Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ruotsalaiskaksikko kauppaa vaatteita netissä seitsemällä kielellä



Ruotsalaiskaksikko avasi keskiviikkona kansainvälisen vaatekaupan netissä. Boo.com kauppa tuotteitaan kaikissa EU-maissa, Sveitsissä, Kanadassa ja USA:ssa seitsemällä kielellä, myös suomeksi.


Eri puolilla maailmaa asuvat kuluttajat voivat boo.comista hankkia vaatteita, kenkiä ja asusteita käyttämällä omaa kieltään ja maksamalla oman maansa valuutalla.

Boo.comissa asiakas voi hiirtä napauttamalla käännellä tuotetta haluamallaan tavalla sekä zoom-toiminnon avulla tarkastella vaikkapa vaatteen saumoja.

- Tuotteita voi sovittaa elektronisen mallinuken päälle ja tuotteen kuva on tulevaisuudessa mahdollista lähettää sähköpostitse ystävälle arviointia varten, boo.comin perustaja Kajsa Leander kiteyttää.

Leander ja tämän kumppani Ernst Malmsten halusivat perustaa elektronisen kaupan, joka palvelisi aluksi Eurooppaa ja Yhdysvaltoja ja myöhemmin mahdollisesti myös Aasiaa. Leander huomauttaa, että nykyiset verkkokaupat ovat keskittyneet palvelemaan tiettyä aluetta.

Yhdysvaltalaisten kauppojen eurooppalaiset asiakkaat joutuvat maksamaan ostoksensa dollareissa ja asiointikielenä on englanti.

- Ihmiset eri puolilla maailmaa lukevat samoja lehtiä ja seuraavat samoja televisio-ohjelmia. Niissä näkyviä tuotteita on kuitenkin vaikea hankkia muualta kuin tietystä maasta, Leander sanoo.

Boo.comin asiakas saa tilaamansa tuotteen kotiinsa 5-7 päivän sisällä.
- Kaupasta on suora yhteys eri valmistajien varastoihin. Tämä takaa sen, ettei boo.comin sivuilla esitellä tuotteita, joita ei ole fyysisesti olemassa jossakin päin maailmaa, Leander selvittää.

Leander ja Malmsten sekä heidän liikekumppaninsa Patrik Hedelin kosiskelevat samaa kuluttajaryhmää kuin useimmat mainostajat ja musiikkiteollisuus.

Boo.com uskoo vetävänsä puoleensa 20-35-vuotiaita, jotka ovat kiinnostuneita vaatteista ja kengistä ja jotka myös ovat valmiita maksamaan niistä hieman enemmän.

Boo.com perustaa kasvuennusteensa verkkokaupan kasvuun. Kuluttajille suunnatun nettikaupan liikevaihdon arvellaan lisääntyvän Yhdysvalloissa tänä vuonna 36 miljardiin dollariin eli noin 210 miljardiin markkaan.

Viime vuonna vastaava luku oli vajaat 15 miljardia dollaria, Boston Consulting Group ja nettikaupan järjestö Shop.org ilmoittavat tuoreessa tutkimuksessaan. Tiedot perustuvat 328 yhdysvaltalaiselta nettikauppiaalta kerättyyn dataan.

STT-IA
5.11.1999


Talous -sivulle