Viejämaat haluavat samat ehdot kuin tavarakaupassakin
Maataloudesta WTO:n vuosituhannen kierroksen vaikein aihe
Maailman kauppajärjestön WTO:n uuden maailmankaupan neuvottelukierroksen vaikeimmaksi aiheeksi nousee varmasti kansainvälisen maatalouskaupan vapauttaminen.
Pisimmälle menevät WTO:lle tehdyt ehdotukset
asettavat neuvottelukierroksen tavoitteeksi, että
maataloustuotteiden kauppaa käydään samoilla
ehdoilla kuin teollisuustuotteiden kauppaakin.
Maataloustuotteita vievien niin sanottujen
Cairns-maiden vaatimukset merkitsisivät kaiken
maataloustuen poistamista ja radikaalia muutosta
vauraimpien teollisuusmaiden
maatalouspolitiikkaan.
Kaikki WTO:lle ennen
marras-joulukuun vaihteessa Seattlessa
pidettävää ministerikokousta jätetyt aloitteet
eivät mene yhtä pitkälle.
WTO aloittaa maatalousneuvottelut siitä
riippumatta, minkä muodon uusi kauppakierros
saa. Tästä sovittiin GATT:n Uruguayn kierroksella.
Sen päätteeksi maatalouskauppakin kytkettiin
ensimmäisen kerran osaksi kansainvälisen kaupan
sopimusjärjestelmää.
Yhteistä WTO:n jäsenmaiden maatalouskierrosta
koskeville ehdotuksille on se, että kaikki
jäsenmaat näkevät maatalouskaupan
vapauttamisen välttämättömäksi ja ovat valmiit
jatkamaan sitä.
Korkean maataloustuen maille
keskeinen kysymys on se, millä aikataululla ja
kuinka tukea vähennetään ja markkinoita avataan.
Suuret viejämaat taas katsovat, että maatalouden
tukia käytetetään niiden suhteellisen edun
vesittämiseen.
Kehitysmaat haluavat teollisuusmaiden
elintarvikemarkkinoille pääsyn kynnyksen
todellista alentamista. Niistä monelle maatalous
on merkittävä mahdollinen vientitulojen tuoja.
Uruguayn kierroksen tuloksena syntynyt
maataloussopimus ei turvannut niille vielä niiden
toivomaa teollisuusmaiden markkinoille pääsyä.
"Monitoimisuus" on
tärkeä tukijoille
Euroopan unioni ja korkean tuen maat kuten
Sveitsi, Norja ja Japani pitävät
kynnyskysymyksenä tulevalla
neuvottelukierroksella maatalouden
monitoimisuuden tunnustamista jossain
muodossa.
Termillä viitataan maatalouden
asemaan kansallisissa kulttuureissa. Se
mahdollistaisi maatalouden harjoittajien
elinkeinon tukemisen epäsuorasti ja kansallisen
tuotannon säilyttämisen. Edellytyksenä tuelle
olisi, ettei se vaikuta mitenkään kauppaan.
Maailmantalouden nopean yhdentymisen ja
kaupan vapautumisen seurauksena maatalous on
viimeinen suuri suljetun ja säännöstellyn talouden
sektori monissa teollisuusmaissa.
Kansallisten
säännöstelytoimien ja tuen johdosta
maataloustuotteiden hintataso on niissä
huomattavasti maailmanmarkkinahintoja
korkeampi.
Korkean tuen johdosta maataloustuotteiden
kansainväliset markkinat ovat vääristyneet.
Tuetun tuotannon seurauksena on ollut
ylituotantokriisejä, korkeita vientitukia
ylituotannon markkinoimiseksi ja kotimaisen
hintatason kohoaminen maailmanmarkkinahintoja
korkeammaksi. Koska tukijärjestelmät ovat
suljettuja, on markkinoille pääsyä rajoitettu
voimakkaasti.
Tavarakaupassa, rahoituksessa ja palveluissa sen
sijaan on jo edetty pitkälle markkinaehtoisesti
toimivan globaalin kauppajärjestelmän
kehittämisessä ja säännöstelyn purkamisessa.
Monien teollisuustuotteiden tullit ja muut kaupan
esteet ovat WTO:n ja sen edeltäjän GATT:n työn
ansiosta jo niin alhaiset, että niistä voisi luopua
kokonaan ilman merkittäviä taloudellisia
vaikutuksia.
WTO:n neuvottelupohja
Uruguayn kierrokselta
Vaikeiden neuvottelujen jälkeen maatalouden
kätketyt tuet muutettiin Uruguayn kierroksen
maataloussopimuksella läpinäkyviksi tulleiksi ja
muulle tuelle ja kiintiöille sovittiin yhteiset
laskentamenetelmät.
Samalla jäsenmaat
sitoutuivat ensimmäisiin tuen ja kiintiöiden
vähennyksiin sovitun ohjelman mukaisesti.
