Ympäristönsuojelu nousemassa arvoonsa
Aasian talouslama teki hyvää ympäristölle
Aasian kasvun vuosina ympäristökysymykset sysättiin syrjään kaksinumeroisen talouskasvun alttarilta, mutta viime vuosina alueen ajauduttua laman kouriin hallitukset ovat joutuneet ottamaan uudenlaisen lähestymistavan ympäristönsuojeluun.
Eikä pelkästään omien
kansalaisten vaatimuksesta, vaan myös
ulkomaisten sijoittajien ja turistien, jotka
auttavat omalta osaltaan taloustiikereitä takaisin
jaloilleen.
Alueen maista Kiinalla on kyseenalainen kunnia
olla kaikista saastunein. Erään tutkimuksen
mukaan maailman kymmenestä saastuneimmasta
kaupungista Kiinassa niitä oli yhdeksän.
Yhdysvalloissa toimivan World Resources Institute
-nimisen tutkimuslaitoksen mukaan
Pohjois-Kiinassa sijaitseva petrokemiaan ja
öljynjalostukseen erikoistunut Lanzhoun kaupunki
on maailman saastunein. Mutta jopa siellä
ympäristökysymyksiin on ryhdytty suhtautumaan
asian vaatimalla vakavuudella.
Kaupungin päättäjät sijoittivat viime vuonna yli
sata teräs- ja petrokemianlaitosta kaupungin
rajojen ulkopuolelle. Lisäksi yksi Lanzhoun
sähkölaitoksista muutettiin hiilikäyttöisestä
höyrykäyttöiseksi.
Myös naapurissa sijaitseva Hongkong on ryhtynyt
suojelemaan ympäristöään. Hongkongin johtaja
Tung Chee-hwa lupasi äskettäin lähes 4 miljardia
dollaria 10-vuotiseen ympäristöohjelmaan.
Ohjelmalla pyritään puhdistamaan
miljoonakaupungin ilmanlaatua mm. sakottamalla
saastuttavia autoja ja kieltämällä liikenne tietyillä
kaduilla. Myös Hongkongin vesi- ja
jätevesijärjestelmää pyritään parantamaan.
Vähemmän rakennuksia ja autoja
Thaimaassa lama vaikutti mm. rakentamiseen ja
uusien autojen hankintaan. Samalla pääkaupungin
pahin ilmansaaste eli saastehiukkaspöly väheni
huomattavasti.
Neljä vuotta sitten Bangkokin ilma
oli 14 kertaa likaisempaa kuin Maailman
terveysjärjestön WHO:n asettama kansainvälinen
standardi olisi sallinut. Tuolloin pääkaupungissa
oli rakenteilla yli 1 200 uutta rakennusta ja koko
maassa myytiin 600 000 uutta autoa.
Laman myötä rakentamisen vauhti on hiipunut;
viime vuonna Bangkokissa oli rakenteilla vain
vajaat 400 uutta rakennusta. Ja uusia autojakin
myytiin vain hieman runsaat 144 000.
Osa Bangkokin siistiytymisestä voidaan sälyttää
kaupunginjohtaja Bhichit Rattakulin harteille. Yksi
hänen monista ideoistaan oli perustaa kaupunkiin
100-henkinen ympäristöpoliisiryhmä, joka valvoo
mm. autojen pakokaasupäästöjä.
Bangkokin pahin ongelma onkin juuri julkinen
liikenne tai sen puute. Kaupungilla on 2 000
vanhaa linja-autoa, jotka päästävät ilmaan
paksua, mustaa pakokaasua.
Ongelmaan on
tulossa helpotusta joulukuun alussa, kun kuuluisa
"Taivasjuna" aloittaa toimintansa.
Katujen
yläpuolelle korotetuilla ilmaraiteilla kulkeva juna
pystyy kuljettamaan 100 000 matkustajaa
päivässä. Myös metron ensimmäinen vaihe pitäisi
olla suunnitelmien mukaan valmis vuonna 2002.
Savusumun vastaiseen taisteluun
Kaakkois-Aasian maiden yhteistyöjärjestö ASEAN
on tarttunut aluetta säännöllisesti vaivaavaan
ongelmaan eli savusumuun.
Pääasiallisin sumun aiheuttaja ovat Indonesian
metsäpalot, joilla mm. suurviljelijät raivaavat
itselleen uutta viljelymaata. Pahiten savusumu
koetteli naapurimaita viime ja edellisenä vuonna,
mutta sama on toistunut jälleen kerran tänä
vuonna.
ASEAN on laatimassa monikansallista
ympäristölainsäädäntöä, joka kaikkien järjestön
10 jäsenmaan pitäisi hyväksyä ensi vuonna.
ASEAN haluaa myös välttää laajoja paloja
kouluttamalla viljelijöitä, perustamalla
vapaapalokuntia kylätasolla ja kieltämällä
avotulen teon.
STT-IA
5.11.1999
Ulkomaat -sivulle
|