UPI myy radiopalvelunsa AP:lle ja keskittyy nettiin



Amerikkalainen uutistoimisto UPI (United Press International) myy perinteikkään radiouutispalvelunsa kilpailijalleen AP:lle (Associated Press) ja keskittyy kokonaan uutisten toimittamiseen Internetiin.


Keskeistä UPI:n tulevassa tarjonnassa ovat taustat ja paljastukset sekä Yhdysvaltain päätösten maailmanlaajuiset vaikutukset varsinkin turvallisuuspolitiikan, talouden, tutkimuksen, tekniikan ja lääketieteen alalla, sanoi UPI:n toimitusjohtaja Arnaud de Borchgrave perjantaina.

UPI aikoo de Borchgraven mukaan sanoa irti 47 työntekijää, mm. myynnistä ja tekniikasta, ja palkata 26 uutta työntekijää uudenlaiseen uutispalveluun.

UPI:n radiopalvelulla on 400 asiakasta ja 55 työntekijää, kun radioasiakkaita oli enimmillään, 70-luvun alussa, yli 1 200. AP:n asiakkaina on 3 700 radioasemaa ja yli 800 televisioasemaa.

UPI oli radiouutisalan pioneereja. Yhtiö alkoi 30-luvulla toimittaa radioasemille uutissähkeitä kirjallisessa muodossa. Vuonna 1958 UPI aloitti toimittajiensa ja kirjeenvaihtajiensa äänitteiden toimittamisen radioasemille.

UPI on ollut useita kertoja konkurssin partaalla. Yhtiö on menettänyt useimmat sanomalehtiasiakkaansa ja joutunut sulkemaan monia toimistojaan. Vuonna 1992 uutistoimisto siirtyi saudiarabialaisen mediayhtymän haltuun.

UPI:n perusti vuonna 1907 kustantaja E.W. Scripps, koska AP ei halunnut toimittaa uutisia hänen lehdilleen. Nimeksi tuli UPI, kun UP vuonna 1958 yhtyi lehtikeisari William Randolph Hearstin uutistoimistoon International News Serviceen.

UPI:n asiakkaat ovat 80-luvun puolivälissä alkaneen alamäen jälkeen olleet etupäässä kotoaan toimivien kirjeenvaihtajien palvelemia radioasemia sekä Internet-kotisivuja.

Uutistoimistojen kotisivut:
UPI
AP

STT-IA
6.8.1999


ULKOMAAT -SIVULLE