Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Helsingin Puhelin panostaa Saksan vapautuneille puhelinmarkkinoille



Helsingin Puhelin aikoo edelleen panostaa Saksan voimakkaasti kasvaville ja viime vuonna kilpailulle vapautuneille matkapuhelinmarkkinoille. Viime viikolla yhtiö kertoi maanlaajuisesti tietoliikennepalveluja tarjoavan yhteisyrityksen perustamisesta Saksaan.


Matkapuhelimia myyvä Helsingin Puhelimen tytäryhtiö Mäkitorppa puolestaan avasi Berliinissä jo viidennen myymälänsä. Ketju aloitti Berliinissä vuoden alkupuolella ja on yksi kolmesta kaupungissa kännyköitä kauppaavasta myymäläketjusta.

Saksan Mäkitorppa GmbH:n toimitusjohtaja Olli Oksanen sanoo matkapuhelinmarkkinoiden kasvun kiihtyvän Saksassa tulevina vuosina. Tällä hetkellä penetraatioaste matkapuhelimissa on noin 22 prosentia, kun Suomessa matkapuhelin on jo 70 prosentilla suomalaisista.

- Saksa tulee seuraamaan Suomen kehitystä pienellä viiveellä. Tänä vuonna Saksassa myydään noin kahdeksan miljoonaa kännykkää, ja kokonaismäärässä rikotaan loppuvuodesta jo 20 miljoonan raja, arvioi Oksanen.

Saksassa on 81 miljoonaa kuluttajaa. Puhelinmarkkinat vapautuivat siellä viime vuoden alussa, mutta yhä edelleen useat saksalaiset epäröivät soittaa puhelunsa muiden kuin vanhan valtiollisen telemonopolin Deutsche Telekomin kautta. Kilpailu on kuitenkin pudottanut sen markkinaosuuden lähes sadasta 65 prosenttiin.

Saksan matkapuhelinmarkkinoita hallitsee tätä nykyä kolme operaattoria. Markkinaosuudeltaan suurin on Mannesmann Mobilfunk 43 prosentin osuudella. Deutsche Telekomin tytäryhtiön T-Mobilin markkinaosuus on 40 prosenttia. GSM 1 800 -verkoilla operoivan E-plussan markkinaosuus on 15 prosenttia ja Viag Interkomin vajaat kaksi prosenttia.


Berliinin väkimäärä kiinnostaa

Oksanen perustelee Mäkitorppa-myymälöiden keskittymistä Berliiniin pääkaupugin asemalla ja neljän miljoonan asukkaan väestöpohjalla. Ensi vuoden puolella ketju aikoo kuitenkin laajentua myös muualle Saksaan ja etenkin Westfalenin alueelle Düsseldorfiin.

Berliinissä Mäkitorpan kilpailijoita vähittäiskaupassa ovat Blue Tel ja Handycap. Edellisellä on 12 ja jälkimmäisellä 13 myymälää. Mäkitorppan ensimmäinen myymälä avattiin jo keväällä ja viides viime lauantaina.

Helsingin Puhelin on edennyt Saksassa varovaisin askelin. Aluksi toiminta keskittyi konsultointiin, jota varten perustettiin Düsseldorfiin konsulttiyhtiö vuonna 1995.

Saksan konsulttitoiminnasta kertyi liikevaihtoa viime vuonna 12 miljoonaa markkaa. Kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon liikevaihto oli kahdeksan miljoonaa, ja koko vuoden liikevaihdoksi arvioidaan 16 miljoonaa markkaa.

Myöhemmin toiminta laajeni osakkuusyhtiöhin, ja nykyisin näitä City Carrier -osakkuusyhtiöitä on yhteensä neljä. Helsingin Puhelimen panostus Saksaan on noin sata miljoonaa markkaa.


Tuottoja 3-5 vuoden kuluttua

Helsingin Puhelimen toimitusjohtaja Matti Mattheiszen sanoo yhtiön etenevän Soneran Turkin- ja Yhdysvaltain-investointeihin nähden varovaisesti ja pienillä panoksilla.

Hän uskoo näiden osakkuusyhtiöiden pääsevän voitollisiksi 3-5 vuoden kuluttua. City Carrier -yhtiöiden toiminta pääsi vauhtiin vasta viime vuonna markkinoiden vapauduttua. Toiminnan kehittymistä on hidastanut etenkin itäisen Saksan puolella useita vuosia kestänyt verkkojen rakentaminen.

Omitsuspohjaan perustuva konsepti on Saksassa poikkeuksellinen. Sille loi edellytykset saksalaisten halu saada suomalaisilta osaajilta tietotaitoa.

Interurbana Holding -nimisen holdingyhtiön alla toimivien yhtiöiden liikevaihto on yhteensä noin 150 miljoonaa markkaa. Asiakkaita yhtiöillä on 50 000, mutta neljän yhtiön toimilupalueen väestöpohja on 2,5 miljoonaa ihmistä.

STT-MH
12.10.1999


Talous -sivulle