Kattava järjestelmä utopiaa, mutta ammattiliikenteessä mahdollisuuksia
Liikenteen verotus voitaisiin toteuttaa satelliittipaikannuksen avulla
Monen verokarhun kynsimän kansalaisen unelmana on saada maksaa veroja vain niistä yhteiskunnan palveluista, joita käyttää. Utopiaa, tuhahtaa moni, mutta autoilijan verotus olisi periaatteessa mahdollista toteuttaa tällä periaatteella nykyaikaisen GSM-puhelin- ja GPS-satelliittipaikannustekniikan avulla ainakin liikenteen ns. rajakustannusten osalta.
GPS- ja GSM-tekniikan avulla voitaisiin autoilijaa
laskuttaa sen perusteella missä, miten ja milloin
autonkäyttäjä ajaa ja millaisia rajakustannuksia
hän yhteiskunnalle aiheuttaa.
Rajakustannuksilla
tarkoitetaan esimerkiksi onnettomuusriskin
lisäystä sen seurauksena, että kuljettaja lisää
nopeutta yhden km/h verran, muille tielläliikkujille
aiheutuvaa viivytystä sen seurauksena, että yksi
auto liittyy jonoon tai tien kulumisen lisäystä sen
seurauksena, että kuorma-auton lastia
kasvatetaan yhdellä kilolla.
Tehokkaan hinnoittelun ideaalissa kukin maksaa
liikkumisestaan tismalleen yhteiskunnalle
aiheuttamaansa rajakustannusta vastaavan
maksun.
GSM/GPS -teknologian mahdollisuuksia liikenteen
hinnoittelussa tutkinut DI Heikki Metsäranta
LT-Konsultit Oy:stä toteaa, että nykyiset
hinnoitteluinstrumentit heijastavat jotenkin
rajakustannuksia, mutta eivät tarkalleen vastaa
niitä.
Näitä ovat mm. vakuutusmaksut, joissa on
bonusjärjestelmä, kokonaiskertymältään
polttoaineen kulutuksesta riippuvainen
polttoainevero, tietullit ja pysäköintimaksut.
- Tarvittaisiin muuttuvia maksuja, joiden suuruus
vaihtelisi esimerkiksi ajan, paikan, ajoneuvon
kuorman, moottorin lämpötilan ja ajonopeuden
mukaan, Metsäranta sanoo.
Veronkanto
sputnik-aikaan
Metsärannan hahmottelemassa mallissa
kustannukset laskettaisiin jokaiseen ajoneuvoon
asennetun GPS- tai GSM-järjestelmiin perustuvan
paikantimen tietojen pohjalta.
Paikannin olisi
kytketty ajotietokoneeseen, jossa on tiedot myös
menopelin ympäristöystävällisyydestä ja
turvallisuusominaisuuksista sekä kulloisestakin
kuormasta.
Hinnoitteluun tarvittaisiin "keskustukiasema",
jonka paikkatietojärjestelmässä pitäisi olla
puolestaan tieto liikenneverkon kunkin osan
ominaisuuksista, kuten päällystelajista,
hoitotasosta, liikennemäärästä ja säästä.
Auton
käynnistäminen edellyttäisi luottokortin
syöttämistä ajonestolaitteeseen.
Ajettaessa ajotietokone saisi esimerkiksi minuutin
välein tiedon ajoneuvon tarkasta sijainnista.
Keskustukiasemalta tulisi vastaava tieto sijainnin
ominaisuuksista ja liikennekustannuksista juuri
samalla hetkellä. Kuljettaja näkisi samalla
ajotietokoneen näytöstä liikkumisensa hinnan.
Ajon päätyttyä kertynyt summa veloitettaisiin
ajonestolaitteessa olevan luottokortin tililtä.
"GPS-verotusmallin" taustalla on muun muassa
EU:n liikennepolitiikassa käyttöönotettu hokema
"liikenteen tehokas ja oikeudenmukainen
hinnoittelu", jolla halutaan peräänkuuluttaa
verojen ja maksujen piiruntarkkaa vastaavuutta
kustannuksiin nähden.
- Jos maksu on liian suuri, enemmän hyötyä kuin
haittaa tuovat matkat jäävät tekemättä. Jos taas
maksu on liian pieni, matkan hyöty on
yhteiskunnallista kustannusta pienempi ja
systeemi "tuottaa tappiota", Metsäranta sanoo.
Paikannusjärjestelmä antaisi päättäjille
mahdollisuuden ohjailla kansalaisten
ajotottumuksia tehokkaasti turvallisempaan ja
ympäristöystävällisempään suuntaan "keppiä ja
porkkanaa" käyttäen. Esimerkiksi sallitun
nopeuden ylittämisestä alkaisi "sakko" juosta
samantien.
Jäitä
hattuun
Vaikka tekniikka jo nykyisin periaatteessa sallisi
liikenteen tehokkaan hinnoittelun, järjestelmän
käyttöönottoon liittyy kuitenkin
ylitsepääsemättömältä näyttäviä ongelmia.
Vaikka
ajotapahtuman tiedot rekisteröityvät Metsärannan
mukaan vain ajoneuvon omalle ajotietokoneelle,
kuvioon liittyvä ikävä "isoveli valvoo" -tunnelma
herättäisi varmasti vastarintaa.
Tekniikan kattavaan käyttöönottoon kuluisi myös
aikaa, koska laitetta tuskin voitaisiin edellyttää
asennettavaksi vanhoihin autoihin. Liikenteen
tarkka hinnoittelu vaatisi valtavaa
tutkimuspanostusta ja verokertymä olisi suurelta
osin riippuvaista kuluttajien käyttäytymisestä.
Tämä lisäisi valtion taloussuunnittelun
epävarmuutta ja takaisi Metsärannan mukaan
valtiovarainministeriön jyrkän vastustuksen
tällaiselle "verouudistukselle".
Liikenneinfrastruktuurin kiinteiden kustannusten
kattamiseen tarvittaisiin uuden järjestelmän
lisäksi ilmeisesti edelleen myös liikenteen
kiinteitä veroja.
Liikenteen hinnoittelulle satelliittinavigoinnin
avulla saattaa kuitenkin olla tulevaisuutta
ammattiliikenteessä.
- Lähinnä kyseeseen tulisivat raskaan liikenteen
maantiekuljetukset, joiden kohdalla voitaisiin
laskuttaa eri hintaa kaupunkiseuduilla ja
haja-asutusalueilla. Kuorma-autoissa kun
satelliittipaikannusjärjestelmät ovat jo nyt
arkipäivää, Metsäranta sanoo.
Mahdoton ei ole myöskään ajatus taksiliikenteen
verottamisesta paikannustekniikan avulla.
- Jos järjestelmää ryhdyttäisiin puuhaamaan
yksityisliikenteen puolelle, taksiliikenne toimisi
hyvänä testikohteena. Paikannusjärjestelmäthän
ovat muutenkin tulossa takseihin muutaman
vuoden sisällä, Metsäranta toteaa.
STT-IA
5.11.1999
Kotimaa -sivulle
|