Verkot täytyy selvittää ennen kalaan lähtöä



Internet-kauppa ei ole vieläkään ottanut tuulta purjeisiinsa, vaikka käyttäjien määrä on kasvanut kuin hyökyaalto. Yhdysvalloissa tulevaisuuden odotukset ovat kyllä kovat ja osakekurssit korkealla. Riskipääomaa olisi runsaasti tarjolla jokaiselle joka keksii, miten verkossa tehdään bisnestä.


Kaupan kasvuennusteet ovat olleet hurjia, mutta luvut on täysin tempaistu hihasta jokaisessa tutkimuksessa. Todellisuudessa Internet-kauppa on toistaiseksi ollut aikamoista nuhjaamista jopa Yhdysvalloissa.

Sähkörahakokeilut ovat menneet kaikki penkin alle, mutta se ei sinänsä ole kaupankäynnin kannalta ratkaisevaa. Luottokortteja vingutellaan sujuvasti Atlantin takana verkossa, ja meilläkin postimyyntimenetelmät toimivat verkon kautta aivan yhtä hyvin kuin perinteisessä suoramyynnissäkin.

Syyt Internetin kauppaongelmiin ovat syvemmällä, välineessä luonteessa ja teknisten ratkaisujen alkeellisuudessa.

Kömpelö html-koodi

Useat hankaluudet vaikeuttavat järkevää kaupankäyntiä verkossa.

Kuluttajan on hyvin vaikea löytää verkosta haluamiaan tuotteita. Hakukoneet syytävät aina ruudun täydeltä pelkkiä roskaosoitteita, eikä järkevää hakusanaa tunnu löytyvän millään. Ja useammin kuin kerran jokainen käyttäjä törmää vanhoihin osoitteisiin, katkenneisiin linkkeihin tai palvelimiin, jotka eivät toimi.

Perimmäisenä syynä on joustamaton ja kömpelö html-koodi, joka on auttamattomasti vanhentunut. Html oli alunperin yksinkertainen ja kompakti esitystapa, mutta web-sivujen graafikan ja erilaisten tiedonsiirtovaatimusten lisääntyessä on koodista tullut yhtä sotkua.

Asiaa on vielä pahentanut Netscapen ja Microsoftin kilpailu selainmarkkinoilla. Yhtiöt ovat käyttäneet hieman erilaisia standardeja ja kehittäneet koodiin kaikenlaisia kivoja lisäyksiä, jotka eivät tietenkään toimi kilpailijan selaimessa.

Hitaat linjayhteydet ja rumat koneet väistymässä

Ongelmia käyttäjille tulee myös hitaista linjayhteyksistä. Varsinkin modeemin ja puhelinlinjan varassa verkkoon kytkeytyviltä närvi helposti palaa, kun web-sivun latautuminen ruudulle kestää minuuttitolkulla. Elävien kuvien ja äänten tarjoamisesta verkossa on vielä turha puhua, ennen linjaongelmien teknistä ratkaisua.

Amerikkalainen konsulttiyritys Forrester on kuitenkin ennustanut, että jo tämän vuoden lopulla Yhdysvalloissa olisi 2,2 miljoonaa nopean internet-yhteyden kotitaloutta. Pääasiassa kyse on kaapelitelevisioiden käyttämien kaapeliyhteyksien hyödyntämisestä erikoismodeemien avulla.

Forresterin mukaan neljän vuoden sisällä joka neljännessä kodissa on käytettävissä nopeat yhteydet verkkoon. Nopeudet olisivat jopa sata kertaa suuremmat kuin nykyisillä puhelinmodeemeilla. Tämä avaisi Internetin sisällöntuottajille kokonaan uudet ja houkuttelevat markkinat.

Muutoksia tulevaisuudessa odotetaan myös PC-markkinoilla. Nykyiset laitteet ovat kalliita ja aivan mahdottomia käyttää, mikä karsii tehokkaasti verkosta valtaosan kuluttajista. Koko PC huonosti toimivineen Windows-ohjelmistoineen on periaatteessa niin järjetön paketti, että sen elinkaaren päättymistä ovat monet jo ennustelleet. Lähitulevaisuus näyttää, miten markkinoille tulossa olevat kevyet ja halvat verkkokoneet tulevat menestymään.

Viihteentekijät haukkoina paikalla

Viihde- ja televisioyhtiöt ovat kuluttaneet paljon rahaa web-paikkojensa luomiseen. Varsinkin Disney-yhtiö satsaa verkkoon paljon. Kaikilla web-paikoilla on paljon kävijöitä, mutta kukaan ei tiedä, miten verkossa voisi tehdä rahaa.

Poikkeuksen tekevät urheilu- ja uutissivut. Kaupallisille uutisyhtiöille Internet on yhtäaikaa sekä mahdollisuus että uhka. Internetistä löytyy ilmaiseksi uutisia vaikka mistä, mutta samalla se tarjoaa uutisia tuottaville yhtiöille nopean ja halvan uutisten jakelukanavan. Ongelmina ovat alhaiset mainostulot ja vaikeudet houkutella käyttäjiä maksullisten palvelujen äärelle.

