Internet voi alentaa ruokien hintoja?



Uudet myyntikanavat saattavat alentaa ruokien hintoja, kirjoittaa ruotsalainen Land Lantbruk.


Internetissä olevilla kauppapaikoilla tuottajat ja vähittäiskaupat voivat solmia suoria kontakteja keskenään. Tällöin välistä jää pois kuluja lisääviä portaita ja seuraukset saattavat näkyä kuluttajien kukkarossa iloisena yllätyksenä.

Tähän asti Internet-kauppa Ruotsissa on ollut pitkälti sitä, että yritykset ovat myyneet tuotteitaan kuluttajille. Viime aikoina on kuitenkin ollut havaittavissa myös yritysten keskinäisen kaupan muodostumista. Merkant on yksi niistä yrityksistä, jotka vetävät tällaista yritysten välistä kauppapaikkaa.

Kohtauspaikka tuottajille ja elintarvikekauppiaille

Merkantin yritysidea on yksinkertainen: järjestää kohtauspaikka eurooppalaisille päivittäistavaratuottajille ja ruotsalaisille elintarvikekauppiaille. Perusajatuksena on leikata pois tarpeettomia ja kustannuksia aiheuttavia välikäsiä jakeluketjussa tuottajan ja vähittäiskaupan välillä.

Merkantin toimitusjohtaja Kurt Andersson uskoo, että kauppiaiden sisäänostokustannukset pienentyvät jopa 45 prosenttia niillä tuotteilla, jotka ostetaan Merkantin kautta. Pitkällä aikavälillä tämä alentaa myös yksittäisen kuluttajan maksamia hintoja.

Andersson perusti Merkantin kaksi vuotta sitten tavoitteenaan löytää teitä kolmen suuren tukkukaupan ohi. Tänä päivänä Merkantin kauppapaikkaan on liittynyt 76 yritystä 14 eri maasta. Tavoitteena on, että kolmen vuoden sisällä mukana on 10 000 toimijaa.

FF-IA
9.7.1999


AJASSA -SIVULLE