verkkopalvelut ovat olleet tarjolla Internetin osoitteessa http://www.Koillismaa.fi/kihlakunta/ runsaan vuoden ajan. Kokeilu päättyi vuodenvaihteessa, mutta hyvän vastaanoton vuoksi sitä on tarkoitus jatkaa tämän vuoden loppuun ainakin joiltakin osin.

Kihlakunnan Internet-sivuilta löytyy tietoa käräjäoikeuden päätöksistä sekä poliisin ja ulosoton ajankohtaisista asoista. Lisäksi mukana ovat Oulun maistraatin etäpalvelut.

Tietoa saa vaikkapa kuusamolaispoliisin lähialueista, heijastinkampanjasta tai ajokorttiasioista. Internetin kautta voi tilata lomakkeita tai jättää ilmoituksen polkupyörävarkaudesta.

Oulun lääninhallituksen tietohallintapäällikön Tuomo Riekin mukaan vastaavanlaista kokeilua ei ole muualla Suomessa toteutettu. Kuusamossa kaikki neljä viranomaista löytyy yhteissivuilta, kun esimerkiksi Helsingissä poliisilla on omat sivunsa.

Pakkohuutokaupat innostivat eniten

Kuusamossa on jo kymmenen vuoden perinteet verkkopalvelujen laajentamisessa, joten palvelujen asiakaskunta oli kokeilua ajatellen jo olemassa. Ensimmäisen puolen vuoden aikana palveluja kävikin katsomassa 7 700 käyttäjää. Samana ajankohtana luettiin kaikkiaan 70 000 sivua.

- Verkkopalvelujen rakentamiseen oli sisäisiä tarpeita. Kihlakunnan virastot ovat uusi virastotyyppi, joten halusimme parantaa tiedottamista kokoamalla kaikkien tiedotteet yhteen paikkaan, Riekki selvittää.

Parhaimman vastaanoton saivat pakkohuutokaupat. Myös viime käräjäuutiset tuntuivat kiinnostaneen verkkosivujen selailijoita. Sen sijaan lomakkeiden tilaus asiointipalveluista ei houkuttanut, eikä intoa herättänyt myöskään rötösvihjeiden jättömahdollisuus.

- Vaikka paljastukset pystyi antamaan nimettömänä, niitä ei tullut ollenkaan. Kaikki tietävät, että vihjeen jättäjä pystytään useimmiten kuitenkin jäljittämään, Riekki pohtii.

Hoppu palvelujen sähköistämisessä

Täysin Kuusamon mallin kaltaisena verkkopalvelua ei Riekin mukaan kannata ottaa käyttöön muualla maassa. Järjestelmät vaativat keskitettyä ratkaisua, ja tietoturvan on oltava kohdallaan.

- Muualla järjestelmä rakennetaan niin, että poliisit, oikeusministeriö ja väestörekisterikeskus tekevät kukin omat palvelunsa, Riekki uskoo.

Virtuaaliselle virastolle on Riekin mukaan kuitenkin sosiaalinen tilaus. Vaikka palvelut ovatkin eri viranomaisten koneilla, linkit virastoihin täytyisi löytää samasta paikasta.

Sähköinen asiointi virastoissa yleistyy lähivuosina muutenkin. Käyttäjä saa pankkikortin kaltaisen kortin, jolla hän pystyy todistamaan henkilöllisyytensä ja tekemään vaikkapa muuttoilmoituksen sähköisesti.

Riekki kertoo, että kortti pitäisi saada teknisesti toimivaan kuntoon tämän vuoden loppuun mennessä, ja saatavilla sen tulisi olla ensi vuoden puolella.

- Nykyhallituksella on ohjelmassaan, että vuoteen 2001 mennessä huomattava osa julkisen hallinnon palveluista on sähköisessä muodossa. Tulee kyllä hirmuinen hoppu. Se vaatii keskitettyjä järjestelmiä, joiden tietoturvan taso on kunnossa.

Eri puolilla Suomea on menossa useita korttikokeiluja. Esimerkiksi oululaisille tulee yhdistelmäkortti, johon nivotaan monia palveluja.

Riekin mukaan yksistään korttien kehittelyssä on vielä paljon selvitettäviä seikkoja.
- Ennen kortin käyttöönottoa täytyy olla selvillä korttien jakotapa ja muun muassa se, miten menetellään siinä tapauksessa, että kortti katoaa.

STT - JHL
5.2.1999


AJASSA -SIVULLE