Viihdetuotteiden perinteiset vähittäiskauppiaat ja muut jakeluketjun välikädet ovat Internetin takia selvästi uhattuina. Jos kirjat, levyt ja tietokonepelit saa tilattua verkon kautta suoraan tuottajilta alempaan hintaan, on selvää että moni kuluttaja käyttää tätä mahdollisuutta. Lisäksi tuottajilla on mahdollisuus näin saada kuluttajilta suoraan palautetta tuotteistaan.

Suuret mainostajat kiinnostuneita

Suuret mainostajat, kuten Coca-Cola, Unilever ja Levi-Strauss, ovat The Economistin mukaan viimeinkin kiinnostumassa Internetistä. Tähän asti verkossa ei muutaman tietokoneyhtiön lisäksi ole ollut ketään. Esimerkiksi Procter & Gamble käytti 3 miljardin dollarin mainosbudjetistaan vuonna 1997 web-mainontaan vain haisevat 3 miljoonaa dollaria.

Eikä mikään ihme. Väline onkin uusi ja outo, eikä muistuta televisiota. Viime syksynä amerikkalaisen Internet-markkinointiryhmän FreeRiden tekemän tutkimuksen mukaan vain yksi prosentti web-surfareista otti ja klikkasi mainoslinkkejä.

Internet kuitenkin mahdollistaa jotain, mihin televisio ei pysty. Asiakkaat voidaan tavoittaa maailmanlaajuisesti ja suoramyynti voidaan toteuttaa edullisesti. Tärkeää tässä on kohdistaa mainonta tarkoin oikeaan kohderyhmään. Tähän nykyinen tekniikka jo kykenee, esimerkiksi käyttäen web-sivun mukana huomaamatta käyttäjän koneelle siirtyviä "cookie"-tiedostoja.

Osakkeiden hinnat pilvissä

Internet-bisneksen hämmästyttävin ilmiö on ollut internet-yhtiöiden osakkaiden suuri arvostus. Esimerkiksi internet-kirjakauppa Amazon.comin osakkeiden arvo kohosi vuoden 1998 aikana kymmenkertaiseksi. Tämä siitä huolimatta, että yhtiö teki pelkkiä tappioita.

69 internet-yhtiön osakkeiden vuotuinen arvonnousu oli viime vuonna 140 prosenttia kun Wall Streetin pääindeksi kohosi vain 20 prosenttia. Nasdaq-osakemarkkinoilla uusien osakkeiden arvo kohosi vuonna 1997 keskimäärin 9 prosenttia, mutta 36 uuden internet-yhtiön osakkeet nousivat 112 prosenttia.

Tämä on jo alkanut herättää huolta, sillä osakkeiden romahdus voisi tuntua pahasti sijoittajissa. Viime joulukuussa Nasdaqin virkailijat ehdottivat uusia sääntöjä, joilla uusien osakkeiden suuria hinnanmuutoksia voitaisiin rauhoittaa.

Internet-osakkeet ovat The Economistin mukaan pienten sijoittajien suosiossa, varsinkin niiden, jotka käyttävät internet-yhteyksiä keinotteluun lyhyen aikavälin hintamuutoksilla. Monet näistä keinotttelijoista tekevät operaationsa lainarahalla.

Kysynnän ja tarjonnan laki

Internet-osakkeiden mieletön hintakehitys johtuu pohjimmiltaan siitä, että markkinoilla on paljon ostajia mutta vähän osakkeita. Pelkästään internetissä toimivia yrityksiä on suhteellisesti aika vähän, eikä uusiakaan ole tulossa liukuhihnalta.

Esimerkiksi Amazon.comin osakkeita on markkinoilla vain 17,7 miljoonaa, ja niistä viidennes vaihtaa omistajaa päivittäin. The Economistin lainaaman markkina-analyytikon mukaan markkinoilla kaupan olevien internet-osakkeiden koko arvo alle 40 miljardia dollaria, mikä on vain neljännes esimerkiksi Coca-Colan markkina-arvosta.

Me suomalaiset olemme maailman paras kansakunta

Vaikka Internetin kasvu on ollut mahtavaa, Internet on kuitenkin pysynyt varsinkin amerikkalaisena ilmiönä. Eniten vierailijoita keräävistä web-paikoista on yli 90 prosenttia Yhdysvalloissa. Internetin käyttäjistä on noin puolet yhdysvaltalaisia.

Itse asiassa globaalisesti ajatellen kännyköiden tulo markkinoille on ollut paljon suurempi viestinnän vallankumous kuin Internet.

HEIKKI JANTUNEN
5.2.1999

(Lähteitä: The Economist)


AJASSA -SIVULLE