|
Syöpäjärjestöt jahtaavat netissä sarjamurhaajaa When death comes, you're alone, (Kun kuolema tulee, olet yksin) vihjaa avausteksti syöpäjärjestöjen uusilla nettisivuilla. Dramaattisen aloituksen ymmärtää, kun viestin halutaan kolahtavan tupakoiviin tai tupakointia aloitteleviin teineihin. Ruumiskasan kasvuun halutaan panna piste kovin keinoin. - Nuorten mielestä kaikki aiemmat kampanjat ovat olleet aivan liian kilttejä ja kesyjä, perustelee tiedotuspäällikkö Outi Torniainen rankkaa linjaa.
Hänen mukaansa aiemmissa kampanjoissa
kuvatut puhdaskeuhkoiset, niityllä kirmaavat
urheilijat eivät olleet uskottavia. Tilalle tarvittiin
tupakoinnin ilmapiiriä, ei valistusta. Sivujen juju on kertoa sarjamurhaajasta eli tupakasta, joka vie vuosittain hengen 5 000 suomalaiselta. Sävy ei ole vakavasta viestistä huolimatta saarnaava, vaan sanottava on ujutettu kätevästi eri elämänkohtaloihin. Tupakan osuus tulee ilmi, kun lukee vaikkapa sivuille kerättyjä sepitteellisiä otteita poliisin arkistoista tai ruumiinavauspöytäkirjasta. Verkkoon suunnitellut sivut ovat osa Suomen syöpäyhdistyksen, Syöpäsäätiön ja Syöpätautien tutkimussäätiön yhteistä tupakanvastaista kampanjaa. Pääosin verkossa toteutettavan kampanjan osoite on www.serialkiller.fi.
Tyttöjen osuus kasvussaEtenkin 14-vuotiaiden tyttöjen tupakointi on viime vuosina kasvanut selvästi. Selvää syytä tähän ei ole pystytty löytämään, vaikka ainakin taloudellisten lasku- ja nousukausien vaikutus on todettu. Vuosikymmenen puolivälissä 14-18-vuotiaiden tyttöjen nikotiiniriippuvuus lisääntyi selvästi, kun taas poikien riippuvuus vastaavasti väheni. Nykyisin 14-vuotiaista tytöistä polttaa säännöllisesti 17 prosenttia ja samanikäisistä pojista 12 prosenttia. Iän lisääntyessä myös tupakoivien määrä lisääntyy: 16-vuotiaista tytöistä polttaa 29 prosenttia ja pojista 30 prosenttia. Kahden seuraavan vuoden kuluessa tupakointi lisääntyy entisestään. - Koulutustason merkitys näkyy, eli lukiolaiset polttavat vähemmän kuin ammattikoululaiset, Torniainen lisää.
Katu-uskottava kampanjaAlueellisesti eniten tupakoivia, 15-24-vuotiaita nuoria on Kaakkois-, Itä- ja Pohjois-Suomessa. Kansainvälisesti Suomi sijoittuu nuorten tupakkatilastoissa EU-maista viidenneksi. Eniten polttavat kreikkalaisnuoret. Vähentämistavoitteen tekee hankalaksi se, että tupakointia ei aloiteta järkisyiden perusteella. Kaikki tietävät tupakan vaarat. Tupakan sosiaalinen puoli on kuitenkin vahva. - Kampanjasta tehtiin katu-uskottava ja siisti, jolloin lopettaminen on myös hyväksyttävää, sanoo mainonnan suunnittelija Jukka Hakala mainostoimisto Contrasta.
STT-IA
|