Helle ja auton liuotinpesu voi olla huono yhdistelmä



Kuluttajaneuvojille on tullut useita valituksia autojen liuotinpesun aiheuttamista vahingoista. Vahinkoja ovat kärsineet erityisesti punaiset autot.


Jo toissa kesän helteillä kuluttajaneuvojille tuli ilmoituksia maalipintojen vaurioista. Niitä pidettiin tuolloin yksittäistapauksina.

- Tämän kesän helteet ovat kuitenkin nostaneet ongelman uudelleen esiin. Lahdessa viime päivinä sattuneet vahingot ovat kohdistuneet nimenomaan punaisiin autoihin, joita on Suomessa rekisteröity kaikkein eniten, sanoo kuluttajaneuvoja Anneli Tyrväinen.

Automaalien erikoisliikkeestä vahvistetaan kuluttajaneuvojan havainto oikeaksi, vaikka esimerkiksi mustan auton maalipinnan uskoisi auringon paahteessa joutuvan kovemmalle.

Punaisen maalin väriaine heikoin

- Punaisen maalin pigmentti eli väriaine on kaikkein heikoin. Ongelma koettelee nimenomaan vanhempia autoja, joiden värimassan päällä ei ole lakkapintaa, liikkeenharjoittaja Timo Paakkinen sanoo.

Aiemmin lakkapintaa käytettiin lähinnä vain metallihohtoväreissä. Viimeisten kolmen vuoden aikana käytännössä kaikki autot on maalattu lakkapintaisiksi. Niissäkin on kuitenkin eroja.

- Pesuaineen liuotin voi mennä heikoimmista lakoista läpi, jolloin se alkaa polttaa värimassaa, Paakkinen sanoo.

Myös sininen maali voi olla arka auton pesussa käytettäville aineille.
- Esimerkiksi liian voimakas tuulilasinpesuneste voi siniselle maalipinnalle joutuessaan aiheuttaa punaisia pilkkuja ja punaisella pinnalla siniseen vivahtavia värin muutoksia, sanoo Paakkinen.

Asiasta syytä varoittaa kyltein

Lahden kuluttajaneuvojan Anneli Tyrväisen mielestä pesupalveluja tarjoavien yrittäjien kannattaisi helteillä harkita vaikkapa asiasta varoittavan kyltin asettamista asiakkaiden nähtäville.

- Tiedossa on tapauksia, joissa kolmenkympin konepesu on johtanut useiden satojen markkojen lisälaskuun. Mikäli auton maalipinta tai sen päällä olevat fiksausaineet ovat reagoineet liuotinaineisiin, maksaa jäljet korjaava puhdistus ja vahaus 400-600 markkaa, toteaa Tyrväinen.

Autoilijan on syytä vahingon tapahduttua toimia ripeästi ja puhdistaa auto vaikkapa painepesulla, ettei maalipinta ehdi "palaa" puhki.
- Lisäksi kuluttajan on useita päiviä vahingon jälkeen vaikeampi osoittaa sen syyt, varoittaa Tyrväinen.

Eräässä Lahdessa ilmitulleessa tapauksessa naishenkilö oli paria viikkoa ennen konepesua ostanut myyntikuntoon ehostetun vaihtoauton. Sen maalipinnoille jäi ensimmäisen pesun jälkeen valkoreunaisia jälkiä, jotka eivät enää normaalipesussa lähteneet pois.

Automaattiset pesulinjat vaativat muutoinkin huolellisuutta sekä käyttäjältä että yrittäjältä.
- Myös ajovaloumpioiden ja antennien rikkoutumiset sekä ajovirheet pesulinjalla aiheuttavat vahinkoja, sanoo Anneli Tyrväinen.

STT-IKK
9.7.1999


AJASSA -SIVULLE