Maataloussopimuksen tavoitteena oli
maatalouskaupan tervehdyttäminen ja
maatalouspolitiikan muuttaminen
markkinalähtöiseksi.
Erillisellä sopimuksella sovittiin
elintarviketurvallisuuteen liittyvistä
perussäännöistä. Ne noussevat näkyvään
asemaan uuden kierroksen neuvotteluissa.
Perinteisten elintarvikehygieniaan liittyvien
asioiden rinnalle halutaan nostaa mm.
geenimuunteluun ja maatalouskauppaan liittyvät
kysymykset.
WTO:n uuden kierroksen lähtökohtana ovat
Uruguayn kierroksen sopimukset, joiden päälle
uudet myönnytykset tulevat. Teollisuusmaat
sitoutuivat toteuttamaan maataloussopimuksen
kuudessa vuodessa vuosina 1995-2000 ja
kehitysmaat 10 vuodessa vuosina 1995-2004.
Sopimus ei koskenut vähiten kehittyneitä maita.
Samalla sovittiin vuoden 2003 loppuun voimassa
oleva linnarauha, jonka aikana tukia ei voi
haastaa WTO:n paneelin soviteltavaksi.
Maataloussopimuksen mukaisesti kaikki maat
alentavat maataloustulleja ja vähentävät
kotimaista tukea sekä vientitukia.
Teollisuusmaat
sitoutuivat alentamaan sovittuja tulleja
keskimäärin 36 prosenttia, mutta vähintään 15
prosenttia jokaisessa tuoteryhmässä.
Kehitysmaiden tullien alennukset olivat 24
prosenttia ja 10 prosenttia.
Maatalouden kotimaisia tukia teollisuusmaat
sitoutuivat pienentämään 20 prosenttia vuosien
1986-1988 keskimääräisestä tasosta.
Kehitysmailla vastaava sisäisen tuen vähennys oli
13 prosenttia. Vientitukia teollisuusmaat
sitoutuivat vähentämään arvossa mitattuna 36
prosenttia ja kehitysmaat 24 prosenttia.
Samalla
ne sitoutuivat vähentämään tuetun viennin määriä
21 prosenttia ja 14 prosenttia vuosien 1986-1990
tasosta.
Viejämaat hyökkäävät,
tukijat puolustuksessa
Maatalouskierroksen neuvotteluasetelmat ovat
WTO:lle tehtyjen aloitteiden valossa varsin
selvät. Viejämaat pyrkivät markkinoiden
mahdollisimman nopeaan avaamiseen ja tukien
poistamiseen. Korkean tuen maat etsivät itselleen
sopivinta hitaampaa tietä.
Kehitysmaat
jakaantuvat molempiin ryhmiin kunkin maan
maatalouden rakenteesta, markkinoiden
avoimuudesta, tuen tasosta ja
vientimahdollisuuksista riippuen.
Australia on Cairns-maiden nimissä tehnyt
WTO:lle aloitteen, jonka tavoitteena on
maatalouskaupan saattaminen samojen sääntöjen
alaiseksi kuin teollisuustuotteiden kauppa.
Siinä
vaaditaan kaikkien vientitukien välitöntä
kieltämistä ja suuria tullien alennuksia kaikissa
tuoteryhmissä. Maatalouden tuottajatukia on
Australian aloitteen mukaan vähennettävä
voimakkaasti ja kaikki markkinoihin vaikuttava
tuki on kiellettävä.
Yhdysvaltain aloitteet ovat samoilla linjoilla
Cairns-maiden kanssa, mutta eivät mene aivan
yhtä pitkälle. Yhdysvallatkin haluaa lopettaa
kaikki vientituet. Sen lisäksi se haluaa tuntuvia
leikkauksia kotimaisiin tukiin ja kaiken tuen
sopimusten piiriin.
Yhdysvallat on aloitteiden
mukaan valmis hyväksymään "vihreän tuen", joka
ei vaikuta maataloustuotteiden kauppaan.
Euroopan unioni on valmis neuvottelemaan
markkinoiden avaamisesta sekä vientitukien ja
sisäisten tukien vähentämisestä. EU:lle
maatalous on puolustuksellinen alue tulevalla
kierroksella.
Unionin aloitteissa korostetaankin,
että EU pitää sinisen ja vihreän tuen säilyttämistä
olennaisena osana maataloussopimusta, vaikka se
onkin valmis neuvottelemaan niiden rajaamisesta.
WTO:lle tekemissään aloitteissa EU korosti
maatalouden monitoimisuuden tunnustamista ja
muita suoran maatalouskaupan ulkopuolisia
maatalouteen liittyviä asioita. Lisäksi EU haluaa
nostaa esiin erityisesti elintarviketurvallisuuden,
laadunvalvonnan ja eläinten suojeluun ja
kauppaan liittyvät kysymykset.
STT-IA
5.11.1999
Talous -sivulle
|