Taustakuvia Hypervisual Blockworksillä



Windowsin työpöydän piristämiseen on ainakin tusina erilaisia ohjelmia. Löytyyhän itse Windowsistakin piirto-ohjelma Paint, jolla voi itse taiteilla uuden taustakuvan. Myös Internetistä löytyy tuhansia ja taas tuhansia taustakuvia.


Hypervisual Designin ohjelma Hypervisual Blockworks 2.0 on yksi parhaista ja omaperäisimmistä taustakuvien tekoon tarkoitetuista ohjelmista.

Ohjelma ei anna täysin vapaita käsiä kuvan tekoon, mutta ohjelman ideaankaan ei täysi luomisen vapaus sovi. Ohjelmassa nimittäin kootaan erilaisia rakennelmia yli kolmestasadasta erilaisesta osasta. Palikat on ryhmitelty ohjelman käytön helpottamiseksi.

Demo on sharewarea, eli ohjelmaa voi käyttää tietyin rajoituksin ilmaiseksi. Ohjelman käytölle on 30 päivän ilmainen kokeiluaika, jonka jälkeen se on rekisteröitävä jos käyttöä jatketaan. Muutoin ohjelma on poistettava kokeiluajan jälkeen. Tehdyt kuvat ja valmiit mallit ovat vapaassa käytössä.

Käynnistettäessä ohjelmaa ruudulle tulee tervetuliaistoivotus, jossa on käytetty ohjelmasta löytyviä komponentteja. Aloituskuvassa on myös lueteltuna tärkeimmät näppäimet.

F1:stä saadaan ohjeet, klikkaamalla komponentti-ikkunaa (Block Box) voit valita haluamasi osan, hiiren vasemmalla näppäimellä saat sijoitettua valitsemasi osan ruudulle, Shift+hiiren vasemmalla näppäimellä voit siirtää jo asettamaasi osaa, hiiren oikealla näppäimellä poistetaan sijoitettu komponentti, Shift+hiiren oikealla näppäimellä voidaan kääntää palaa eri asentoihin jos se on mahdollista.

Spacella tai F10:llä saadaan työkaluikkuna (Tool Box) piiloon tai esille, Shift+Esc pienennetään ohjelman ikkuna.

Työkaluikkunassa on painikkeet uuden mallin teolle, tallennetun mallin avaukselle, tallennukselle, tulostukselle sekä kuvan muokkaamiselle. Kuvan muokkauspainikkeen valikosta löytyy tallennus nimellä, kuvan asettaminen taustakuvaksi ja tallennus bittikartaksi (BMP).

Painikkeet on myös apuruudukolle, komponenntti-ikkunan piilotukselle sekä ikkunoiden ohjaukseen. Kuvan asetuksille löytyy painike jonka takaa myös teksti lisätään kuvaan.

Ohjelman asetuksille on oma painike sekä ohjeille ja ohjelman lopettamiselle. Viimeinen ja muita suurempi painike on tarkoitettu osien asetteluun ja siirtoon. Viimeisinä olevilla nuolilla voidaan vaihtaa kuvan paikkaa ruudulla. Kun kuvaa voi siirtää nuolen suuntaan, on sen keskusta punainen. Jos nuolen keskusta ei ole punainen, kuvaa ei voida siirtää siihen suuntaan.

Kuvan ja ohjelman asetuksille ei ole montaa säätöä. Oman kuvan taustaksi voidaan valita paristakymmenestä eri tausta vaihtoehdosta. Malliin voi lisätä oman selostuksen sille varattuun laatikkoon. Selitys ei näy kuvassa. Kuvaan voidaan lisätä tekstiä ja tekstin paikka ruudulla voidaan itse valita.

Jos halutaan tekstiä useampaan eri kohtaan, joudutaan käyttämään välilyöntejä, sillä kuvalle on vain yksi tekstilaatikko. Tekstiä laatikkoon mahtuu 1024x768 resoluutiolla 39 merkkiä vaaka- ja 46 merkkiä pystysuuntaan. Jos piilottaa tehtäväpalkin, mahtuu pystysuuntaan pari riviä enemmän. Tällä tarkkuudella teksti peittää noin yhden kolmasosan ruudun leveydestä.

