Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ympäristönsuojelu nousemassa arvoonsa

Aasian talouslama teki hyvää ympäristölle



Aasian kasvun vuosina ympäristökysymykset sysättiin syrjään kaksinumeroisen talouskasvun alttarilta, mutta viime vuosina alueen ajauduttua laman kouriin hallitukset ovat joutuneet ottamaan uudenlaisen lähestymistavan ympäristönsuojeluun.


Eikä pelkästään omien kansalaisten vaatimuksesta, vaan myös ulkomaisten sijoittajien ja turistien, jotka auttavat omalta osaltaan taloustiikereitä takaisin jaloilleen.

Alueen maista Kiinalla on kyseenalainen kunnia olla kaikista saastunein. Erään tutkimuksen mukaan maailman kymmenestä saastuneimmasta kaupungista Kiinassa niitä oli yhdeksän.

Yhdysvalloissa toimivan World Resources Institute -nimisen tutkimuslaitoksen mukaan Pohjois-Kiinassa sijaitseva petrokemiaan ja öljynjalostukseen erikoistunut Lanzhoun kaupunki on maailman saastunein. Mutta jopa siellä ympäristökysymyksiin on ryhdytty suhtautumaan asian vaatimalla vakavuudella.

Kaupungin päättäjät sijoittivat viime vuonna yli sata teräs- ja petrokemianlaitosta kaupungin rajojen ulkopuolelle. Lisäksi yksi Lanzhoun sähkölaitoksista muutettiin hiilikäyttöisestä höyrykäyttöiseksi.

Myös naapurissa sijaitseva Hongkong on ryhtynyt suojelemaan ympäristöään. Hongkongin johtaja Tung Chee-hwa lupasi äskettäin lähes 4 miljardia dollaria 10-vuotiseen ympäristöohjelmaan.

Ohjelmalla pyritään puhdistamaan miljoonakaupungin ilmanlaatua mm. sakottamalla saastuttavia autoja ja kieltämällä liikenne tietyillä kaduilla. Myös Hongkongin vesi- ja jätevesijärjestelmää pyritään parantamaan.


Vähemmän rakennuksia ja autoja

Thaimaassa lama vaikutti mm. rakentamiseen ja uusien autojen hankintaan. Samalla pääkaupungin pahin ilmansaaste eli saastehiukkaspöly väheni huomattavasti.

Neljä vuotta sitten Bangkokin ilma oli 14 kertaa likaisempaa kuin Maailman terveysjärjestön WHO:n asettama kansainvälinen standardi olisi sallinut. Tuolloin pääkaupungissa oli rakenteilla yli 1 200 uutta rakennusta ja koko maassa myytiin 600 000 uutta autoa.

Laman myötä rakentamisen vauhti on hiipunut; viime vuonna Bangkokissa oli rakenteilla vain vajaat 400 uutta rakennusta. Ja uusia autojakin myytiin vain hieman runsaat 144 000.

Osa Bangkokin siistiytymisestä voidaan sälyttää kaupunginjohtaja Bhichit Rattakulin harteille. Yksi hänen monista ideoistaan oli perustaa kaupunkiin 100-henkinen ympäristöpoliisiryhmä, joka valvoo mm. autojen pakokaasupäästöjä.

Bangkokin pahin ongelma onkin juuri julkinen liikenne tai sen puute. Kaupungilla on 2 000 vanhaa linja-autoa, jotka päästävät ilmaan paksua, mustaa pakokaasua.

Ongelmaan on tulossa helpotusta joulukuun alussa, kun kuuluisa "Taivasjuna" aloittaa toimintansa.

Katujen yläpuolelle korotetuilla ilmaraiteilla kulkeva juna pystyy kuljettamaan 100 000 matkustajaa päivässä. Myös metron ensimmäinen vaihe pitäisi olla suunnitelmien mukaan valmis vuonna 2002.


Savusumun vastaiseen taisteluun

Kaakkois-Aasian maiden yhteistyöjärjestö ASEAN on tarttunut aluetta säännöllisesti vaivaavaan ongelmaan eli savusumuun.

Pääasiallisin sumun aiheuttaja ovat Indonesian metsäpalot, joilla mm. suurviljelijät raivaavat itselleen uutta viljelymaata. Pahiten savusumu koetteli naapurimaita viime ja edellisenä vuonna, mutta sama on toistunut jälleen kerran tänä vuonna.

ASEAN on laatimassa monikansallista ympäristölainsäädäntöä, joka kaikkien järjestön 10 jäsenmaan pitäisi hyväksyä ensi vuonna. ASEAN haluaa myös välttää laajoja paloja kouluttamalla viljelijöitä, perustamalla vapaapalokuntia kylätasolla ja kieltämällä avotulen teon.

STT-IA
5.11.1999


Ulkomaat -sivulle