Finnairin ja Golden Airin yhteistyö laajenee



Finnairin ja ruotsalaisen Golden Airin yhteistyö kotimaan reittiliikenteen harjoittamisessa laajenee. Golden Air on lentänyt viime keväästä yhdellä koneella reittiliikennettä Helsingin ja Seinäjoen välillä sekä Kokkolaan ja Pietarsaareen suuntautuvilla reiteillä.


Jatkossa Finnair keskittää voimavaransa kotimaan liikenteessä suihkukoneilla ja ATR-72 -potkuriturbiinikoneilla tapahtuvaan liikenteeseen. Golden Air puolestaan ryhtyy lentämään kolmella Saab -340-koneella lisää sellaisia reittejä, joilla liikenteen volyymi ei edellytä 34-paikkaista, suuremman koneen käyttöä.

Golden Air operoi Suomessa DC-tunnuksella ja aloittaa kesätauon jälkeen 15. elokuuta normaalin liikenteen reiteillä Helsinki-Kokkola/Pietarsaari ja Helsinki-Seinäjoki.

Marraskuun alusta ruotsalaisyhtiön Suomen-laivasto kasvaa kolmeen Saabiin, jolloin liikennöinti ulottuu nykyisen ohjelman lisäksi myös Poriin, Savonlinnaan, Varkauteen ja Lappeenrantaan.

Golden Airin ja Finnairin yhteenlasketut päivittäiset vuorot reiteillä Helsinki-Pori-Helsinki ja Helsinki-Lappeenranta-Helsinki laskevat silloin seitsemästä edestakaisesta lennosta viiteen, muissa kohteissa ei ole merkittäviä muutoksia.

Finnair haluaa vähentää konetyyppejä

Finnair laskee saavuttavansa operatiivista säätöä, kun yksi konetyyppi eli Saab-340 poistuu sen käytöstä. Vastaavasti suomalaisyhtiön ATR-72 -laivasto on kasvanut kuudesta koneesta yhdeksään.

Golden Air aloitti reittiliikenteen Suomessa viime keväänä Finnairin omistamalla ja huoltamalla Saab-340 -koneella Helsinki-Seinäjoki -reitillä. Ruotsalaisyhtiön toimitusjohtajan Anders Källsonin mukaan toiminta on sujunut hyvin ja hän odottaa niin tapahtuvan myös jatkossa.

Golden Airin Suomen-lentojen Saabeista yksi on sen juuri hankkima, ja kaksi konetta yhtiö vuokraa vuodeksi Finnairilta. Golden Airin Suomessa tehtävien lentojen perushenkilökunta on suomalaista, ja huoltopalvelu saadaan Finnairilta.

Laivayhtiö Eric Thun Ab -konserniin kuuluvalla Golden Airilla on laivastossaan kuusi Saab-340 -konetta, joilla sillä on reittiliikennettä Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa.

Asiakasuskollisuutta tavoitteleva Finnair Plus -pistejärjestelmä ulotetaan lokakuun 31. päivästä alkaen myös Golden Airin DC-tunnuksen lentoihin.

Talvikaudella lisää lentoja

Finnair lisää talvikauden alkaessa 31. lokakuuta lentojaan mm. Pohjois-Suomeen. Ulkomaan liikenteessä Berliiniin ja M lennetään Helsingistä suoraan ilman Tukholman välilaskuja. Talvikaudella Finnair alkaa jälleen lentää Hampurin-lentoja omalla kalustollaan, kun nyt reitillä lentävät yhteistyökumppani Deutsche BA:n koneet.

STT-MH
6.8.1999


TALOUS -SIVULLE