Kuluttajat eivät kiirehdi nettikauppaan



Kuluttajat suhtautuvat tuoreen selvityksen mukaan varsin malttavaisesti matkapuhelimen ja Internetin kautta tarjottaviin maksu- ja ostosmahdollisuuksiin ja muihin uusiin palveluihin.


Keskiviikkona julkistetun Uusmedia 99 -tutkimuksen mukaan vain runsas kymmenesosa vastaajista oli kiinnostunut esimerkiksi verkkokaupasta tai sähköisestä sanomalehdestä. Noin viidesosa maksaisi mielellään palveluita matkapuhelimen avulla.

Selvityksen tekijät arvioivat tämän johtuvan siitä, ettei uusia palvelumuotoja ole syntynyt Suomeen erityisen vauhdikkaasti. Tarjonta ei siis vielä riitä synnyttämään kysyntää. Nettikauppaa vieroksutaan erityisesti siksi, että luottokorttitietojen pelätään joutuvan vääriin käsiin.

Lähes puolet vastaajista kuitenkin käyttää jo Internetiä viikottain joko töissä tai kotona. Trenditieto Oy:n ja Ylen yleisötutkimusten yhteinen uusmediatutkimus tehtiin nyt kolmantena vuonna peräkkäin. Kyselyyn vastasi pari tuhatta 12-60 -vuotiasta suomalaista, mikä on yli puolet kyselykaavakkeen saajista.

Hinta ratkaisee

Selvitys kertoo hinnan yhä ratkaisevan, kun kuluttajat päättävät uuden median hankkimisesta tai käyttämisestä.

Viime vuoteen verrattuna selvimmin suosiotaan on lisännyt matkapuhelinten tekstiviestien käyttö. Nyt 43 prosenttia vastaajista arvioi tekstiviestien helpottavan elämää, kun viime vuonna samalla kannalla oli vasta 30 prosenttia vastaajista.

Tutkimusjohtaja Erja Ruohomaan mukaan kuluttajat eivät yleensä varsinaisesti suunnittele aloittavansa uusien palvelujen käyttöä. Uusi tekniikka tulee kotiin, kun vanhan television tai tietokoneen tilalle hankitaan uusi ja ajanmukainen laite. Uusille mahdollisuuksille keksitään sitten käyttöäkin.

Markkinatutkija: Vasta viihde tuo tietokoneen joka kotiin

Brittiläinen markkinatutkija uskoo kotitietokoneiden yleistyvän huomattavasti entisestään, kun tiedonsiirtotekniikka mahdollistaa esimerkiksi videokuvan sujuvan välittämisen.

Suuri yleisö tulee viihteen myötä, vakuutti media-alan markkinatutkimusyrityksen Frank N. Magidin edustaja Henry Piney keskiviikkona Helsingissä.

Pineyn arvio perustuu Yhdysvaltain uusmediatilanteeseen, joka monilta osin muistuttaa Suomea.

Piney totesi esimerkiksi tietoverkon käytön yleistyneen jo niin, etteivät varsinaisten "nörttien" mieltymykset enää hallitse palveluiden käyttöjakaumaa. Esimerkiksi keskustelusivujen suhteellinen suosio on laskussa. Verkosta etsitään yhä enemmän elokuvanäytösten tai sään kaltaista arkipäiväistä, paikallista tietoa.

Luottokorttien luvatussa maassa myös verkkokauppa on jo täydessä vauhdissa. Siinäkin keskivertokuluttajat alkavat ohittaa nörtit: ostokset ovat yhä useammin muuta kuin tietokoneita ja niiden ohjelmia.

Internetin kautta tilataan vaikkapa kirjoja, lentolippuja tai kukkia. Ylivoimaisesti tärkein houkutus verkon käyttöön on sähköposti.

STT-IA
7.5.1999


TALOUS -SIVULLE