800x600 tarkkuudella tekstiä mahtuu 36 merkkiä pystysuuntaan ja tehtäväpalkin piilotuksella saadaan yksi rivi lisää. Vaakasuunnassa teksti ulottuu noin puoleen väliin ruutua.

Helpompaa tekstin lisäys olisi, jos vaakasuunnassa voisi lisätä tekstiä koko ruudun mitalle. Tekstin väri on vapaasti valittavissa ja jos ohjelman omat värit eivät riitä, voidaan itse sekoittaa haluttu väri. Tekstin kokoa ei voi muuttaa, kuin ei myöskään fonttia tai tekstin ulkonäköä.

Kuvan asetuksiin voidaan lisätä tekijän nimi, kansalaisuus ja ikä. Nämäkään eivät näy varsinaisessa kuvassa.

Ohjelman asetuksiin voidaan lisätä tekijän nimi, kansalaisuus, ikä sekä syntymäpaivä ja -kuukausi. Aloituskuvaksi voidaan valita joko tyhjä ruutu, käytetyin kuva tai itse valitsema kuva.

Itse valituiksi kuviksi käyvät ohjelman omat mallit (BLW). Ohjelman asetuksissa voidaan määrittä myös näytetäänkö kaikki varoitukset ja viestit, vai talletetaanko kuva automaattisesti. Sallimalla varoitukset ei uutta kuvaa tallenneta vahingossa vanhan säilytettävän kuvan päälle. Viimeisenä säätönä on, käytetäänkö ohjelman ääniä.

Helppoa hommaa

Itse mallienteko on helppoa. Hieman opettelua vaatii se, mitkä eri osat yhdistyvät toisiinsa ja kuinka moneen eri suuntaan osia pystyy pyörittämään. Kannattaa alussa klikkailla kaikkia osia, koska monista osista on erilaisia versioita samassa laatikossa. Komponentti-ikkunan vasemmanpuoleisesta rivistä valitaan osa-alue ja oikeanpuoleisesta rivistä halutun mallinen osa.

Jos oikeanpuoleisen rivin ylä- tai alapuolella näkyy punainen nuoli, voidaan riviä selata nuolen suuntaan, josta löytyy lisää osia.

Komponentteja voi sijoittaa myös päällekkäin, eli ensin laitetaan vaikka matala aita, sen eteen matala pensas ja sen eteen vielä puu.

Poisto tapahtuu myös kerroksittain, eli ensin poistuu puu, sitten pensas ja lopuksi aita. Päällekkäisillä osilla saa aikaan hienoja kokonaisuuksia ja niitä kannattaakin kokeilla lähes kaikilla osilla. Harjoitus tekee myös tässä ohjelmassa mestarin.

Painikkeiden alasvetovalikot toimivat hieman oudosti verrattuna Windowsin vastaaviin. Kun halutaan valita jokin toiminto valikosta, painetaan hiiren vasemmanpuoleinen näppäin alas ja pidetään se alhaalla. Sen jälkeen viedään nuoli haluttuun kohtaan valikossa ja klikataan näppäimellä uudestaan. Jos vain klikataan painiketta, valikko ei pysy näkyvissä hiirtä liikuttaessa.

Ohjelmaa testaillessani ja sovelluksesta toiseen hyppiessäni huomasin koneestani kadonneen kaikki äänet. Tämä ominaisuus voi hyvinkin olla sovellus- ja laitekohtainen, eikä estä mitenkään ohjelman käyttöä.

Minimilaitevaatimukset: 486 DX, 12 Mb RAM, Win95/98/NT, SVGA-näytönohjain 640x480 256 väriä. Suositellaan: Pentium, 16 Mb RAM, Win95/98/NT, SVGA-näytönohjain 800x600 tai 1024x768 16 milj. väriä, äänikortti.

MIKA KULMALA
6.8.1999


AJASSA -SIVULLE