Perinnekin voi vapauttaa nykynaisen
Naisen hyvän elämän odotukset ovat muuttuneet huomattavasti muutamassa vuosikymmenessä. Edellisillä sukupolvilla ei juuri ollut varaa valita elämäntapaansa, kun taas koulutetun nykynaisen on suorastaan pakko valita loputtomista vaihtoehdoista omansa.
Tätä vapautta ja naisten
eettistä suhdetta valintoihinsa ja itseensä pohtii
YTL Kirsi Pohjola sosiologian väitöskirjassaan
Naisten salatut elämät.
Tutkimus tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa viime viikon
lauantaina, ja se ilmestyi samana päivänä myös
kirjana Jyväskylän yliopiston SoPhi-sarjassa.
- Vanhan ajan naisen hyvä elämä merkitsi
pyyteetöntä muista huolehtimista.
Kuusikymmenluvun murroksessa asetelma kääntyi
päälaelleen. Nykyisen ajatusmallin mukaan
lapsetkin kärsivät, jos äiti uhrautuu, Kirsi Pohjola
tulkitsee.
Vastuu valinnoista painaa
Pohjolan mukaan nyt korostuu naisen suhde ei
ainoastaan yhteisöön ja läheisiin, vaan omaan
minään. Nykynainen joutuu myös pohtimaan,
missä kohden omasta jaksamisesta huolehtiminen
kääntyykin itsekkyydeksi.
- Vastuu omista valinnoista voi olla hyvin raskas.
Samoin on uuvuttavaa, kun jokaisen pitää itse
rytmittää arki ja pyhä, koko elämä, Pohjola
toteaa.
Pohjola on tutkinut eri sukupolvien naisten
ajatuksia omista käännekohdistaan, suhteestaan
muihin ja omaan itseen. Haastatteluin ja
keskusteluin koottu tutkimusaineisto painottuu
uuteen aikaan.
Vanhan ajan naisia Pohjola on
tutkinut myös kirjallisista
omaelämäkerta-aineistoista. Tulos muistuttaa sitä
pohdiskelua ja itsepohdiskelua, jota ihmiset
tapaavat harrastaa yksityisesti tai luotetussa
seurassa.
Pohjola myöntää käsittelevänsä etenkin
keskiluokkaisen, keski-ikäisen ja koulutetun
naisen ongelmia, sillä hänen mukaansa juuri he
ovat kokeneet kovimman röykytyksen ollessaan
sukunsa ensimmäisiä ylioppilaita, ensimmäisiä
maistereita ja ensimmäisiä avioeron kokeneita.
- Heitä myös käsitellään eniten julkisuudessa,
mikä muokkaa tämän ajan naiskuvaa, hän
huomauttaa.
Perinteessä ei syyllisyyttä
Pohjolan mukaan vanhan ajan naisilla on työn
raskaudesta ja mukavuuksien tai henkilökohtaisen
vapauden puutteesta huolimatta ollut helpompaa
kuin tyttärillään.
Jos vanhan ajan nainen on kohta
synnytyksen jälkeen lähtenyt pellolle töihin ja
lapsesta on huolehtinut joku muu, tilanteeseen ei
ole liittynyt syyllisyyttä. Hyvä työihminen on ollut
yhteisönkin odotusarvona.
- Perinteessä ei ole syyllisyyttä, sillä siinä asiat
tehdään niin kuin ne on ennenkin tehty.
Nykynainen tuntee syyllisyyttä siitä, ettei jaksa
yhtä paljon työtä kuin isoäitinsä, ja epäilee, onko
lainkaan hyvä äiti omille lapsilleen, Pohjola
sanoo.
Tutkija myöntää, että moderni nykyisyys on aina
sekoitus uutta, uudelleen tulkittua ja vanhaa.
60-luvulta 90-luvulle kestäneessä murroksessa on
Pohjolan mielestä suurin tyrsky jo takana, sillä eri
vaihtoehdoista nykynainen voi jo valita myös
perinteen.
Silti joistakin aiheista tuntuu edelleen olevan
vaikea puhua julkisesti. Tällaisina tutkija näkee
varsinkin itsekkyyden ja katumisen teemat.
- Äidit saavat jo olla väsyneitä, mutta lapsilta
samaa asiaa ei kuitenkaan rohjeta kysyä.
Toisaalta naisen on vaikea myöntää katuvansa
valintojaan, vaikka oman elämänmallin hakeminen
voi olla todella raskasta. Siltä vain ei voi välttyä,
eikä menneisyydeltä voi enää kysyä mitään, Kirsi
Pohjola sanoo.
Elintilaa salaisuuksista
Lisensiaattityössään kyläyhteisön luvatonta
erotiikkaa tutkinut Pohjola on löytänyt
väitöstyössään salaisuuksia niin vanhan ajan kuin
uudekin ajan naisten elämästä. Salaisuudet ovat
lisänneet naisen omaa elintilaa.
Vanhan ajan
naiset saattoivat pimittää miehiltään osan
taloutta ja kotia koskevista asioista, esimerkiksi
myydä tuotteita sivusta kattaakseen osan
kotitalouden välttämättömistä menoista. Heillä on
ollut salaisuuksia myös erotiikan alueella.
- Uuden ajan naiset paljastavat itseään hyvin
järkiperäisesti ja esimerkiksi työelämässä
näyttävät vain osan itsestään. Heidän
salaisuutensa voivat liittyä henkisiin harrastuksiin
tai omiin aiempiin elämänvaiheisiin, tutkija
valottaa.
Kirsi Pohjolan ratkaisu loputtomien
minä-pohdintojen ja vaihtoehtoisten
elämäntapojen tulvassa on omavastuinen valinta.
- Paluu entiseen ei ole mahdollinen. Kuitenkin
perinteen valitseminen tuntuu kumma kyllä
antavan joillekin enemmän tilaa sille varsinaiselle
olemiselle.
- Perinne vapauttaa voimia tuntemaan
ja aistimaan, ja tarjoaa sitä kautta ehkä
väljemmän tien lähestyä toista lähimmäistä,
puolisoa, lasta tai ystävää.
STT-IA
5.11.1999
Ajassa -sivulle
|