Vuori: Yritysten arvioitava verkkokaupan riskit



Markkinointi ja kaupankäynti tietoverkoissa ovat voimakkaassa kasvussa, mutta yritykset ovat kiinnittäneet valitettavan vähän huomiota riskienhallintaan tietoverkoissa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) pääsihteeri Timo Vuori.


Vuoren mukaan avoimessa ja globaalissa toimintaympäristössä yritys voi saada asiakkaakseen kenet tahansa, mistä päin maailmaa tahansa. Varomaton nettikauppias voi tietämättään joutua vieraan maan lainsäädännön velvoitteiden piiriin. Vastaavasti yrityksen tavaramerkkiä, brandia ja mainetta voidaan hyödyntää laittomasti verkossa.

- Menestyksekäs markkinointi ja kaupankäynti verkossa edellyttää, että yrityksellä on selvät toimintaohjeet niin oman toiminnan kuin asiakkaiden ja kilpailijoin toiminnan sekä näiden aiheuttamien riskien varalta.

Markkinoinnin kohdentamisella minimoidaan riskejä

- Markkinoinnin kohdentamisella on ratkaiseva merkitys siihen, minkä velvoitteiden mukaan voi mainostaa ja tarjota tuotteitaan verkossa.

- Eri maista olevien kuluttaja- ja yritysasiakkaiden suhteen voi törmätä vaikeuksiin, ellei markkinointia ole etukäteen suunnattu vain tietylle asiakaskunnalle, tietylle markkina-alueelle, jonka velvoitteet markkinoija tuntee etukäteen, Vuori sanoo.

- Kuluttajakaupassa on toimittava pääsääntöisesti kuluttajan kotimaan velvoitteiden mukaan. Verkkomarkkinoissa olisikin tarvittaessa pystyttävä tarkasti määrittelemään haluttu kohderyhmä.

- Suomenkielinen teksti lienee suunnattu suomenkielisille asiakkaille, mutta englanninkielinen mainosviesti voi tuoda kohderyhmäksi globaalit markkinat, Vuori sanoo.

Verkkomarkkinoinnin sisältöä muokatessa olisikin Vuoren mielestä järkevää varmistua, ettei sen katsota ainakaan vahingossa muodostavan sitovaa tarjousta, johon vastaamalla ostaja saisi aikaan sitovan sopimuksen.

Brandin suojaaminen Internetissä työlästä

Yrityksen kannalta on olennaista varmistaa, että sen tuotemerkit, brandit pystytään suojaamaan mahdollisimman tehokkaasti myös verkkoympäristössä.

- Ongelmia voivat aiheuttaa ulkopuolisen nimiin rekisteröity samankaltainen domain-nimi sekä asiattomat viittaukset ja linkitykset yrityksen kotisivuihin ja tunnusmerkkeihin. Myös tietoverkoissa kilpailija voi syyllistyä asiattomaan yrityksen tunnusmerkin käyttöön, mainonnan jäljittelyyn sekä maineen, good willin hyödyntämiseen.

- Menestyksekäs brandin suojeleminen edellyttää yritykseltä oikeuksien tehokasta valvontaa myös verkkoympäristössä, muistuttaa Vuori.

Riskienhallinnan merkitys korostumassa

Koska Internet ja tietoverkot muodostuvat entistä arkipäiväisemmäksi osaksi yrityksen liiketoimintaa, Vuoren mukaan olisi syytä luoda yritystasolla selkeät toimintaperiaatteet verkkoympäristöä varten.

- On tarkoin harkittava, mitä laitetaan verkkoon ilmaiseksi, mitä maksullisesti sekä miten toimitaan erilaisissa ongelmatilanteissa, joihin syynä voi olla oma, asiakkaiden tai kilpailijoiden toiminta.

- Tehokas riskienhallinta tietoverkoissa edellyttää aktiivisia - ennaltaehkäiseviä ja jälkikäteisiä - toimia. Verkossa ei päde viidakon laki. Mutta jokaisen on huolehdittava omista oikeuksistaan, Vuori varoittaa.

IA
7.5.1999


TALOUS -SIVULLE